Hirdetés

Akár havazik, akár nem, az erdőjárás mindig jó választás megtörni az ünnepi pihenést, ha le akarjuk sétálni a tonnányi elfogyasztott bejglit. Mutatunk három plusz egy csodás túraútvonalat!

Hegyi „hullámvasút” egy misztikus falun át

A Nyugat- és Közép-Mecsek turistaútvonalai közül az egyik legszebb, mely a sárga sáv jelzés mentén halad egészen az abaligeti cseppkőbarlangig. Egy kisebb szakasza a Lapistól Orfűig terjedő túraútvonal, melyet a lapisi úton kezdhetünk. A Remeteréttől nem messze, a Lapisi úton találunk egy sorompóval lezárt köves utat, ezen induljunk el befelé az erdőbe. Pár kilométeres gyalogtúra után elérünk a misztikus hangulatú kis faluba, Vágotpusztára. Itt töltsük meg a kulacsainkat a helyi kút vizéből, majd induljunk tovább Bános felé. Toplica és Mecsekrákos után elérünk egészen Orfűig, ott is a Medvehagymaházig.

Orfű első említése 1332-ből való. Az erdővel övezett kis hegyi falu a török uralom alatt elpusztult, majd német lakossággal települt újra. 1974-ben öt apró település, Orfű, Bános, Mecsekrákos, Mecsekszakál és Tekeres egyesült, és alkotja ma Orfű községet és az orfűi üdülőkörzetet.

Útvonal: Lapis – Vágotpuszta – Bános – Toplica – Mecsekrákos – Malommúzeum – Orfű – Medvehagymaház
Hossz: 9,5 km

Az Egri Csillagok egyik helyszíne, a forrásokkal tűzdelt útvonal

A 101 kilométeres mecseki zöld túra egyik szakasza, a Kisvaszar és Márévár közötti túraútvonal. A Baranya Megyei Természetbarát Szövetség tájékoztatója szerint a 18 kilométeres gyalogtúrát Kisvaszaron kezdjük, majd a falut az aszfaltúton déli irányban hagyjuk el. Kövessük a zöld sáv jelzést a Vasvári erdészház, Köszvényesi-árok, Köszvényesi vadászház mentén egészen a Csonka Ferenc-forrásig. A kedves Angyalkúti-völgyön végighaladva érünk Kisbattyánba. Egy kisebb domb megmászása után elérjük a piros sáv jelzést, majd a zöld kereszt kiindulási pontját Jánosi-puszta közelében. A zöld sáv jelzésünk felkapaszkodik a Magyaregregyi-völggyel párhuzamos gerincre, ahol a piros kereszttel jelzett út halad, onnan a Barnakő nevű sziklához érünk.

Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényében e szikla tetejéről figyelte Gábor pap és Bornemissza Gergely a török szultán seregének elvonulását.

Átmegyünk a magyaregregyi országúton, és szemben felkapaszkodunk a Hászétetőre, majd keresztezzük előbb a sárga kereszt jelzést, amely a Márévárhoz vezet.

Útvonal: Kisvaszar – Vasvári erdészház – Köszvényesi vadászház – Csonka Ferenc-forrás – Angyalkúti-völgy – Kisbattyán – Hászétető – Márévár
Hossz: 18 km

Körtúra a 18. századi, történelmi üveghutákon át

Fotó: Mag Norbert

Hosszúhetény határából, a zöld háromszög jelzésen induljunk el a Cigányhegyi-kilátó irányába. A sárga sáv jelzés mentén haladjunk Diós-kútig, majd a kék kocka turistajelzést kövessük Püspökszentlászlóig. Folytassuk utunkat a kék négyzet jelzésen, elérve a Zichy-keresztet, forduljunk jobbra és azon haladjunk tovább északi irányba a Bába-kútig. Tovább haladva a kék háromszög jelzésen, egy másik, a Daragói-Nagy-forrás mellett vezet el az utunk. Hamarosan elérkezünk a Pusztabánya szélén elterülő réthez, ahol ma egy kulcsosház és vadászház áll. A rétről a kék sávot követve juthatunk el az üveghutákhoz.

[su_note note_color=”#5cd389″]

Pusztabánya egyike a Kelet-Mecsek azon településeinek, ahol valamikor üveget fújtak a német bevándorló lakosok. A település mára teljesen eltűnt a föld színéről, az egykori falu helyén lévő réten ma kulcsosház áll. A hajdani település, Vitraria helyét emlékkő jelzi az erdő szélén, ahol 18. századi üvegfújó kemencéket és üvegcsűrt tártak fel. A kemencék mintájára 1995-ben 1:1 méretarányú működőképes másolat készült. A nagy tisztáson, a kulcsos turistaháznál látható a pécsi faszobrász, Szatyor Győző Életfa című alkotása.[/su_note]

Utunkat folytatva Pusztabánya központjába jutunk, itt forduljunk jobbra a zöld sáv jelzésnél, majd a pusztabányai kulcsosházat elhagyva vegyük az irány Kisújbánya felé. A kék sáv mentén a Cigányhegyi-kilátó mellett juthatunk vissza Kisújbányára.

Útvonal: Kisújbánya – Cigányhegyi-kilátó – Diós-kút – Püspökszentlászló – Bába-kút – Daragói-Nagy-forrás – Pusztabányai üveghuták – Cigányhegyi-kilátó – Kisújbánya
Hossz: 10 km körtúra

+1 Keresd fel a titkos, csepp alakú mecseki tavat!

A Közép-Mecsek egyik rejtélyes helyszíne a Karolina-külfejtés felett található apró tó, mely amúgy nincs messze a pécsbányai buszfordulótól, a Gesztenyés utcától, de túraútvonal nem visz oda. A kis tó egyébként az Istenáldás-völgyben található. Ez a hely onnan kapta a nevét, hogy itt bukkantak először szénre a pécsiek, és az első bányák tulajdonosai nagy haszonra tettek szert.

Fotó: Nedjalkov Balázs

Forrás: Túrautak.com, Baranyatermészetbarát.hu; Kiemelt kép: Nedjalkov Balázs

Hirdetés

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!