Gondolja végig higgadtan használt autó vásárlását

A kívánt márkájú, típusú és évjáratú személygépkocsik hirdetéseinek áttekintésekor érdemes körültekintően tájékozódni. Cikkünkben a Gazdasági Versenyhivatal javaslatait gyűjtöttük össze azzal kapcsolatban, hogy mire érdemes odafigyelni használt autó vásárlásakor.

– Abban az esetben beszélhetünk fogyasztói jogviszonyról, és akkor tartozik a fogyasztóvédelem területére, ha kereskedőtől vásárolunk.

hirdetés

– Attól, hogy egy kereskedés udvarán áll, még nem biztos, hogy a kereskedő nevén van. Sokan csak a papírok kitöltésekor szembesülnek a ténnyel: az autó egy ismeretlen magánszemélyé, esetleg egy másik cég nevén van. Miért fontos ez? Magánszemély tulajdonos esetén a vásárlás nem tartozik a fogyasztóvédelem területére, (nem kereskedő) céges tulajdonos esetén pedig nagy baj lehet belőle, ha a cég felszámolás, végrehajtás alatt áll. Céges eladó esetén feltétlenül nézzen utána a vállalkozásnak az ingyenes ecegjegyzek.hu oldalon.

– Amennyiben kereskedőtől vásárol, minden esetben informálja le a kereskedőt – akár internetes fórumok segítségével is –, csak megbízható vállalkozásnál vásároljon.

– Minden esetben ellenőrizze az eladó iratait, ha magánszemélytől vásárol, annak érdekében, hogy valóban a tényleges tulajdonostól vásárolja meg a járművet. Ha kereskedőtől vásárol akár az elektronikus cégjegyzéken is díjmentesen leellenőrizhető a vállalkozás.

– A szerződés aláírását követően bármilyen követelést csak a szerződés szerinti eladóval szemben van lehetőség érvényesíteni, így külföldi eredetű autó vásárlása esetén, ha az nem került a kereskedő nevére átírásra, az autóval kapcsolatos garanciális és egyéb jogok érvényesítése akadályokba ütközhet.

– Az autó megtekintése előtt már érdemes lehet megkísérelni az autó előtörténetét feltárni, hazai applikációk és külföldi oldalak egyaránt a segítségére lehetnek. Az autó hazai élettörténetét más ingyenes platformon megnézheti, így például a kilométeróra vonatkozásában is információkat szerezhet. Így elkerülheti, hogy olyan autó megtekintésére szánjon időt, és esetleges további költséget, bosszúságokat, amely esetében már akár a hirdetésben sem szerepelnek valós információk, óraállások. Az ilyen téves hirdetéseket a hirdetőoldalnak is érdemes jelezni, hogy a szükséges lépéseket megtehessék.

– Szerződéskötés előtt igyekezzen alaposan felmérni a kiszemelt autó állapotát. Minden esetben keressen fel egy megbízhatónak tartott szervizt, vagy akár egy márkaszervizt. A vásárlást megelőző, független átvizsgálás lehetőséget nyújt, hogy ne később derüljön fény az autó korábbi sérüléseire vagy éppen arra, hogy a kilométeróra visszatekerésre került, illetve annak segítségével felmérhető, hogy a közeljövőben várhatóan milyen egyéb költségek merülnek fel a gépjárművel kapcsolatban. Így elkerülheti, hogy csak a vásárlást követően szembesüljön egy laikus által nem, de egy szakember számára könnyedén felismerhető hibával.

– Szakszerű átvizsgáltatás mellett mindig vigye hosszabb próbaútra a megvásárolni kívánt autót, melynek során minden funkcióját próbálja ki – a klímától az elektromos ablakemelőkig.

– A szerződéskötést megelőzően ellenőrizze a gépjármű okmányainak és tartozékainak meglétét. Alapesetben az eladónak rendelkeznie kell a forgalmi engedéllyel, törzskönyvvel, szervizkönyvvel és 2 gyári indítókulccsal.

– Figyeljen oda, hogy a gépkocsi eredetiségvizsgálata még az adásvételi szerződés aláírását megelőzésen megtörténjen, vagy a szerződés tartalmazzon arra vonatkozó részt, mi történik akkor, ha az autó nem megy át a vizsgán.

– Előzetesen jó, ha utána néz a megvásárolni kívánt gépjármű fenntartási költségeinek, a biztosítási díj és a teljesítményadó várható összegének.

– A gépkocsi megvásárlásához még különböző jogcímeken – a vételáron felül – többletköltségek járulhatnak (például vagyonszerzési illeték, új forgalmi engedély és törzskönyv költsége, eredetiségvizsgálat díja, átírás költségei, stb.), ezeket mindenképpen vegye figyelembe, amikor a gépjárműre szánt keretet meghatározza.

– A fogyasztónak, amennyiben nem készpénzért kívánja megvásárolni a kiválasztott autót, lehetősége van pénzintézet által nyújtott szolgáltatás igénybe vételére (például lízing, bankkölcsön), ennél azonban a fogyasztónak további járulékos költségei merülhetnek fel.

Mit tegyen, ha vásárlás után hibát észlel:

– Gyakori tévhit, hogy kellékszavatosság csak új gépjárművekre érvényes. Ez azonban nem igaz, mivel a használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén.

– A gépjármű-kereskedő például azért tartozik szavatossággal, hogy az eladott gépjármű rendeltetésszerű használatra alkalmas, és rendelkezik azzal a minőséggel, amely a hasonló gépkocsiknál szokásos, továbbá megfelel a hirdetésben vagy egyéb tájékoztatásban bemutatott tulajdonságoknak.

– Gyakori tévhit, hogy kellékszavatosság csak új gépjárművekre érvényes. Ez azonban nem igaz, mivel a használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén. Bármit is írtak le a szerződésben, főszabály szerint a kereskedő felel minden olyan hibáért, ami (vagy aminek közvetlen oka) megvolt a vásárlás pillanatában, és arról a fogyasztót a kereskedő nem tájékoztatta, a fogyasztó pedig kellő gondosság ellenére nem vehette észre (rejtett hiba). Az erre vonatkozó felelősség szerződéses kizárása semmis!

– A használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén. Ennyi ideje van a fogyasztónak az esetleges rejtett hibák miatt (amit kellő gondosság ellenére sem vehetett észre a fogyasztó a vásárláskor) panasszal élni. Ennek az 1 évnek az első 6 hónapjában fordított a bizonyítás!

– A kellékszavatosság alapján a kereskedő hiba esetén csak akkor mentesülhet a javítás/csere/vételár visszafizetés kötelezettsége alól, ha független szakvéleménnyel kimenti magát, tehát kétséget kizáróan igazolni tudja, hogy a hiba nem volt meg a vásárláskor, illetve azt a fogyasztó rendeltetésellenes használata okozta. E felelősség bármilyen kizárása semmis!

– Amennyiben kellékszavatossági időn belül hiba merül fel, haladéktalanul közölje azt/azokat írásban, hogy annak időpontja és tartalma később is bizonyítható legyen. Ne csak szóban reklamáljon!

– Ha kiderül, hogy hibás az autó, haladéktalanul dokumentálni kell a hibát. Legjobb, ha egy – a felektől független – szakszervizben részletesen átvizsgáltatja, és írásba foglaltatja a hibákat, illetve árajánlatot kér a javításra. Csak a korábban nem ismert, vagy a vásárlás előtt kellő gondosság mellett fel nem ismerhető hiba miatt élhet szavatossági igénnyel!

– Az érvényesíthető szavatossági igények: a szavatossági igények első sorban a kijavítás vagy kicserélés lehetnek.

– Ha a kijavítással a kereskedő indokolatlanul késlekedik, vagy azt nem tudja elvégezni, a fogyasztó áttérhet a szavatossági igények következő lépcsőjére: a vételár leszállítása, a kereskedő költségére történő kijavíttatására, vagy indokolt esetben a szerződéstől való elállásra és az eredeti vételár visszakövetelésére.

– A szavatossági jogok sorrendje kötött, azok között a fogyasztó nem válogathat kedvére. Bizonyos feltételekkel azonban az áttérés jogszerű lehet.

– A jegyzőkönyv felvételével, a minőségi kifogás intézésével kapcsolatos szabályok megsértése, megtévesztő kereskedelmi gyakorlat fogyasztóvédelmi jogsértés, amely miatt a Kormányhivatalban működő fogyasztóvédelmi hatóság eljárása kezdeményezhető.

– Amennyiben a fogyasztóvédelmi jogsértés a gazdasági versenyt érdemben befolyásolja, országos érintettségű, a Gazdasági Versenyhivatal illetékes eljárni.

– Magának a hibás teljesítésének az érdemi részével kapcsolatos jogvita békéltető testület vagy bíróság hatáskörébe tartozik. Célszerű a békéltető testület eljárását kezdeményezni, hiszen ingyenes, mediáción alapuló megegyezést tesz lehetővé.


Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Pécsen

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a pécsieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó – a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.

Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.

Elérhetőségek:

7621 Pécs, Rákóczi út 17. II. em. 213.

Tel: +36 30 748 9147

E-mail: pecs@versenyugyi-tanacsadoiroda.hu

Nyitvatartás:

Hétfő: 12.00–16.00

Kedd: 9.00–13.00

Szerda: 12.00–16.00

Csütörtök: 9.00–13.00

Péntek: Zárva

fogyasztovedok.hu

 

(x)

hirdetés

Hirdetés