E-buszok és útfejlesztések jöhetnek Pécsen

A Modern Városok Program keretében elektromos buszokat vásárolnak, utakat és járdákat újítanak fel, és az egyetemi fejlesztésekre is több forrást szánnának – erről tárgyalt kedden Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter Páva Zsolttal, Pécs polgármesterével, Csizi Péterrel és Hoppál Péter pécsi parlamenti képviselőkkel. 

A Modern Városok Program lebonyolításáért felelős miniszter a pécsi városvezetőkkel áttekintette az Orbán Viktor kormányfővel néhány éve megkötött megállapodásban rögzített fejlesztési programokat.

Kósa Lajos a tárgyalás után a sajtónak elmondta, Pécs a rendszerváltás után Miskolc mellett a legnehezebb helyzetbe került a szocialista nehézipar összeomlásával, s ennek a hozadékát máig kénytelen viselni. Ugyanakkor egy-egy városfejlesztés hosszú távú, az urbanizációs tervek legalább ötven évre szólnak, tehát ilyen távlatokban kell gondolkodni. A kormány szándéka az, hogy Pécs a Kárpát-medence ezen térségének urbanizációs központja legyen és ezt a pályát be tudja futni, tette hozzá.

A miniszter kitért arra is, hogy azért kell kiegyensúlyozottan végrehajtani a fejlesztéseket, mert ha egy város előreszalad bizonyos területen, akkor egyensúlyi zavar jön létre.

Pécs számára az Európa Kulturális Fővárosa program kiváló lehetőséget adott; nagyszerű kulturális fejlesztéseket hoztak létre, ám azokat Pécs azért nem tudja fenntartani, mert sokkal nagyobb, 400 ezer fős agglomerációra lenne ehhez szükség. Azt is hangsúlyozta, hogy a pécsi kulturális létesítmények országos jelentőségű kulturális központok, hasonlóan a Művészetek Palotájához, vagy a Nemzeti Színházhoz, éppen ezért is a Modern Városok Program ezek fenntartását is elősegíti.

Hoppál Péter kulturális államtitkár mindehhez hozzáfűzte, ennek keretében már 1,87 milliárdos állami támogatást kap a Kodály Központ és a Zsolnay-negyed, ami jövőre 100 millió forinttal emelkedik.

Kósa Lajos beszélt arról is, hogy a választások után több száz milliárdos fejlesztési tervet is szeretnének elkészíteni, s bár hatalmas összegről van szó, viszont ez azért sem elrugaszkodott terv, mert a Fidesz-kormány idején 158 milliárd forintnyi fejlesztési forrás áll Pécs rendelkezésére.

– Ha azonban szocialista kormányzat érkezik a 2002–2010 között megtapasztalt teljesítményével, az ország csődbe juttatásával, akkor egészen más helyzet áll elő. Sőt, ha mindezt még megfejelik a nagyjából negyvenezer migráns eltartásával, akkor ilyen fejlesztési tervek nem lesznek, mert másra kell majd a pénz – mondta.

Továbbépítik az M60-ast is

A miniszter a közlekedésfejlesztést is fontosnak tartja, mivel a regionális szerephez ez elengedhetetlen, ezért az M6-os, valamint az M60-as horvát határig történő továbbépítésére 76 milliárd forintot fordítanak. Az előkészítésre szánt forrásokat már átadták a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek. (A környezetvédelmi engedélyt a napokban kapta meg az M60-as útfejlesztés.)

Városi útfejlesztés lesz

A miniszter bejelentette, hogy a város egykori ipari és bányászati ingatlanjainak hasznosítására korábban jóváhagyott, csaknem 4,5 milliárd forintos összeget a helyi igényeknek is megfelelően a többi között közlekedés- és infrastruktúrafejlesztésre használhatja fel a megyeszékhely.

Hoppál Péter képviselő megemlítette, hogy a város már elindított egy nagyívű iskola-, óvoda- és bölcsődefejlesztési programot, amelyet a Modern Városok Program keretében, az említett átcsoportosítással szeretnének tovább folytatni.

A PTE fejlesztéseit átnézik

A Pécsi Tudományegyetem számára a pécsi önkormányzat által kért 24,8 milliárdos forrásról szólva Kósa Lajos közölte, tárgyalni fognak arról, hogy a már megvalósulás alatt lévő – többek között kollégiumfejlesztésről, az orvosi kar bővítéséről is szóló – programra több forrást szánjanak, mivel a mostani állás szerint a második ütemre nem lesz elegendő az előzőleg megítélt támogatás. Csizi Péter parlamenti képviselőt pedig arra kérte, hogy az egyetem vezetőivel tekintsék át a projektet – mondta.

