10 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapPRFilákovity Dusán: Ha a vásárló helyi bort vesz helyi kereskedőtől, azzal mindenki...

Filákovity Dusán: Ha a vásárló helyi bort vesz helyi kereskedőtől, azzal mindenki jól jár

A vendéglátóhelyek bezárása és a fesztiválok elmaradása nehéz helyzetbe hozta a közel egy évtizede működő Pannon Borboltot. A pécsi borkereskedő cég tulajdonos-ügyvezetője, Filákovity Dusán ugyanakkor nem adja fel. Egy alkalmazottat sem küld el, hanem az egyetlen megmaradt lábra helyezve a súlyt a Pannon Borbolt online vinotékájának felpörgetésére koncentrál. Azt mondja, a helyi borászok és helyi kereskedők előnyben részesítésével a vásárló is jól jár. Interjú a mohácsi születésű, Pécsett élő borkereskedővel.

Filákovity Dusán Mohácson született és nőtt fel, de 1993 óta Pécsett él, ide járt gimnáziumba és egyetemre. A borkészítés és a szőlőművelés a család mindennapjainak része volt, nagyszüleinek a mohácsi szőlőhegyen volt szőlője.

A fordulópontot mégis a Pécsi Borozó magazin hozta meg. A jó tíz évvel ezelőtt Győrffy Zoltán és csapata által alapított újság egy űrt töltött be a borlapok piacán. Akkor jutott eszébe, hogy erre a kereskedelemben is szükség lenne. 

„Hogy legyen egy vásárlóbarát, tisztességes online vinotéka, ahol tudod, hogy megbízható helyről vásárolhatod meg a legkedvesebb boraidat kedvező áron. Ahol nem kell aggódnod, hogy rossz lesz a bor, hiszen valaki, akinek ez szenvedélye és szakmája, már megkóstolta előtted” – fogalmaz a Donátusban élő háromgyerekes családapa.

2011-ben így alapította meg egy barátjával a Pannon Borboltot azzal a nem titkolt hosszú távú céllal, hogy a helyi, lokális borászatokat elérhetővé tegyék nemcsak országosan, de egyszer majd az Európai Unióban is. 

Az évek alatt az online értékesítéstől a nagykereskedelem, az éttermek, vendéglátók kiszolgálása, és a fesztiválok vették át a főszerepet. 

„Bár üzleti szempontból nem túl kifizetődő fesztiválozni egy kereskedőnek, mi azért rendszeresen részt veszünk ezeken a rendezvényeken, hogy népszerűsítsük a kulturált borfogyasztást és azokat a kicsi termelőket, akinek másként nem biztos, hogy lenne esélye megjelenni a nagyközönség előtt” – véli Filákovity Dusán.

– Hogyan érintették a cégét a járványhelyzet miatt hozott korlátozó intézkedések?

– A vendéglátóhelyek bezárásával, a nagyobb zenei- és borfesztiválok elmaradásával elvesztettük az árbevételünk jelentős részét. De abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a nagyker csak a cég egyik lába, így most felértékelődik a kiskereskedelmi rész, az online vinotékánk. 

Azonban az éttermek, szállodák, kávézók, azok a stratégiai partnereink, akikkel évek alatt remek együttműködésben dolgoztunk, most nagyon nehéz helyzetbe kerültek, és tévedés lenne azt hinni, hogy ez elszigetelt probléma. A teljes borászati ágazatot érinti a krízis, a pincészetek egy pillanat alatt elvesztették a piacuk nagyobb részét. 

Jelenleg még azt sem lehet tudni, hogyan fog elfogyni az a sok bor, aminek jelentős hányadát a nyári programok, fesztiválok, kerthelyiségek növekvő keresletének kielégítésére készítettek.

Április vége van, a szüret augusztusban kezdődik, és sokaknak komoly problémát fog majd okozni, hogy egyáltalán hova tegyék a sok újbort. Az elmúlt három év mind remek évjárat volt, nagyon jó minőségű borok készültek az átlaghoz képest nagyobb mennyiségben. 

– Az állami mentőcsomag, a gazdaságvédelmi intézkedések mennyiben jelentenek megoldást Ön és a cége számára?

– Sajnos ránk nem vonatkoznak ezek az intézkedések, nem esünk bele az érintett kategóriákba. Erre jelenleg nem számíthatunk.

– Mi a borászatok és a borkereskedők helyzete közti különbség?   

