Crossfit, hot iron, iron cross, trx és mi jöhet még?

Azt gondolnánk, már minden sporttevékenységet lefed a világon ismert több száz vagy ezerféle tornagyakorlat és edzésforma. Hogy lehet akkor, hogy ennek ellenére mindig van valami újdonság? Vajon csak ügyes marketingesek találják ki ezeket a sportokat?

Crossfit, hot iron, iron cross, trx, insanity, world jumping, kangoo, hogy csak néhányat említsünk a különböző sportfoglalkozások közül, amiket pécsi edzőtermek kínálatában találunk. Az tiszta, hogy mindegyik más valamiben – az eszközök, a gyakorlatok, a nehézség szempontjából –, de hogy lehet az, hogy mindig van új a nap alatt?

– Ez egy egyre nagyobbá váló iparág és vannak, akik csak akkor jönnek, ha valami újdonságról hallanak. Mindegyik mozgásformának egy-egy izolált vagy funkcionális mozdulat az alapja, ami persze minden órán ugyanaz, de sok függ a feladatok nehézségétől, meg attól, kinek mi a célja az edzéssel. Azt, hogy milyen eszközöket használunk, függ az edzés céljától, vagy esetleges korábbi sérüléstől is – mondta el Pocsai Réka pécsi fitneszedző, akitől megtudtuk azt is, hogy sok újdonságot emelnek be az edzéstervekbe például a korábban csak rehabilitációs gyakorlatok közül is.

A rengeteg újfajta mozgásformával kapcsolatban Pál Enikő fitneszedzőnek is vannak kétségei, aki egyrészt örül annak, hogy egyre többen sportolnak, olyanok is, akik korábban nem mozogtak semmit. Másrészt viszont szerinte az újnak tűnő mozgásformák sok esetben megegyeznek a már korábban is ismertekkel, csak a gyakorlatokat módosítva turbózzák fel őket.

– Divat azt mondani, hogy valaki spinningre, tabatára vagy world jumpingra jár. Ez alapján az emberek egy bizonyos képet alkotnak ugyanis arról, mennyire kemény az illető – mondta.

A legfontosabb szerinte, hogy tájékozódjunk mielőtt egy-egy számunkra ismeretlen fitneszórára megyünk, amivel elkerülhetjük a sérüléseket. Persze az is elvárható lenne, hogy az edző az új vendégektől érdeklődjön arról, korábban volt-e valamilyen mozgásszervi problémájuk, vagy egyáltalán sportoltak-e valaha. Ezt sajnos nem mindegyikük teszi meg – mondta Pál Enikő.

Ha tehát nem vagyunk meggyőződve arról, hogy valamelyik edzésforma nekünk való, nézzünk meg néhány videót róla, olvassunk utána, lehetőség szerint kérdezzünk meg olyan ismerőst, aki már kipróbálta.

A lényeg, hogy tartsuk szem előtt, első az egészségünk, így inkább hagyjuk ki az olyan gyakorlatokat, amikben nem vagyunk biztosak, vagy kérdezzünk többet az órán.