Kelet és dél felé is „kinyílhat” Baranya megye, számos közúti és vasúti fejlesztés lépett új szakaszba: kiírták a Duna-híd tervezésére a közbeszerzést, újabb állomásához ér az M6-os folytatásának beruházása, további határátkelők nyílhatnak, és már vonat jár Pécs-Pélmonostor-Eszék között.

A Trianon óta fennálló elzártságából törhet ki Baranya, ha megvalósulnak azok a nagyberuházások, amelyek közül több új, fontos szakaszába lépett az elmúlt napokban. Az nem kérdés, ha dél és kelet felől is jobban megközelíthető lesz térségünk, komoly gazdasági-kereskedelmi élénkülésre számíthatunk.

Bár sokan csak legyintettek, amikor korábban a Mohácsra tervezett Duna-híd került szóba, sőt nyáron olyan pletykák is felmerültek, hogy az egész programból nem lesz semmi, most már egyértelmű, a kormány komolyan számol a nagyberuházással. A napokban ugyanis megjelent az új híd tervezésére a közbeszerzési kiírás.

A beruházás ugyanakkor még ennél is nagyobb léptékű, hiszen nemcsak a 240 méter hosszú híd, hanem az M6-os autópálya és a Bács-Kiskun megyei 51. számú főút közötti útkapcsolatot is meg kell terveznie annak, aki jelentkezik a kiírásra. Az új mohácsi Duna-híd ugyanis nem „önmagában áll”, hanem a dél-dunántúli és a dél-alföldi régióközpontok, azaz Pécs és Szeged között biztosít kapcsolatot. Ahogy az ismert, Orbán Viktor kormányfő tavaly jelentette be, gyorsforgalmi kapcsolatot kell létrehozni a két nagyváros között, ennek egy része, az M60-as pálya készen van, az új Duna-híd, illetve a további útépítések jelentik majd a folytatást.

Jelenleg 3 határátkelő van Baranyában, ez a szám növekedhet

Azonban nemcsak kelet, hanem dél felé is „kinyílhat” a megye. A napokban tárgyalt az Orbán Viktor vezette kormányküldöttség Horvátországban; egy újabb magyar-horvát határátkelő megnyitásáról is egyeztettek, ez a baranyai Sároknál nyílhat meg. Emellett  továbbra sem került le a napirendről az M6-os gyorsforgalmi határig történő meghosszabbítása, sőt mint a közbeszerzési értesítőből a napokban kiderült, az új út tervezése már a végső szakaszába lépett – azaz ezután a kivitelezési eljárás következhet.

Az új határátkelők nyitása mellett ráadásul egy másik fontos körülmény is javíthatja Baranya helyzetét: korábban már megírtuk, van rá esély, hogy Horvátországot 2020-ra felveszik a Schengen-övezetbe, azaz gyakorlatilag eltűnik a határ.

A közúti fejlesztési tervek mellett a vasúton is vannak változások: a napokban ismét megindult a forgalom a Pécs-Pélmonostor-Eszék vonalon.

Hirdetés