Trafik: kiakadt a pécsi dohánygyár

A BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t 2013-2014-re tervezett mintegy 15 milliárd forintos beruházásainak felfüggesztésére kényszeríti a dohány kiskereskedelmi árrésének szabályozása – közölte a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kedden az MTI-vel.

hirdetés

A közleményben leszögezik: amennyiben a minimális kiskereskedelmi árrés a hazai piac prognosztizált csökkenéséhez vezet, a mintegy 400 főt foglalkoztató pécsi gyár és a közel 8000 embernek munkát adó dohányfelvásárlás létjogosultsága is megszűnhet.

Az Országgyűlés keddi ülésén az eredetileg elfogadott négy százalékról tíz százalékra emelheti a júliusban létrejövő nemzeti dohányboltok garantált profitját. Kedden a tervek szerint zárószavazással döntenek a dohányzással összefüggő törvénymódosításokról is.

A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. közleménye kitér arra, hogy a dohánygyár a kezdetektől elfogadta és a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének (DBMSZ) alapító tagjaként szakmai javaslatokkal támogatta a hazai dohány-kiskereskedelmi rendszer fenntartható kialakítását. Számos előremutató változás eredményét nullázhatja le azonban, ha az árrésszabályozás nem veszi figyelembe a nem kívánt következményeket – jegyzik meg.

Lapunk elsőként megírta, a trafikosoknak ígért 10 százalékos árréssel akár az ezer forintra is felszökhet egy doboz cigaretta ára. A dohányipari cégek szerint ez a legális piac összeomlását és a feketekereskedelem fellendülését hozhatja magával. Azzal számolnak az óvatosabb becslések szerint is, hogy hamar 15 százalékra nőhet az illegális termékek aránya, ami jövő év végéig 45 milliárd forint adókiesést okozhatna a kormánynak.

A pécsi dohánygyár mostani közleményében is áll, hogy mindez drasztikus áremelkedéshez vezet, amelynek bizonyított következménye a feketepiac növekedése, s az árrésemelkedést az ipar képtelen lesz finanszírozni.

A PécsMa.hu cikke kitért rá, a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége – amely a legnagyobb hazai cégeket, köztük a British American Tobaccót is tömöríti – szerint a 10 százalékos áremelés a piac összeomlásához vezethet. Így ugyanis nagyjából 130 forinttal drágulna egy doboz cigaretta, ami sokakat elriaszthat a vásárlástól – legalábbis a trafikokban. A szövetség ezért az ilyen nagy mértékű emelést több, kisebb lépcsőben tartja csak megvalósíthatónak, az adóterhek változása mellett.

A mostani közleményben rámutatnak arra, hogy a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. az iparág legnagyobb beruházója Magyarországon, amely a magyarországi dohány jelentős részét felvásárolva több ezer ember megélhetését biztosítja. Egy ilyen piaci helyzet azonban a vállalatot 2013-2014-re tervezett, mintegy 15 milliárdos hazai beruházásai felfüggesztésére kényszeríti.

A leendő trafikosok közül azonban nem mindenki ilyen borúlátó. Ruzsicsics Ferenc, aki Vasason és Újhegyen nyit majd üzletet, azt mondta, hogy aki akarta, eddig is beszerezte a csempészárut, egyébként is nagyjából 10 százalékos árrés mellett lehet csak fenntartani egy üzletet.

A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. 2010-ben 1,9 milliárd, 2011-ben 3 milliárd, 2012-ben már 4,2 milliárd forint veszteséget produkált Magyarországon, míg az ipar vesztesége 2010-ben 5,3 milliárd, 2011-ben pedig 8,6 milliárd forint volt a nyilvános cégbírósági adatok alapján.

  • Kisliba

    Pécsi valamit nagyon kever!
    Az un. libások odaadták a munkájuk, költségeik fizetését követően a libákat és nem kapták meg az ellenértékét.
    Akinek meg nem lesz trafikja az nem dolgozik a trafikban. Miért is kellene kártalanítani?

  • pécsi

    Hoppál most holvan? Ki kártalanitja majd ezeket az embereket, akik munkanélkül maradnak? őket is lehet, nemcsak a libásokat.

  • kíváncsi

    lennék, hogy anno mi a fenének kellett “privatizálni”? Egy magyar cég sem volt olyan helyzetben a rendszerváltás idején, hogy külföldi kézbe kerüljön. Szépen kilopták, aztán hajrá, veszteséges, adjuk el olcsón külföldinek. Ha már kap érte valaki némi fizetséget… Szégyen, ellopták, amit 40 év alatt létrehozott a hülye magyar,

  • BATman

    Ezzel már korábban is fenyegetőzött a cég. Aztán maradt minden a régiben. Valszeg most is ez lesz.