Noha az iskoláskor körül jelentkező tanulási nehézségek és beilleszkedési zavarok 60 százalékáért a kúszás, de leginkább a mászás kimaradása a felelős, a szülők mégis hajlamosak félvállról venni, ha a gyerkőc túl hamar feláll. Szerencsére megfelelő segítséggel van, amit otthon is tehetünk az ügy érdekében. Pécsi gyógytornászt kérdeztünk.

Mondanunk sem kell, a kúszásnak és a mászásnak elengedhetetlen szerepe van a kisbabák életében. Ezekkel az új mozgásformákkal értelmük és idegrendszerük is fejlődik, kimaradásuk pedig életre szóló hátrányt okozhat.

Szász Krisztina, DSGM (Dévény Speciális manuális technika – Gimnasztika Módszer) szakgyógytornász szerint az ügyetlen, rendezetlen mozgással, tanulási, olvasási, írási, számolási nehézséggel küzdő gyerekeknél gyakran kimaradt a mászás.

– Gondok léphetnek fel a matematika, logika, tájékozódás és idegennyelv-tanulás terén. Ezek a működési hibák negatívan befolyásolhatják a kisgyermek érzelmi világát és értelmét, azt lehet mondani, hogy az iskoláskor körül jelentkező tanulási nehézségeket és beilleszkedési zavarokat 60 százalékban hozzák összefüggésbe a kúszás, de leginkább a mászás kimaradásával – mondja a pécsi szakgyógytornász.

A kúszásról

Átlagosan 7 hónapos kortól várható, hogy a baba elkezd kúszni. Ezzel értelmük és idegrendszerük is fejlődik a babáknak, a körülöttük lévő teret elkezdik 3 dimenzióban látni, kialakul a tárgyállandóság, vagyis fel tudja már fogni, hogy egy tárgy még akkor is létezik, ha nem látja azt.

Szász Krisztina elmondja, hogy a kisbaba először hason körbe-körbe haladva szerzi meg a kiszemelt játékot. Előfordul néha, hogy a kúszást hátrafelé kezdi egy csecsemő, melynek oka, hogy erős a karja, és hátrafelé, „pumpálva”, tolatva halad. Kúszástanulás elején gyakori, hogy a kisbaba csak karral húzza magát előre, lábait nyújtva, feszítve tartja: „fókázik”, vagy mindig ugyanazzal a karral húz, lábbal tol, míg másik lábát nyújtva tartja, mint ahogyan egy sérült, meglőtt katona tenné.

– Sok gyakorlás után azonban ráéreznek a jóval hatékonyabb, és gyorsabb, igazi kommandós kúszásra, melynek során testsúly-áthelyezéssel hol egyik, hol másik könyökre támaszkodva, ellentétes kar-láb mozgással villámgyorsan elérik céljukat – mondja a szakember. Hangsúlyozza, hogy nem minden baba érez rá, és gyakorolja a szabályos kúszást, hanem marad a „meglőtt katonánál”, akkor érdemes megmutatni egy gyermek-gyógytornásznak a kisbabát, mert ez gyenge, laza izomzatra is utalhat.

A mászásról

A mászás átlagosan 9 hónapos kortól várható, ehhez fejlettebb mozgáskoordinációra és egyensúlyra van szükség. A mászás előszobája a négykézláb hintázás, vagyis „kutyázás”. A kisbabák a fejlődés során kúszásból feltolják magukat nyújtott karral, tenyértámasszal, és mindkét térdüket maguk alá húzva gyakorolják a négypontos alátámasztást, azaz a négykézláb állást. Először előre-hátra hintáztatva próbálgatják a testsúly-áthelyezést, ha ezt biztosnak érzik, akkor indul nemsokára egyik, majd másik kar megemelése, és hozzá jön az ellentétes láb emelése és húzása.

Gyakran előfordul, hogy már három hónapja kúszik egy kisbaba, de nem akar mászni, sőt, már felkapaszkodik és felállna

A szakember óva int: ha 10-11 hónaposan sem indul el a mászás, illetve kihagyná a ezt a szakaszt a kisbaba, még mielőtt még ujjonganánk, hogy milyen ügyes a gyerek, érdemes gyermek-gyógytornásszal konzultálni.

Otthon gyakorolhatjuk a kisbabával a négykézláb helyzetben előre-hátra, jobbra-balra hintázást, majd közösen az egyik, majd a másik kar nyújtva előre emelését. Akadályként használjunk párnákat, úgy, hogy át kelljen másznia alatta, de akár be is újíthatunk egy mászó hengert, aminek segítségével a baba játékosan fejlődik majd.

– Mászás közben a kisbaba tartja a fejét, dolgoznak a törzsizmai, karral és lábbal felváltva lépeget. Egyensúlyoz, néz, hall, koordinál. Ellentétesen mozog karja, lába, összehangolódik a négy végtag mozgása. A szabályos mászó mozgás a jobb és bal agyfélteke egyidejű közös működése miatt tud létrejönni. Beindulnak a két agyféltekés idegrendszeri funkciók, ami beszédnél, a nyelvi képességek fejlődésénél, mozgáskoordináció során rendkívül fontosak – mondja a szakgyógytornász.

Ha már kimaradt a mozgásforma

Nagyobb gyermekek estén sincs veszve minden, mert az elégtelen mozgáskoordináció, egyensúlyzavar, koncentráció és figyelemzavar megfelelően kiválasztott mozgásfejlesztő gyakorlatokkal, szakember vezetésével jelentős mértékben javítható.