Kiirthatatlannak tűnik az öregedő, nemtörődöm testnevelő tanár sztereotípiája, aki bedob egy labdát a terembe, majd visszamegy a tanáriba lazulni – de a többség nem ilyen. Pécsen példaértékű módszerekkel oktatnak a testnevelők, van, aki TRX-et, diner párnát és fitballt visz be az órájára; van, aki „artistaképzést” tart, de az sem ritka, hogy az osztály a tornaterem helyett a számítástechnikai terembe Ninja Warriort néz és azt elemzi.

hirdetés

Bizonyos szempontból hatalmas felelőssége van a testnevelőknek, hiszen a sport és a mozgás az embert egész életében elkíséri, testünket pedig nem cserélhetjük le újra, ha már tönkretettük.

Pécsen ezért tesznek is a pedagógusok: a tanterv által meghatározott felmérések mellett újabbnál újabb módszerekkel kísérleteznek a tesitanárok, melyek amellett hogy fejlesztik a gyerekeket, megszerettetik velük a mozgást, érdeklődőek lesznek, és végső soron elindulnak a sportemberré válás útján.

Földvári Zoltán, a Bártfa utcai Általános Iskola testnevelő tanára elmondja, hogy jól bevált, motivációs módszere az éppen aktuális olimpiák vagy világversenyek kapcsán tartott elméleti órái, kiállításai vagy sporttörténeti összefoglalói.

– Legyen az a Dakar-rali, darts-világbajnokság, vagy az aranycsapat jubileuma, rendszeresen tartok az éppen aktuális sportesemények kapcsán sporttörténeti órát. Ezt gyakran szoktam kombinálni internetes adatgyűjtéssel, hiszen ne felejtsük el, hogy a Z generációról van szó – mondja Földvári Zoltán. – Sokszor egy lépcsőzésnél sokkal többet ér, ha tanulhatnak a gyerekek mondjuk az év úszójáról – teszi hozzá.

Telek István, a PTE 1. sz. Gyakorló Általános Iskola testnevelő tanára is elhagyja a tornateremet néha, legutóbb osztályával a Ninja Warrior részeit nézték, és elemezték, hogy milyen képességek vagy sportági előélet kell a győzelemhez egy ilyen akadálypályán. István régi, jól bevált módszere, hogy „saját” Ninja Warrior pályát épít a végzős diákokkal úgy, hogy több csoportban dolgoznak, és mindenkinek van feladata az akadálypálya építése során: van időmérő, bemutató ember, de még koordinátor is.

Még sosem gurítottam be labdát, hogy csináljanak, amit akarnak, hiszen a gyerekek borzasztóan kreatívak: ezt érdemes kihasználni!

A Z generációt nagyon nehéz lekötni, hiszen rengeteg dolog érdekli őket, de csak felszínesen, ezért hatalmas feladat megtartani a figyelmüket. Telek István szerint a hangsúly a játékos módszereken van, de nagyon fontos bevonni azokat a gyerekeket is, akik kevésbé tehetségesek, ügyesek. Mindezt kreatív, 21. századi módszerekkel lehet elérni, amit mindenki élvez, képességétől függetlenül.

– Be szoktam vinni az órára az úgynevezett diner egyensúlyozó párnákat, amik rendkívül színessé tudnak tenni egy labdás órát úgy, hogy néhány gyerek ezen a párnán egyensúlyozik passzolgatás közben. A kondíciót is lehet úgy fejleszteni, hogy a jól bevált gyűrű és svédszekrény használata mellett TRX vagy akár streetworkout gyakorlatokat is végzünk – avat be Telek István. Hozzáteszi, hogy egy egyszerű lovacskázást is izgalmassá lehet tenni TheraBand gumiszalagokkal úgy, hogy az egyik húzza, a másik meg próbál vele lépni.

Nem egyedül Telek István csoportjaiban használnak modern fitneszeszközöket, Russay Olivér, a Mezőszél utcai Általános Iskola testnevelő tanára például fitballokat visz be az órára, de be szokott vinni nyolcvan teniszlabdát is, amit „artistaképzőnek” hív, mivel egy tanulónak egyszerre több labdát kell gurítania, pattogtatnia.

– Ezek a gyakorlatok a kognitív fejlődést és a koordinációs képességeket is segítik fejleszteni, mindeközben újak, modernek és élményt szereznek a gyerekeknek. Persze a tanmenetben kötelezőek a felmérések, de ezeket sosem osztályozzuk, és ha valamire jegyet is adunk, azt csakis a technikára – mondja a testnevelő.

Russay Olivér hozzáteszi, hogy a modern tesiórák mellett, kollégáival mindenkinek megpróbálják megtalálni a hozzá legideálisabban illő sportágat, ezért hozzájuk rendszeresen jönnek bemutatót tartani vívók, dzsúdósok, tájékozódási futók vagy éppen súlyemelők. Az ANK Gimnázium egyik testnevelője, Lantos Judit óráin is belekóstolhatnak a diákok a különböző sportok rejtelmeibe. Judit dzsúdó eséstechnikákat oktat, földharc jellegű játékokat is belevisz az órák anyagába, a lányos osztályoknak pedig sokszor tart aerobikot.

Hirdetés