A szinte állandó kánikulának köszönhetően sokkal több folyadékot veszít a testünk, mint általában, így kiemelten fontos a folyadékpótlás – ez tiszta sor. Azonban kevesen tudják, hogy a szervezetünk nem csak vizet veszít ilyenkor, hanem rendkívül fontos ásványi anyagokat is, amiket muszáj pótolni, ha nem akarunk izomgörcsöt, ájulást vagy komoly fájdalmakat átélni.

hirdetés

Azt bizonyára mindenki tudja, hogy az emberi test több mint 60 százaléka víz – a kisbabáké akár 75 százalék is lehet – az viszont már kevésbé ismert tény, hogy ebben a folyadékban rengeteg ásványi anyag is található, melyeket elektrolitoknak nevezünk. Az elektrolitok megtalálhatók az izzadságban, a vérben és a vizeletben is, ezért érthető módon a fokozott verejtékezés és folyadékfogyasztás következtében egyre gyakoribb vizeletürítés hatására még több elektrolit távozik a szervezetünkből.

Az elektrolitok – pontosabban a nátrium, kálium, klór, kalcium, magnézium, foszfát és bikarbonát – áramot vezetnek, melynek segítségével az agy, az idegsejteken keresztül, a test sejtjeivel tud kommunikálni. Ennek a kommunikációnak köszönhetően tudja szabályozni a szervezetünk az ideg- és izomfunkciókat, de az elektrolitok felelnek az idegrendszer működéséért, a testen belüli folyamatok egyensúlyának fenntartásáért, és ami ilyenkor, nyáron a legfontosabb: a hidratáltság elérésben is fontos szerepet játszanak. A hét elektrolit közöl az első öt – a nátrium, kálium, klór, kalcium és magnézium – létfontosságú az anyagcsere működése szempontjából, pótlása pedig azért is nagyon fontos, mert a test nem tudja őket előállítani.

Kulcsár-Antalfi Alexandra pécsi dietetikus szerint a nagy melegben a szervezet számára nem elegendő folyadékfogyasztás rövid idő – akár néhány óra – alatt érzékelhető problémákat okozhat, hiszen az izzadás folyadék- és elektrolitvesztéssel jár, és ezek pótlása nélkül akár kiszáradáshoz is vezethet. A nyári időben a folyadékszükségletünk nagy mértékben megnő, ez akár 4-5 litert is jelenthet az elfogyasztott folyadék, leves, gyümölcs, zöldség víztartalmát is beleértve.

A szakemberek által ajánlott napi bevitel

– Nátrium: 2300 mg
– Kálium: 4000 mg
– Kalcium: 1000 mg
– Magnézium: 320 mg
– Klór: 2300 mg

A kalcium nem csak a csontok egészségéhez szükséges, hanem az izmok összehúzódásához is elengedhetetlen. Ez az elektrolit felel az izomrostok összehúzódásáért, de kalcium mellé magnézium is nagyon kell a testünknek, hiszen ez utóbbi nélkül nem tudnának elernyedni az izmok az összehúzódás után, aminek izomgörcs lesz az eredménye.

A nátrium fontos szerepet játszik a vérnyomás szabályozásában, valamint a sav-bázis egyensúly fenntartásában, de részt vesz a szénhidrát- és fehérje-anyagcserében is. Jelentős szerepe van az izmok ingerelhetőségét illetően, a klórral és a káliummal együtt pedig a szervezet folyadékháztartását szabályozza.

Miért baj, ha kevés az elektrolit a szervezetünkben?

– Az elektrolithiány elsősorban az idős embereket, az aktív sportolókat és a diétázókat érinti. Az elektrolitvesztés fő oka a fokozott izzadás, tünetei elsősorban a megmagyarázhatatlan gyengeségérzet, szédülés, koncentrációzavar, a megfelelő vízfogyasztás ellenére folyamatos szomjúságérzet, izomfájdalom, súlyos esetben szívritmuszavar. Az elektrolithiányt azért nehéz felismerni, mert ezek mind lehetnek más betegségek tünetei is – mondja Perjes Kinga életmód- és táplálkozási tanácsadó.

Ne higgyünk a tablettáknak, együk inkább a nagymama húslevesét!

A táplálkozási tanácsadó elmondja, hogy a húsleves elsősorban a sótartalma miatt pótolja hatékonyan az elektrolitokat, és mivel folyadék formájában fogyasztjuk, gyorsabban és hatékonyabban szívódik fel.

– Lehet készíteni házilag is elektrolitos italt: egy-két csipet ásványi anyagokban gazdag sót, például Himalája sót, tengeri sót, parajdi sót – tehát nem sima konyhasót – keverjünk bele legalább egy liter citromos vízbe, és fokozatosan iszogassuk a nap folyamán vagy edzések előtt, alatt, után – javasolja a táplálkozási tanácsadó.

Kulcsár-Antalfi Alexandra hozzáteszi, hogy ihatunk továbbá ilyenkor zöld teát, gyümölcsteát, natúr zöldség- és gyümölcsleveket is, hiszen az elektrolitokat leginkább zöldségek és gyümölcsök formájában tudjuk hatékonyan pótolni. Készíthetünk tejes italokat gyümölcs felhasználásával, akár gyümölcsturmixként fogyasztva.

– A multivitaminokban elsődlegesen vitaminok és néhány ásványi anyag található, így elektrolitpótlásra nem megfelelőek. Nincs benne – vagy nincs benne elengedő – kálium, nátrium, klór és általában kalciumból és magnéziumból is kis mennyiséget tartalmaznak. Ha valaki táplálékkiegészítővel szeretné pótolni az elektrolitokat kényelmi okokból, akkor ahhoz speciálisan, erre a célra megfelelő készítmény szükséges, ami optimális arányban tartalmazza ezeket az ásványi sókat – zárja Perjes Kinga.

hirdetés
Hirdetés