– Elindultak az első ágazati támogató programok, a baj az, hogy nem csak a borászok kerültek nagyon komoly válságba, hanem a borkereskedők is, akik rengeteg értékes munkát végeztek eddig, és végeznek most, a veszélyhelyzet alatt is. Az évek alatt kialakult jó működés kerülhet veszélybe. 

A borkereskedelem ugyanolyan fontos szakma, mint a zöldséges a piacon, a termelőnek ugyanis sokszor se energiája, se lehetősége nincs arra, hogy eljuttassa a borait a vásárlóinak. Ebben van nekünk komoly szerepünk. A vásárló pedig ezzel jól jár, mert a nagyobb mennyiségben történő vásárlásnak köszönhetően sokszor kedvezőbb árakat tudunk biztosítani, mint ha közvetlenül a borászatból vásárolna valaki. 

Filákovity Dusán mellett Szabó Zoltán hosszúhetényi borász

– Hogyan szervezi át a munkát az új helyzetben? Mi a túlélési stratégiájuk?

– Első lépésként felmértem, hogyan tudjuk átszervezni a munkaterületeket. A fő szempont az volt és lesz, hogy minden munkatársamat megtartsam, senki se kerüljön utcára. 

A nagykereskedelmi tevékenység helyett most a fókuszt a webshopos vásárlók és a helyi, Pécs és környéki lakosság kiszolgálására helyeztük. Az online vinotékánk tíz éve működik, így jó alapokat nyújt az újratervezéshez. A pécsiekkel pedig közvetve sokat találkozunk, a fesztiválokon túl nagyon sok pécsi vendéglátóhelyen Pannon Borbolt-betétlapról lehet bort választani. 

A pincészetekkel közös cselekvésre szántuk el magunkat, közös kedvezményeket, átütemezett vásárlást dolgoztunk ki, amit a vásárlóink felé is érvényesíteni tudunk a borok árában.

De ez sem lesz elég a tudatos helyi borfogyasztók nélkül, aki figyel arra, hogy magyar, helyi bort vásároljon helyi kereskedőktől. Ezzel ugyanis a borászokat is támogatja, míg a mi dolgunk az, hogy kiszolgáljuk a legmagasabb szinten, gyorsan, igényesen. 

– Milyen érveket tudna mondani az online rendelés és a házhozszállítás mellett?

– Biztonságos, kényelmes, érintésmentes, ráadásul nem egyszer jóval kedvezőbb áron lehet bort vásárolni. Ez Pécsen és környékén különösen igaz. A borászokkal együttműködve vevőbarát árakat tudunk biztosítani. 

A Pannon Borboltnál a higgadt, racionális, a helyzet komolyságának megfelelő gondolkodásban hiszünk, a szükséges intézkedéseket meghoztuk. Lehetőségeink szerint felkészültünk a helyzet kezelésére: a irodánk és raktárunk helyiségeit gyakrabban fertőtlenítjük, kézfertőtlenítőket helyeztünk ki munkatársaink és vásárlóink részére.

– Milyen speciális szolgáltatásokat tud nyújtani a Pannon Borbolt, amit mások esetleg nem?

– A vásárló csak kimagasló minőséget kap és jelentős részben helyi borokat, ugyanis nálunk a pécsi, villányi, szekszárdi és tolnai borok alkotják a profil nagy részét. Segít a választásban, hogy egy szakmai csapat által előkóstolt, értékelt kínálatból lehet választani, ez minden borunkra igaz. Pécsi cégként munkanapokon a rendelést követő 24 órán belül ingyenesen házhoz szállítunk akár egy palackot is. Fontos, hogy helyi bort igyunk, mert a helyben működő borászokat így segíthetjük, ők itt adóznak, itt adnak munkát, ők számunkra a valódi érték.

– Hozott valami újat a karanténhelyzet a működésükben?

– A helyzethez mi is próbálunk alkalmazkodni, például számunkra is meglepő népszerűséggel indult a Pécsi Borozóval közös online borkóstoló programunk. A regisztráló résztvevőknek mi juttatjuk el a borokat, melyeket egy meghatározott időpontban közösen kóstolnak, míg a résztvevők élő online kapcsolatban vannak egymással. 

(Rendelés a Pannon Borbolt weboldalán, egyéb aktualitások és plusz információk a cég Facebook-oldalán.)

(x)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő