8 C
Pécs
kedd, április 23, 2024
KezdőlapPécs AktuálÚtdíj: minden téren drágulás?

Útdíj: minden téren drágulás?

Július 1-től jön az elektronikus útdíj. A Magyar Közlönyben már a díjak és a büntetések mértékét is nyilvánosságra hozták. Szakértők szerint a döntés több céget a csőd szélére lökhet, drágulás jöhet a gazdaság valamennyi szektorában. Valakinek azonban fizetnie kell a közutak fenntartását. 

A magyar közúthálózat 6513 kilométeres hosszán több mint 2000 szakaszon kell majd útdíjat fizetniük a 3,5 tonnánál nagyobb  össztömegű tehergépkocsiknak. A díjat pedig a jármű tengelyszáma, motorjának környezetvédelmi besorolása, illetve az út jellege és hossza alapján határozzák majd meg. Akiről kiderül, hogy nem váltott útdíjat, vagy nem a kellő díjkategória jegyét vette meg, arra kemény büntetés vár: akár 110 ezer forint befizetésére is kötelezhetik.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete számításai szerint a döntéssel a belföldi szállítás költségei akár 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amit a cégek – legalább részben – biztosan áthárítanak majd a fogyasztókra.

Az ipartestület véleménye az, hogy a fuvarozók többletkiadása a hazai gazdaság valamennyi szektorát érinteni fogja, és azok a cégek, amelyek nem rendelkeznek folyósítható tőkével, könnyen fizetésképtelenné válhatnak. Annak jogosságát ugyanakkor nem vitatják, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért, a közutak fenntartásáért díjat szedjenek a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után, hiszen a környező országok közül Magyarországon kell a legkevesebbet fizetni az utak használatáért.

A testület leginkább azt tartja aggályosnak, hogy egy közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig mindössze 1-2 százalékot tett ki az úthasználati díj, július 1-től azonban – a hirtelen díjnövekedés miatt – az üzemanyag után ez lesz a második legdrágább elem.

Az általunk megkérdezett pécsi cégek úgy nyilatkoztak, hogy az e-útdíj miatt keletkező pluszköltségek meg fognak jelenni az áraikban, bár a legtöbben csak július 1. után látnak majd teljesen tisztán a témában.

A pécsi Daru-Sped Kft. vezetője elmondta, hogy főként azok a vállalatok fogják nehezebben viselni a döntés következményeit, amelyek nagyobb gépeket – például négytengelyes kamiont – működtetnek. A kilométerdíj a nagyobb cégeknek jóval nagyobb kökltségeket eredményezhet.

A kormány a hírek szerint egyébként egy kompenzációs csomagot kíván kidolgozni, amely segítheti a fuvarozókat az elektronikus útdíj-rendszerre való áttérésben. Ennek egyik eleme lehetne, hogy a súlyadót 100 kilogrammonként 850 forintra csökkentenék a mostani 1240 helyett.

A témában a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével és a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarával közösen tájékoztató fórumot szervez Pécsett június 10-én 10.00 órától a Pécsi Kereskedelmi Központban.

[frame]

Egy négytengelyes kamion esetében júliustól például kilométerenként 108,38 forintot kell fizetni egy gyorsforgalmi úton, azonban az összeget az elemi útszakaszok után számolják: nem kilométerre pontos adatokkal kell tehát kalkulálni, hanem a két lehajtó közti távolsággal. Ezt azonban még fel kell szorozni a gépjármű motorjának környezetvédelmi kategóriája alapján megállapított számmal.

[/frame]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő