Koronavírus-kérdőív: a pécsi cégek komoly bevételkiesésre számítanak 2020-ban

Száznál is több pécsi vállalkozás töltötte ki azt a kérdőívet, amit a városvezetés azért küldött számukra, hogy felmérjék a koronavírus-járvány Pécs gazdaságára, a helyi cégek működésére és a foglalkoztatottságra tett hatásait. Az átfogó felmérésből kiértékelése során kiderült, hogy leginkább a turizmus és a vendéglátás területén dolgozó pécsi cégeket érintette negatívan a vírus, ugyanakkor az eredmények között meglepően pozitív adatok is találhatók.

A pécsi önkormányzat még az új koronavírus-járvány kezdetén döntött úgy, hogy egy újfajta kommunikációs csatornát nyit a pécsi cégek felé. Szakemberek egy kérdőívet állítottak össze, amelynek elsődleges célja az volt, hogy felmérje a járvány hatásait a pécsi cégek működésére és nem utolsósorban a foglalkoztatásra.

– Fontos, hogy az önkormányzat képben legyen. Látnunk kell, hogy milyen folyamatok zajlanak a pécsi munkáltatóknál annak érdekében, hogy a megfelelő döntéseket tudjuk meg a jövőben, a cél az adatok átfogó elemzése – mondta Schmuck Roland, a pécsi önkormányzat Költségvetési és Gazdasági Bizottságának elnöke.

Schmuck Roland, a pécsi önkormányzat Költségvetési és Gazdasági Bizottságának elnöke elemezte a kérdőíveket

Schmuck Roland a felmérés menetéről elmondta: a nagy foglalkoztatókat közvetlenül e-mailben kereste meg a városvezetés, kérdőív kitöltését kérve tőlük, a kisebb létszámmal rendelkező cégeket pedig online kérdőív kitöltésére kérték helyzetük megismerése érdekében. Száznál is több pécsi vállalkozás nyilvánított véleményt, de az online kérdőív kitöltésére a továbbiakban is van lehetőség, mivel az önkormányzat ezután is nyomon kívánja követni a koronavírus-járvány pécsi vállalkozásokra gyakorolt hatását – emelte ki a bizottsági elnök.

A 2020. május közepétől június végéig tartó időszakot vizsgáló kérdőíveket kiértékelték, a felmérés adataiból pedig kiderült: a kitöltők a legnagyobb problémaként a kereslet és az értékesítési lehetőségek csökkenését jelölték meg.

Szomorú adat, hogy a cégek 18,5 százaléka 75-100 százalékos megrendelés-csökkenésről nyilatkozott. Leginkább a turizmus és a vendéglátás területén dolgozó cégeket érintette negatívan a vírus, ott a válaszadók majdnem 90 százaléka 75 százalék feletti bevételkiesésről számolt be. A cégek saját becsléseik alapján jelentős bevételkiesésre számítanak a teljes 2020-as évet illetően. Ez az érték átlagosan 21,5 százalék. A legpesszimistább becslést a mikrovállalatok adták, ők átlagosan közel 35 százalékos bevételcsökkenéssel számolnak.

Üres Széchenyi tér: a turizmust jó időre megbénította a járvány

Szektorokra lebontva az építőiparban 15 százalékos, a kiskereskedelemben 17 százalékos, a vendéglátás és turizmus terén az idei évre 43 százalékos visszaesést prognosztizálnak a cégek.

A pécsi munkaerőpiacot leginkább a szállítás és logisztika szektorban érintette a járvány, itt tömeges leépítések is történtek: volt 3 olyan cég, amely összesen 121 embert küldött el.

Jó hír viszont, hogy a kiskereskedelemben a válaszadók 90 százalékánál egyáltalán nem történt leépítés. A visszajelzések alapján a pécsi cégek több mint fele több hónapnyi tartalékkal rendelkezik.

Az adatokból kiderül továbbá, hogy a létszámcsökkentési kényszer alatt lévő pécsi cégek csaknem kétharmada aktívan tesz a létszámleépítés ellen. Biztató az is, hogy a kialakult helyzet a cégek közel 40 százalékát előremutató változásokra késztette.

– A teljes városvezetés nevében köszönöm annak a száznál több cégnek, amely válaszolt a kérdéseinkre. A párbeszédnek jók a tapasztalatai, fontos csatornának tartjuk, és ezért a jövőben is szeretnénk fenntartani a pécsi cégekkel ezt a fajta kapcsolatot – mondta Schmuck Roland.

Schmuck Roland végezetül emlékeztetett: a városvezetés az eltelt hónapokban már több olyan döntést hozott, amely a pécsi gazdaság védelmét, újraindítását, elsősorban pedig a munkahelyek megőrzését, a pécsi családok boldogulását szolgálják. Ilyen az önkormányzat vagyonhasznosítójától ingatlant bérlő cégeknek nyújtott kedvezménycsomag és a munkájukat elvesztett pécsieknek keresetkiegészítést, albérlettámogatást biztosító járványalap létrehozása. Sőt, ide sorolható a „Pécs NYITVA!” kampány is, amely a járványidőszak után a pécsi idegenforgalom újraindítását célozza. A közeljövőben várhatóan újabb intézkedésekre lesz szükség, a helyzet minél jobb megismerése érdekében ezért új csatornákat kellett nyitni – mondta Schmuck Roland.

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés