Gondolja végig higgadtan, mielőtt koronavírus elleni védőterméket vásárol

A koronavírus elleni védőtermékek iránt megnövekedett kereslet és a kínálat esetenkénti szűkössége, illetve a közösségi távolságtartás miatt az utóbbi időben nőtt a fogyasztói érdeklődés a webshopok és az online értékesítési csatornák iránt. Azonban a Versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított ezen termékek értékesítése kapcsán.

Ajánljuk, hogy óvatosan járjon el, ha a következő, gyanúsnak tekinthető értékesítési magatartásokkal találkozik:

  • Több webáruház „vírusölő”, „vírusellenes”, „járványok idején javasolt”,„tüdőgyulladás ellen hatékony”, „egészségügyi dolgozók részére készült” jelzővel illeti termékeit, vagy különös hatékonyságra utal (például „hatékonyan megelőzhetőek vele a fertőzések, baktériumölő, gombaölő és tuberkulózis-ölő hatással rendelkezik”). Valószínűsíthető, hogy ezek az állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva, élelmiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatás állítása tilos.
  • Egyes oldalak orvosnak látszó személyeket jelenítenek meg („dr.XY ajánlásával”, „hatóanyagszakértő ajánlásával”), akik ugyanakkor nem valósak vagy nem rendelkeznek orvosi diplomával.A termékek egyedülállóságát hangsúlyozó állítások (például „a világon elsőként”, „a leghatékonyabb megelőző lépés neked és szeretteidnek”) is gyakran megkérdőjelezhetőek.
  • Előfordul, hogy a weboldalak üzemeltetői a fogyasztói vélemények közül a negatívakat törlik, illetve vélhetően nem valós vásárlói véleményeket is megjelenítenek.
    Több oldal alkalmaz a termék-készletek gyors fogyására utaló állításokat (például „Már csak 17 darab van készleten”, „Népszerű termék. Több mint 10 vásárló vásárolta meg a héten”), illetve vizuális elemeket (például a termékkészlet fogyását illusztráló sáv, pop-up ablak), melyek alkalmasak lehetnek a fogyasztót átgondolatlan döntéshozatalra sürgetni.
  • Gyakoriak a jelentős árkedvezményt kínáló akciók, habár ezeket cask akkor lehet ilyenként hirdetni, ha az eredetiként feltüntetett ár korábban valóban alkalmazott ár volt.
    Ellenőrizze a termékek végső árát megrendelés előtt, mert előfordulhat, hogy ingyenesként, díjmentesként kínált szolgáltatásokért (például kiszállítás) más néven mégiscsak díjat számolnak fel Önnek.
  • Gyanús lehet, ha az oldalakon nincsenek feltüntetve a termékek gyártói/forgalmazói és megrendeléskor sem derül ki, hogy pontosan kitől vásárolja meg a terméket.

Mielőtt vírusellenesnek hirdetett termékeket, illetve védőmaszkot online forrásból rendelne meg, ellenőrizze a kiválasztott honlap megbízhatóságát:

  • nézze meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég), és ellenőrizze az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban;
  • szánjon időt a szolgáltatási feltételek megismerésére az ÁSZF-ből; tárolja el a vállalkozással folytatott levelezést, készítsenek képernyőmentéseket a folyamatról;
  • gondolja végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem;
  • tudatosítsa, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállás jognak. Részleteket a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Korm. rendeletben találhat.

A fentieket figyelembe véve legyen körültekintő, ha

  • a magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat;
  • a vírussal szembeni védekezést segítő termék, szolgáltatás eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel találkozik;
  • népszerű, ismert személyek nevének, fotójának felhasználásával kívánják meggyőzni valamely termék, szolgáltatás vírus elleni hatásosságáról;
  • teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak Önnek;
  • valamely termék, szolgáltatás ajánlása során Önt sürgetik, döntéshozatalát siettetik;
    a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintania, vagy indokolatlanul személyes adatainak megadását kérik;
  • egyes, a megbetegedésekre tekintettel a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.

A járvánnyal összefüggő fogyasztói panaszokat a covid19konzultacio@gvh.hu e-mail-címen várja a GVH.


Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Pécsen

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a pécsieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó – a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.

Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.

Elérhetőségek:

7621 Pécs, Rákóczi út 17. II. em. 213.

Tel: +36 30 748 9147

E-mail: pecs@versenyugyi-tanacsadoiroda.hu

Nyitvatartás:

Hétfő: 12.00–16.00

Kedd: 9.00–13.00

Szerda: 12.00–16.00

Csütörtök: 9.00–13.00

Péntek: Zárva

A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat Irodáiban a személyes tanácsadás 2020. március 16. napjától határozatlan ideig szünetel! Személyes tanácsadásra nincs lehetőség, azonban nyitvatartási időben telefonon, e-mailben, illetve az online felületeken továbbra is elérhetőek munkatársaink. Rövid időn belül válaszolunk a megkeresésekre!

fogyasztovedok.hu

(x)

hirdetés
Hirdetés