Mítoszrombolás Pécsen: a reggeli nem is fontos, és jobb, ha kihagyjuk?!

A reggeli a nap legfontosabb étkezése – mantrázták szüleink gyermekkorunkban, a reggeli pótolhatatlan szerepét azonban máig nem tudták maradéktalanul bizonyítani a szakemberek. Utánajártunk: valóban olyan fontos a nap első étkezése?

hirdetés

A hiedelem a mai napig nagyon elterjedt, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése. Jermendi Éva pécsi dietetikus szerint azonban ez pusztán régi megfigyeléseken alapul, és igazi összefüggéseket nem lehet találni, a valódi bizonyítékokon alapuló tanulmányokban sem.

– A reggelit sokan egészségesnek, és sokkal fontosabbnak tartják, mint más étkezéseket. A mai, hivatalos táplálkozási irányelvek is azt javasolják, hogy reggelizni márpedig kell, noha pontosan senki nem tudta még megfogalmazni, hogy miért – mondja Jermendi Éva.

Vannak, akik azt állítják, hogy a reggeli elfogyasztása azért nélkülözhetetlen, mert „beindítja” az anyagcserét, a szakember szerint azonban ez a folyamat nem más, mint az élelmiszerek termikus hatása, ami tulajdonképpen az elégetett kalóriák növekedése az étkezés után.

Hozzáteszi, hogy az anyagcserénk szempontjából az egész nap során fogyasztott élelmiszer mennyisége inkább a lényeg, nem kifejezetten a reggelizés. Azt is sokszor hallani, hogy ha kihagyjuk a reggelit, azzal növelhetjük az elhízás kockázatát, ami nagy problémának tűnhet, mert az emberek majdhogynem negyede rendszeresen átugorja a reggelit, és az ebéddel kezdi az első étkezést.

A reggeli kihagyása akár időszakos böjtölésnek is számíthat

Jó hír a nem reggelizőknek, hogy új, magas színvonalú tanulmányok már megkérdőjelezték ezt az egyetemes tanácsot, amely szerint mindenkinek reggelizni kell. A reggeli kihagyása akár az úgynevezett időszakos böjt része is lehet. Ez magában foglalja az „éhezés” és az étkezés váltakozó ciklusait, melynek során az étkezés időszakát ideális esetben nyolc órára korlátozzuk és tizenhat órát „éhezünk” – így a pécsi dietetikus. Számos tanulmány azt mutatja – folytatja –, hogy ez a módszer segítheti a súlyvesztést, javíthatja az anyagcserét, és talán hosszabb ideig is élhetünk.

Már alapban böjtölünk minden nap akkor, amikor alszunk, a reggeli kihagyásával az időszakos böjtöt alkalmazhatjuk, mások számára a 8 órás étkezési ciklus akár egy korai vacsorával is megoldható. Ez alatt az idő alatt pihenni tud a szervezet, és minden energiáját a méregtelenítésre fordítja.

– Persze amíg nincsenek meggyőző bizonyítékok arra, hogy pontosan mit kell ennünk és mikor, a konszenzus az, hogy hallgatnunk kell a testünkre és megfelelő mennyiséget enni, amikor éhesek vagyunk. Minden bizonnyal nem számít, hogy reggelizünk-e vagy sem, mindaddig, amíg egészségesen étkezünk a nap hátralevő részében. A reggeli nem „indítja be” az anyagcserét, és aki átugorja, nem lesz automatikusan túlsúlyos sem – foglalja össze a dietetikus.

Összefoglalva tehát: ha reggel éhesek vagyunk, és szeretünk reggelizni, tegyünk így továbbra is, de az fontos, hogy egészséges, rostokban gazdag reggelit fogyasszunk, és ne egészségesnek álcázott, cukros reggelizőpelyheket. Ha viszont nem érezzük, hogy szükségünk volna reggelire, akkor ne reggelizzünk. Ilyen egyszerű!

hirdetés

Hirdetés