Csizi Péter elmondta, az egyetemi program már teljesítette az elvárásokat, hiszen 4300 külföldi diák tanul Pécsen, a pécsi építőipart és a belvárost is fellendítette a projekt.

Vannak jelentkezők a csarnokokra

A miniszter beszámolt arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már azon dolgozik, hogy előkészítse a Déli Ipari Parkban azoknak a iparcsarnokoknak a felhúzását, amelyekkel munkahelyteremtő cégek letelepedését segítik elő. Mint azt közölte: ez a program sínen van, vannak is jelentkezők a létesítményekre.

Sportkomplexum 

Az élményfürdővel egybekötött sportkomplexum 20 milliárdos fejlesztése is folyamatban van, a pécsiek által leginkább várt fejlesztés kapcsán már az előkészítésre, a tervezésre szánt félmilliárdot átutalták. Csizi Péter parlamenti képviselő ezzel kapcsolatban kitért rá, hogy tavasszal a konkrét megvalósítás részleteiről, ütemezéséről tárgyalhatnak.

E-buszokat vásárolna Pécs

Páva Zsolt, Pécs polgármestere felidézte, a sírból kellett a pécsi tömegközlekedést visszahozni, és emlékezetes, hogy egy kézzel írt számlával adták el a pécsi buszokat. A kigyulladt és lepukkant buszok helyett ma már európai színvonalú a tömegközlekedés, ám éves szinten kétmilliárdba kerül a közlekedés finanszírozása. Épp ezért szeretne Pécs a jövőben elektromos buszokat vásárolni a Modern Városok Program forrásainak átcsoportosításával, hiszen így komoly összeget tudna megtakarítani a baranyai megyeszékhely – fűzte hozzá a polgármester.

Több pénzt adhatnak a közösségi közlekedésre

Miskolc, Debrecen, Szeged, Kaposvár és Pécs – ezek a városok azok, amelyek önkormányzati fenntartásban látják el a tömegközlekedést, miközben például a Pécsnél jóval nagyobb iparűzési adóbevétellel bíró Győrben állami kézben van a buszos vállalat. Ezt az aránytalanságot szeretné megszüntetni a kormány, s ennek a problémának a megoldására még idén tavasszal letesznek egy javaslatot az asztalra az érintett városok – mondta Kósa Lajos.

5 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Azért mert az országban nemcsak egy várost kellett”gatyába rázni”,hanem az összeset,mert a GY F kormány a városokat úgy ahogy volt mind eladósította és az önkormányzatok versenyt futottak az idővel ,hogy csődbe ne menjenek.Ugyanez volt országos szinten is ,nem tudtak felújítani,modernizálni semmit.Akkor miről beszélünk ?Felvette az előző kormány a rengeteg hitelt mellette , adósodott és pusztult az ország!!!Kottázni lehet a különbséget, ha a 2010 előtti állapotokkal hasonlítjuk össze!El lehet képzelni ,hogy micsoda munkát és erőfeszítést igényelt , hogy egyensúlyba tartsák a gazdaságot és vissza fizessék az I M F hitelt, hogy legalább ők ne szóljanak bele a privát életünkbe ,(ugye emlékszünk mi mindent követeltek?…) és a kórházak ,önkormányzatok adósságait és még fejlesszenek is mellette (!), nem beszélve a természeti katasztrófákról ,ahol komplett falvakat építettek újjá !Na ehhez kellett JÓZAN ÉSZ…és tudás!Én megköszönöm a kormány erőn felüli munkáját ,”mert ez ,férfi munka volt”…( lehetett volna másképp ?…nem !..)Remélem ápr. 8.-án nekik gratulálhatunk…a többi is meglesz szép sorjában minden,de csak ezzel a kormánnyal …

  2. Duma duma duma. De Csődbe azért most is sikerült jutni a 9 fideszes onkormanyzati év alatt.

  3. Ez mind szuper, de 3 éve pont ugyanitt tartottunk. A nagyprojektekben azóta semmi nem történt. Pl. az M6-osnak és az akvaparknak már kész kellene lennie a 2015-ös ígéretek szerint, a korábbiakról nem is beszélve. E-buszokra 9 év nem volt elég.

Comments are closed.