40 éve, 1979-ben kezdték el építeni Pécs második felüljáróját, a Tüzér utcai hídszerkezetet. Ellentétben a másik felüljáróval, az „Egypúpúval”, ez komolyabb csúszás nélkül, 1981-re fel is épült, bár volt egy időszak, amikor úgy tűnt, jó ideig nem használhatják a pécsiek a „Kétpúpút”. 

Hivatalosan 1979-ben kezdődött a Tüzér utcai felüljáró építése, és viszonylag hamar, 1981-ben már át is adták a forgalomnak. Azért némi kegyes csalás volt a dologban, hiszen mint a Dunántúli Napló 1978 októberében megjelent cikkéből kiderül, már az év nyarán nekiláttak az előkészítő munkáknak. Ez sem volt egyszerű, ugyanis először nem kevesebb, mint 3000 köbméter szemetet kellett elszállítani a területről!

1978-ban így zajlott a munka

„1981-ben összeköti a Lvov-Kertvárost Újmecsekaljával, egészséges mozgásba hozza a Megyeri úti vasúti sorompóval bénított raktárbázis árukihordását. Nagyobb lesz, a Bolgár Néphadsereg útinál, két lehajtóággal”

– írta a lap. A fiatalabbak számára lefordítjuk a helyszíneket: Kertvárost Uránvárossal köti össze a felüljáró, amely nagyobb lesz a másik, Siklósi úti építménynél is.

1979-re viszont eltűnt az optimista hangnem a cikkekből, annak ellenére, hogy a felüljáró jól láthatóan épült, mi több, már látványos szakaszba jutott, hiszen a hatalmas hídelemeket emelték be daruval. A szakembereken tényleg nem múlhatott semmi, noha a korban nem volt könnyű ilyen nagyszabású építkezést levezényelni.

„A Mecsek expressz mától a pécsi főpályaudvar és Újmecsekalja között híd alatt robog át — beemelték a Tüzér utcai felüljáró első két pillérközébe a tartógerendákat” – írta a Dunántúli Napló 1979 tavaszán. – „Hétfőn reggel 6 óra körül állt be az egykori harkányi vágányra a MÁV hatalmas daruja, amely komplett vasúti szerelvénnyel érkezett erre az alkalomra Pécsre. Fél 9-ig tartottak az előkészületek, s akkor mozdult el a helyéről, emelkedett a magasba, majd ereszkedett végleges helyére az első 28,8 méter hosszú, előre feszített vasbeton gerenda.”

Egy valami mégis hiányzott: a pénz. A lap már a címben is pénzügyi nehézségekről írt, és arról, le kell lassítani a munkákat, így csak 1982-re készülhet el Pécs második felüljárója. Noha kereken 40 éve, 1979 szeptemberében már jó állapotban volt az új híd, az utolsó elemet is beemelték.

Ugyanakkor az akkori tanács végrehajtó bizottsága úgy határozott, mégis be kell fejezni az építkezést 1981-re, kerül, amibe kerül. Erről maguk dönthettek, ellentétben ugyanis a másik felüljáróval, ez városi beruházás volt, az állam minimális pénzt adott csak hozzá.

S 1981 augusztusában át is tudták adni a Tüzér utcai felüljárót, ami – főleg, ha az „Egypúpú” kálváriájához mérjük – komoly teljesítmény volt.

Az átadó előtt készült cikkből nemcsak a műszaki adatokat ismerhetjük meg, hanem egy évtizedeken át tervezgetett, ám soha meg nem valósult közlekedési fejlesztésről, a trolibuszokról is olvashatunk:

„Az összesen 1 km hosszú közúti létesítmény keretében egy 191 és egy 66 méteres híd épült, az út és a hidak végig két forgalmi sávosak, az egyik oldalon végig gyalogjárda is van, a közvilágítási lámpaoszlopok pedig olyanok, hogy – ha sor kerül rá – elbírják a troli felsővezetékét is.”

Troli persze azóta sincs Pécsett, viszont a Tüzér utcai felüljáró – természetesen azóta már felújítva – ma is szolgálja a pécsieket.

Hirdetés