Több nemzedék tanára, városunk kulturális életének több évtizede meghatározó személyisége, Tillai Aurél Liszt-díjas zeneszerző-karnagy viselheti vasárnaptól a díszpolgári címet. Életpályája főbb állomásairól, számára fontos és meghatározó élményekről beszélgettünk.
Nyolcvanadik születésnapja alkalmából 2010-ben a város több alkalommal szervezett ünnepi rendezvényeket több intézmény, azok munkatársai, illetve a tanítványainak közreműködésével. Hogy vélekedett e kezdeményezésről, s az események megvalósításáról?
– Kérdésében említette a tanítványokat, s talán befogadóként ez volt a legjelentősebb élmény, azaz látni, mi lett az egykori növendékekből. Másrészt, mivel a saját műveimet játszották, érdekes volt hallani azok interpretálását. Némely esetekben úgy véltem, milyen jó lett volna, ha az előkészítés során kissé jobbá tehetettem volna a végeredményt, máskor pedig olyan tökéletesnek láttam az előadást, mintha én magam dirigálnék. A pécsi kórusvezetők többsége tanítványom volt, illetve valamelyik kórusomban énekelt, így bensőségesebb a kapcsolatunk. A teljesség igénye nélkül Kertész Attila, Kotáncziné Vajda Ildikó, Lakner Tamás, Nagy Ernő, Szabó Szabolcs nevét említeném.
– Több alkalommal elmesélte már, hogy gyermekkorában a cserkészet idején került Önhöz közel a zene. Hogyan történt ez a találkozás?
– Bátyámat és engem úgy neveltek a szüleink, hogy a saját utunkat járjuk. A cserkészetben tudták, hogy már egészen kiskoromtól zongorázom, ezért engem választottak különböző feladatokra: vezényeltem, népdalokat, cserkésznótákat tanítottam. A karvezetés mint tevékenység nagyon megtetszett, öntudatlanul ezzel kezdődött a karvezetői pályám.
– Ha jól tudom, még mindig nem kapta meg az értesítést, hogy a Magyar Királyi Pázmány Péter Tudományegyetem magyar-francia szakára felvették-e…
–Pontosan! Ez az intézmény az ELTE jogelődje volt. Annak idején a Pázmány mellett a Pécsi Tanárképző Főiskola magyar-ének szakára is jelentkeztem. Amikor végeztem, a Nyelvi és az Ének-Zenei Tanszékre is meghívtak, de státuszt csak az utóbbi kínált, így odakerültem, s az életutam már ott folytatódott.
Nehéz összegezni, mennyire sokrétű volt az a tevékenység, amelyet az elmúlt évtizedekben végzett. Hosszú esztendőkön át – egyetemi elfoglaltságai mellett – három kórust vezetett. Hogyan tudta beosztani az idejét, hogy még kikapcsolódásra is legyen lehetősége?
– Ez nagymértékben köszönhető a feleségem áldozatkészségének, megértésének és folyamatos segítségének, amelyért nem győzök eléggé hálás lenni. A feszített ütemű munka kórusonként heti két, tehát összesen hat próbát jelentett, emellett gyakran fellépésekre jártunk. A három kórussal bejártuk egész Európát, szinte minden országba eljutottunk.
– Sok szép évet eltöltött pécsi lakosként, lokálpatriótaként. Mit gondol, milyen irányba és mennyit változott a város az elmúlt néhány évtizedben?
– A zenei területre van a legnagyobb rálátásom, így a legszívesebben arról beszélek. A saját szakterületemen a Kodály Központ megnyitását tartom a legjelentősebb eseménynek, ezzel több évtizedes álom valósult meg, hiszen korábban (a Liszt-terem bezárása miatt) nem állt rendelkezésre Pécs zenei életéhez méltó hangversenyterem. Többen állítják, hogy a Kodály Központ nagytermének akusztikája jobb, építészeti kialakítása emberléptékűbb, mint a Művészetek Palotájáé. Nagyszerű élmény volt számomra, amikor a Kodály Központban tartották a Zsoltárkantáta című művem ősebmutatóját 2012-ben. A Színház téren láttam egy plakátot, amely az ünnepi műsort hirdette: Bartók Béla és Weiner Leó mellett szerepelt a nevem és a művem. Egy kicsit megilletődtem a látványtól. Bogányi Tibor szeretettel és szakértelemmel gondozta a Zsoltárkantátát, a bemutató kiválóan sikerült.
Névjegy
Tillai Aurél 1930-ban született Pécsett. 1952-1990 között a Pécsi Tanárképző Főiskolán járja végig a szakmai grádicsokat a tanársegédtől a főiskolai tanárig. 1990-2000-ig a JPTE, majd a PTE, egyetemi tanára, 2000-től Professor Emeritus. 44 évig állt a Pécsi Egyetemi Kórus élén, 22 évig vezette a Mecsek Kórust, és megszakítás nélkül 55 éve a Pécsi Kamarakórus karnagya. Tizennégy CD, valamint két szerzői lemez fűződik nevéhez. Kórusaival összesen 69 díjat sikerült megszerezniük. Számos szakmai és állami elismeréssel tüntették ki, többek között Janus Pannonius- (1980), Liszt- (1982), Grastyán- (1996), SZOT- (1986), Weiner Leó- (2006), illetve Csokonai-díjjal (2010). Tevékenységét korábban Pécs Pro Urbe és Pro Civitate kitüntetéssel jutalmazta, 2013-tól a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze, ugyanebben az évben átvehette a Pécs Díszpolgára címet.
Gerner András
Gratulálunk!
Gratulálok Aurél bácsinak.
Szeretni és tisztelni való ember, aki elévülhetetlen értéket teremtett.
Bár személyesen nem ismerem, de több előadására átutaztam Szekszárdról, hogy élvezettel hallgassam az általa dirigált előadásokat, melyek maradéktalanul elnyerték tetszésemet.
További sok sikert kívánok!
Kata
Comments are closed.