Hogyan fizessünk a nyaralás alatt?
Kellemetlen helyzetekkel, pénzügyi nehézségekkel a nyári vakáció során is találkozhatunk. Megfelelő tervezéssel azonban sokat tehetünk ezek elkerülése érdekében.
Óvatosan a hitelkártyával!
Előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor a hitelkártya tűnik a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldásnak, azonban előnyei mellett számos kockázatot is rejt.
Jobb, ha tudjuk, hogy
- amikor hitelkártyával fizetünk, nem a saját pénzünket költjük, hanem a bankét, amit vissza kell fizetni;
- kizárólag vásárlásra használhatjuk kamatmentesen a kamatmentes visszafizetés határidejét betartva, készpénzfelvételre nem;
- a bank már a hitelkártyás készpénzfelvétel napjától magas kamatot számít fel, ami jellemzően a normál bankkártyás készpénzfelvétel többszöröse is lehet.
Mire figyeljünk pénzváltásnál?
Külföldi utazás esetén is szükségünk lehet készpénzre, azonban nem mindegy, hogy mikor és hol váltjuk azt.
Valutaváltás esetén nagyon fontos, hogy
- mindig megbízható helyen váltsunk – kerüljük a reptereken és a városban „olcsó” ajánlatot tevő nem hivatalos „kereskedőket”;
- nézzünk utána az aktuális árfolyamnak – a különböző valutaárfolyamok meghatározására nincs jogszabályi előírás, vagyis a különböző pénzváltók ajánlatai eltérőek lehetnek;
- amennyiben Európán kívüli egzotikus országba utazunk, elképzelhető, hogy csak kis mennyiségben tudunk váltani az adott valutaváltónál.
Ha nyaralás közben derül ki, hogy a tervezettnél több készpénzre van szükségünk, próbáljunk meg bankok által üzemeltetett bankjegykiadó automatát keresni, mert ez jóval olcsóbb, mint az egyéb pénzügyi szolgáltatók készülékei, vagy a különösen költséges bankfiókos készpénzfelvétel.
4. Szállás fizetés – csakis megfontoltan fizessünk!
Nem az előrefizetéstől kell tartanunk! Főszabályként elmondható, hogy minden esetben csak bizonylat ellenében fizessünk. A bizonylaton pedig szerepelnie kell az azt kiállító adatainak, a szolgáltatások tételes árának, a számlaszámnak és a fizetési határidőnek. Ha jól ismert szálláskereső platformon foglalunk szállást, soha ne utaljunk pénzt közvetlenül a házigazdának vagy a szálláshelynek, hiszen előbbiek saját, biztonságos fizetési rendszert kínálnak, és soha nem kérik, hogy banki átutalással közvetlenül a szállásadó felé rendezzük a foglalás díját. Ha ilyen kérés érkezik, azonnal jelezzük a platformon!
5. Védjük személyes-, bankkártya és hitelkártya adatainkat!
A legnagyobb szállásfoglaló platformok soha nem kérnek e-mailben vagy chaten keresztül olyan információkat, mint a részletes hitelkártyaadatok, személyes adatok vagy jelszavak.
Ha felmerül a fizetési adatokkal való visszaélés gyanúja, azonnal értesítsük bankunkat vagy hitelkártya-szolgáltatónkat.
Online vásárlásokhoz/foglalásokhoz használjunk virtuális bankkártyát!
- A virtuális bankkártyát általában csak az előre feltöltött összeg erejéig lehet használni. Azaz a csalók nem tudnak további pénzt levonni egy kibertámadás esetén.
Egyes szolgáltatóknál a főkártya mellett – attól függetlenül – egyszer használatos kártyát is létre lehet hozni, ami a fizetés után meg is szűnik.
Pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdése (bank, biztosítás) esetén keresse bizalommal a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodákat, a tanácsadás díjmentes: https://penzugyifogyaszto.hu/
Elérhetőségek:
Cím: 7623 Pécs, Rákóczi út 24-26., I. emelet, 221. számú iroda
Telefon: +36 70 243 3356 (ügyfélfogadási időben)
E-mail: [email protected]
Web: www.penzugyifogyaszto.hu, facebook.com/penzugyifogyaszto
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8:00-14:00 // SZERDA: 8:00-14:00 // CSÜTÖRTÖK: 11:00-17:00
Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.
(x)