10 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapKorzóNyeregbe pattannál? Íme öt varázslatos baranyai kerékpárút!

Nyeregbe pattannál? Íme öt varázslatos baranyai kerékpárút!

A környezet- és egészségtudatosság jegyében egyre több pécsi pattan nyeregbe, aminek apropóján a bicikliseket segítő projektekből is egyre több van. Egyre több a kerékpáros nyomvonal és a köztéri biciklitároló is Pécsen, gyarapszik a biciklis pihenők száma, nem utolsósorban pedig jön a PécsiKe, a város új e-közbringája is. A melegebb idő közeledtével sokunknak megjön a kedve a városhatárt is elhagyni két keréken, ezért összeszedtük a legcsodásabb kerékpárutakat  Baranyában – kezdőknek, haladóknak.

A baranyai dombságon kacskaringózó csodás út

A baranyai dombságon kacskaringózó körtúra a Mohácsi révtől indul, és csodálatos baranyai falvakat érintve kanyarog vissza a kiindulási ponthoz. A legjobb talán az, ha autóval érkezünk a révhez, és onnan pattanunk nyeregbe. A Szent János úton induljunk dél felé, majd Mohács szélétől a Duna-gáton folytassuk utunkat. Kölkedre már országúton fogunk megérkezni. Innen Nagynyárádra tekerünk, közben a Mohácsi Történelmi Emlékhelyen megállhatunk nézelődni, ami Sátorhely mellett található.

Nagynyárádról Szederkényre folytatjuk túránkat Bólyon át, illetve az M60-as autópálya alatt haladunk át. Erzsébetig északi irányt veszünk, ahová Máriakéménd, Szellő falvakon áttekerve érkezünk meg. Erzsébet közepén jobbra fordulva Kékesden át Geresdlakra, majd Mohácsra jutunk.

Útvonal: Mohácsi rév – Kölked – Nagynyárád – Bóly – Szederkény – Máriakéménd – Szellő – Erzsébet – Kékes – Geresdlak – Mohács
Táv: 72 km
Szintemelkedés: 600 m
Nehézség: 5/4

Kalandozás a Villányi-hegység „tüzes levéhez”

Ha aktív pihenéssel szeretnénk tölteni a hétvégét, de szívesen megállnánk egy pohár borra közben, akkor mindenképpen a Villányi borvidéken érdemes bicikliznünk. Indulhatunk Pécsről, innen Kozármisleny felé kell vennünk az irányt, ahol a modern templomnál kell Palkonya felé vennünk az irányt. Itt nézelődjünk erősen, ugyanis a csodás pincesor nem mindennapi látványt nyújt. A Villány-Siklósi Borutat követve érünk a villánykövesdi pincesorra, majd a Villányi Bormúzeumot érintve a szoborparkba.

Nagyharsányban érdemes egyet pihennünk, aztán a műemléktemplomtól induljunk tovább a siklósi vár fele. Vokányon át vegyük az utunkat Újpetre felé, majd ismét Kozármislenyen keresztül érkezzünk Pécsre.

Útvonal: Pécs – Kozármisleny – Palkonya – Villánykövesd – Villány – Szoborpark – Nagyharsány – Siklós – Vokány – Újpetre – Kozármisleny – Pécs
Táv: 95 km
Szintemelkedés: 300 m
Nehézség: 5/4

Kimerítő Kelet-Mecsek-túra egy csipetnyi off-roaddal

Kalandunk Püspökszentlászlón a haranglábnál kezdődik. Innen északnak indulunk, majd a dióskúti elágazásnál jobbra fordulunk egy erdészeti útra, és ezen tekerünk Pécsváradra a zöld kereszt jelzést követve. A várost a Rákóczi út vonalán hagyjuk el, majd Zengővárkony irányába Mecseknádasd felé vesszük az irányt. A település szélén lévő Árpád-kori templom után a zöld turistajelzést követve hagyjuk el a várost. Az aszfaltút Óbánya után fogy el, így földúton haladva érjük el a kék jelzésen Kisújbányát. A településtől ismét az aszfalton haladva követjük a kék jelzést.

A Máré-forrás után balról egy kulcsosházat hagyunk el, majd haladunk tovább a Várvölgy kempingig. A kemping után balra fordulunk és tovább tekerünk Komlóig Zobákpuszta és Gesztenyés érintésével. Komlón át Budafára hajtunk, majd Árpádtető felé megyünk. Itt ráhajtunk a 66-os útra és azon tekerünk a zöld turistajelig. Aszfaltúton tekerve Zobákpuszta határába jutunk, itt egy éles jobb kanyarral Hosszúheténynek vesszük az irányt. Heténytől már nincs messze Püspökszentlászló. A zöld négyzet jelzés pont oda visz minket aszfalton. Így azt követve egy laza emelkedő után meg is érkezünk a településre.

Útvonal: Püspökszentlászló – Pécsvárad – Zengővárkony – Mecseknádasd – Óbánya – Kisújbánya – Zobákpuszta – Gesztenyés – Komló – Budafa – Zobákpuszta – Hosszúhetény – Püspökszentlászló
Táv: 74 km
Szintemelkedés: 1700 m
Nehézség: 5/5

Forrás: holkerekparozzak.hu

Kellemes tekerés a Mohácsi-szigeten

Ez a kaland is a mohácsi révtől indul, azonban a lankásabb terep miatt ez egy sokkal könnyebb túra. Innen a Szent János úton indulunk dél felé, majd Mohács szélétől a Duna-gáton folytatjuk utunkat. A távolban meglátjuk Kölked települést. Még a falu széle előtt látszik, hol kell balra felmenni a gátra, aszfaltozott út, kerékpáros útjelző „totemoszlopokkal”, szép helyekkel.

A gátat az országhatárig követjük, ahol jól látszik az aszfalt vége, itt tekerjünk tovább jobbra be az erdőbe egy kis útra. Menjünk egyenesen tovább ezen az úton, majd hajtsunk át a néhány házból álló Erdőfűn. Az aszfaltos utat követve Kölkedre jutunk. A faluban jobbra fordulunk a főúton, így térhetünk vissza Mohácsra.

Útvonal: Mohácsi rév – Duna gát – Kölked – Erdőfű – Mohács
Táv: 37 km
Szintemelkedés: 200 m
Nehézség: 5/2

Forrás: holkerekparozzak.hu

Lavírozás Baranya és Bács-Kiskun megye sík lankáin

Utunkat Homorúdon kezdjük, innen tekerünk Hercegszántóig, ami túránk legdélebbi pontja. A településen az 51-es főutat megtalálva balra ráfordulunk, és Dávod, majd Csátalja falvakon át Nagybaracskáig ezen tekerünk. Baracskán Mohács felé fordulunk, Sárhát után pedig dobunk egy balost, a Riha-dűlőre fordulunk, így jutunk vissza Homorúdra.

Útvonal: Homorúd – Budzsák – Hercegszántó – Dávod – Csátalja – Nagybaracska – Homorúd