Totális ideggörccsé válhatnak a buszos túrák

A januárban történt tragikus veronai buszbaleset kapcsán merült fel a kérdés: szigorítás jöjjön, azaz az éjszakai autóbuszozásban 23 és hajnali 4 óra között álljanak-e le az iskolásokat szállító buszok? Döntés született. 

A kormány online konzultációt indított ez ügyben, ahol bárki véleményt nyilváníthatott. Nemrég véget ért a felmérés, amit mintegy harmincezren töltöttek ki: a válaszadók kilencvenöt százaléka tiltaná, hogy az alvászavarban szenvedő sofőrök volánhoz üljenek, nyolcvanöt százalékuk pedig szigorítana a buszok műszaki követelményein,

végül hatvanöt százalékuk úgy döntött, pihennie kell a buszoknak éjszaka.

A konzultáció végeredményéből kifolyólag a minisztérium előkészíti a jogszabályt módosító javaslatokat, amit a Parlament is megtárgyal majd. A kormány szerint a hosszabb utak miatt az utazást szervező irodáknak pluszbevételt jelenthet, a sofőrök pihenhetnek, az utasok nagyobb biztonságban lehetnek emiatt – mindenki jól jár.

éjjel autópálya
Az éjszaka, a sötét utak sok veszélyt hordoznak

Gonda Vica, a Dóm Tours utazási iroda vezetője már korántsem ilyen derűlátó.

– Az árak növekedni fognak minden téren. Az utat szervezőknek muszáj lesz tranzitszállásokat beszervezni, ez pluszköltség  – mondta. Nagy kérdés, hogyan ez miként csapódik le az utasoknál, hiszen a szervezés megugró árai magukkal hozzák az utazások díjának növekedését is. Sőt, az olyan hétköznapi problémák is sokat számítanak, hogy a gyerekekkel utazó kísérőknek hány szabadnapot kell kivenniük.

– A biztonság egyértelműen nőni fog, de ez nem pótolja azt a hátrányt, ami a díjak növekedéséből származik – mondta az irodavezető.

Egy másik utazási cég, a Kantavár is hasonlóképpen vélekedik. Ők is ilyen változásokra, elsősorban az árak növekedésére számítanak, hiszen kisebb távokat fognak tudni megtenni ugyanazon idő alatt, így muszáj lesz több szállást beiktatni. Lassulni fog az egész program, amit a diákok szüleinek pénztárcája bán.

A Kantavár alapvetően nem szervez iskolai utakat, de volt már rá példa, hogy egy suli felkérésére utaztattak csoportot.

Gyurok Máté, a buszokkal utaztató Gyurok Kft. munkatársa elmondta, az ő szempontjukból tulajdonképpen mindegy, mennyi idő alatt teszik meg az utat, ez leginkább az utasokat érinti.

– Az általános tapasztalat az, hogy minél gyorsabban minél több helyre szeretnének eljutni az emberek – ezzel lehetnek a továbbiakban gondok, nekik kell átszervezni a kirándulást. De a buszosokat ez nem fogja érinteni – mondta.

Az utasok feje viszont annál inkább főhet, hiszen több nap is rámehet így az utazásra. Egy buszt pedig nem alvásra terveztek, így ha kimaradnak a tranzitszállások, a fáradtság és a kényelmetlenség rossz emlékeket szülhet. Jelenleg is 24-32 óra lehet egy görögországi út; ha egy-egy éjszakát nem mehetnek, akkor ez simán kitolódhat 10-16 órával is, ami iszonyatosan megnyújtja az utazást.

Hirdetés