Hirdetés

Úgy álltunk neki a nyaralásnak, hogy ez most nem a luxusról fog szólni és igencsak rövid lesz. Mit lehetett ebből kihozni? A Balaton északi partján egy csodás háromnapos miniszabit, rengeteg élménnyel és kalanddal.

Igencsak minimális költségvetéssel indultunk tehát a „nagy víznek”, ráadásul azzal is számoltunk, hogy valószínűleg nem lesz kimondottan jó idő, így az egész napos parton heverészés sem lesz opció.

Szerencsére „szerelmesek vagyunk” az északi partba, ez már a második ilyen hátizsákos nyaralásunk a Balatonnál. De hogy mit is lehet kevés pénzből, rossz időben, három nap alatt csinálni a Balatonon?

Festetics-kastély Pálmaház és Madárpark

Pécsről rögtön Keszthely felé vettük az irányt, ahol a szinte kötelező programnak számító Festetics-kastély helyett annak pálmaházát néztük csak meg, a teljes múzeumi látogatást hanyagoltuk. De így is nagyon elégedettek voltunk: egzotikus növények, hibiszkuszok, kaktuszok, látványkert és egy csodálatos madárpark várta a kíváncsi látogatókat, akik különleges ludakat, kacsafajokat (mandarin-, bukó-, chilei fülyülőréce), fekete hattyúkat láthattak barátságos közelségből, itt-ott együtt sétálgatva velük.

A pálmaház (a kép forrása: helikonkastely.hu)

Badacsonytomaji kemping

Szállásunk a badacsonytomaji kempingben volt, de annyira azért nem vettük hátizsákosra a dolgot, így az egyik fa szendvicsházikóban szálltunk meg, ahol egy mindennel (csak légkondival nem) felszerelt szobát kaptunk, saját fürdővel és rezsóval, és két-két nem túl csöndes idős falszomszéddal. Jó volt látni, hogy a szállás már nem a rémálmokba is beillő sötét, pókhálós, penészes zuhanyfüggönyű, fülledt „szocreál” házikókat foglalja magában, mint amiket a régi balatoni táborozásokkor tapasztaltunk, hanem igényes, egységes, minimalista szobákat, ahol jól ki tudjuk pihenni magunkat egy kiadós strandolás után.

Badacsony, a kihagyhatatlan

Ha az északi parton járunk, de ez talán a déli partra is igaz lehet, egy badacsonyi kirakódóvásár-nézés és borkóstolás elengedhetetlen program, mi sem hagytuk ki. De nem a szokásosnak mondható „kikérek egy kancsó rozét” módjára italoztunk, hanem előtte egy kis kutatómunkát is folytattunk, milyen borok a vidék jellegzetességei, lehetőség szerint azokat kóstoljuk. Így tehát a kedvenc helyünkön, a badacsonyi borozósor (rossz nyelvek szerint: rablósor) Szürkebarát borozójában 1-1 decinyi finom helyi borokat iszogattunk, úgy mint a Budai zöld, Kéknyelű, Tramini, Szürkebarát, Rizlingek.

A Badacsonyi szürkebarát borozó

Szigligeti vár

Másnap a közvetlen szomszédságban lévő szigligeti várat másztuk és néztük meg, bár elég izzasztó túra volt az egyszer 30 fokos napsütéses, másik pillanatban esős, fülledt időben, mégis a vár tetején fogadó balatoni panoráma és a szépen kialakított múzeum és vártermek (barokk konyha, fegyverkiállítás, kovácsműhely, kápolna) kárpótoltak mindenért.

Ilyen a kilátás a Szigligeti várból

Ételek, italok

Szó, ami szó, vittünk mindent, tehát javarészt főztünk. De azért jutott egy kis „strandkajára” is, hiszen nincs nyaralás – szerintem – egy jó hekk vagy lángos nélkül. A kempingben volt étterem, ahol biztosítottak róla, hogy nem 2-3 napos, megmikrózott hekket árulnak. Egy 20-30 dekás halra gondoltam maximum, de közölték, hogy csak 60 dekás van 4200 forint/kilós áron. Egy sajtos-tejfölös lángos pedig 850 forint volt, így mondhatni egy éttermi étkezés bőven megdobta a nyaralás árát, viszont az étel finom volt és friss.

Folly-arborétum

Hazautazásunk napján búcsúzóul megnéztük a badacsonyörsi Folly-arborétumot, melynek nem mindennapi történetéről mi is írtunk, hiszen erős szálakkal kötődik Pécshez a park, amit dr. Folly Gyula pécsi orvos telepített a 20. század első felében. Mikor megérkeztünk és elindultunk az arborétum látogatóházába, egy kis állatra lettünk figyelmesek, ahogy a kertbe és a szőlőtőkék közé rohan, nem cica volt, hanem egy kenguruméretű nyúl. Mint az Alice Csodaországban című mesében a nyúl kísért végig minket az arborétumon, mely valóban olyan, mint egy csodaország. 5 hektárján ciprus- és cédrusliget, különleges növénykert terül el, körülbelül 600 faféle otthona. Ahogy írják is: „terméskővel burkolt, fák között kígyózó tanösvényeiről, árnyas pihenőiről sok száz pompás ritka fenyőt láthatunk a Badacsony, az Örsi-hegy, az Ábrahám-hegy és a halványkékbe vesző víztükör ölelésében”. Ottjártunkkor épp az egyik óriási fenyőről pottyant le egy hatalmas labdaméretű toboz.

Cédrus- és ciprusliget, háttérben a Balaton

[su_box title=”Egyéb látnivalók” style=”soft” box_color=”#9fc46c” radius=”2″]Nyaralásunkkor útba ejtettük még a balatonedericsi Afrika múzeumot, ami kisgyerekeseknek, állatbarátoknak biztosan nagy élmény, sokféle állat: fekete kismalacok, őzek, pávák, kacsák, madarak, tevék és egy izgalmas kiállítás várja a látogatókat. Ha nem akarunk hegyet mászni, körbe is autózhatjuk a Badacsonyt, itt-ott kiszállva, nagyon szépek a kis falvak körülötte! Ha kirándulni szeretnénk, aztán meg is pihennénk, zarándokoljunk el a Kisfaludy-házhoz, melyről sokaknak eszébe jut egy kedves moziélmény, az 1954-es Makk Károly rendezte Liliomfi című vígjáték. Még egy érdekesség, aminek pécsi vonatkozása is van: a badacsonytomaji Szent Imre bazalttemplom, melynek orgonája a pécsi Angster-gyárban készült 1946-47-ben. Európában egyébként két szürke bazaltkőből épült háromhajós templom van, az egyik Franciaországban, a másik Badacsonytomajon, és ez utóbbi épült korábban.[/su_box]

A Szent Imre bazalttemplom Badacsonytomajban

Ez volt a költséghatékony háromnapos nyaralásunk története, azonban az anyagiakon túl, ami végül is a miénk lett, és ami felbecsülhetetlen érték, az a sok élmény, amivel gazdagodtunk, a természet csodái, a gyönyörű tájak látványa.

Az ismertetők forrása: a badacsonytomaji Szent Imre Plébánia honlapja; a Folly-arborétum és borászat honlapja.

Hirdetés

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!