Itt az ősz és vele együtt a tökszezon!

Tudtad, hogy rendkívül egészséges és igen sokrétűen felhasználható zöldség a tök? Mutatjuk.

hirdetés
Ősszel és télen az egyik legkedveltebb, könnyen hozzáférhető csemege városon és falun egyaránt a finom, omlós, édes sütőtök. Korunkra jellemző az új állandó keresése, és e kritériumnak a tök teljes mértékben megfelel. Számos régi elfeledett fajta vár felfedezésre, amelyek a mai modern konyhatechnika révén ízletes finomságokká varázsolhatók.
Lejárt már ugyanis az az idő, mikor a magyarok többsége csakis főzelékként, mellé fasírttal vagy pörkölttel nyakon öntve tudta elképzelni a tököt. Mára temérdek felhasználási módját találhatjuk meg a különböző fajtáknak az internetes receptgyűjteményekben és a modern szakácskönyvekben. Leves, krém, szósz, köret, főétel, sütemény, saláta egyaránt készülhet tökből vagy annak felhasználásával és megfelelő ízesítéssel mindenki megtalálja a neki tetsző variációt.

Milyen fajtákat ismerünk?

A tökfélék családjába a tökök mellett egyébként az uborka, a sárga- és görögdinnye, a kiwano (tüskésuborka), a sártök, a luffatök és a lopótök is beletartoznak. Maga a töknemzetség is egyre népesedik: népszerűek a spárgatök, kolbásztök, takarmánytök, olajtök, turbántök és lopótök, a laska (istengyalulta) tök, hogy csak néhányat említsünk. A  legtöbbek által ismert sütőtök – a kukoricához, a burgonyához és még sok hasznos növényhez hasonlóan – Amerika felfedezése után került földrészünkre, őshazája Közép- és Dél-Amerika trópusi vidéke.

Miért egészséges a tök?

Azt szinte mindenki tudja, hogy egészséges zöldség, mi viszont összegyűjtöttük, milyen hatással van a szervezetre. Dr. Forrai Márta, pécsi címzetes főorvos, háziorvos és természetgyógyász a sütőtök jótékony hatására hívta fel a a figyelmet.

A tök ballasztanyagokban gazdag, kalóriában viszont szegény zöldségféle, húsa emellett sok vitamint és nyomelemet tartalmaz, így az emberi táplálkozás értékes alkotóeleme. A tökök zömmel narancsszínű húsa a nagy karotinoidaránynak köszönheti intenzív tónusát. A karotinoidok sorába tartozik a béta-karotin, amely a szervezetben zsír jelenlétében A-vitaminná alakul. A növényi, természetes A-vitamin pedig védelmet nyújt a daganatos betegségekkel, az érelmeszesedéssel és a keringési problémákkal szemben. Egyben gyulladásgátló, bármilyen (de főleg nyálkahártya) gyulladásra kiváló gyógyír. Ásványi anyagok közül magnézium és kalcium található nagy mennyiségben a tökhúsban.

A sütőtök magja pörkölve kellemes ropogtatni való. Viszont érdemes szem előtt tartani, hogy a napi ajánlás körülbelül egy csipet, mint más olajos magoknál. A hagyomány sokféle pozitív hatást tulajdonít a tökmagnak, ezek skálája az afrodiziákumtól a jól bevált féreghajtó szerig terjed. A tök húsához hasonlóan a mag is rostban gazdag, de magas a telítetlen (olajsav, linolsav) zsír- és fehérjetartalma.

Továbbá fitoszterol is van benne, mely gyulladáscsökkentő. Beszélni kell még a magnézium- és a káliumtartalmáról is, melyek a szervezet szinte legfontosabb ásványi anyagai. A vitaminok közül a magban érdemes megemlíteni az E-, F-, B1-, B2-, D-vitaminokat és a nyomelemek közül a szelént, cinket és rezet, melyeket szintén tartalmaz.

A tökmagolaj a vér koleszterinszintjének csökkentésében játszik fontos szerepet. A tökmagolajat rendszerint hideg állapotában használják pácokhoz, salátaöntetekhez, levesekhez. Az olaj segítségével a prosztatagondok megelőzhetőek és kezelhetőek, megszüntethetőek.

A főzőtöknek, vagy közönséges töknek magas a nátriumtartalma, amit a máj nagyon jól tud hasznosítani. Ez viszont nyári zöldség, nem úgy, mint a sütőtök, így hűsítő ital formájában kiválóan fogyasztható.

Minden tökfajta ehető?
A legtöbbjük igen. A kereskedelemben elsősorban ezek a fajták jelennek meg. De érdemes tudni, hogy különösen a kisméretű, dekoratív fajták sok keserű anyagot tartalmaznak. Ezeket ezért használják inkább díszítésre. Amennyiben kétségeink vannak, hogy az adott tök ehető-e vagy sem, nyersen kóstoljunk meg belőle egy kis darabot. Amennyiben keserű, úgy ne együk meg.