Az e-buszok és az e-biciklik szerves részét képezik az Európa Zöld Fővárosa pályázatnak, amire Pécs is kandidál. Utóbbi járművekből már forgalomba helyeztek többet nemrég a város számos pontján, de hamarosan a legújabb, legmodernebb buszokat is megcsodálhatjuk a belváros utcáin: 2020 elején tíz darab érkezik. Fontos lépés ez a közösségi közlekedés terén: ha beválnak az e-buszok, pár éven belül a teljes Tüke-flotta lecserélődhet.

– Tíz busz érkezik 2020 elején, ha ezek beválnak, és a továbbiakban is lesz hozzá forrás, 2022-ig szeretnénk a teljes flottát lecserélni. Addigra a jelenlegi Volvo-buszok is már korosabbak lesznek, illetve a 2022-es Európa Zöld Fővárosa címre pályázik Pécs – ezért ez a céldátum – nyilatkozta lapunknak Kővári János, az ÖPE elnöke és az Európa Zöld Fővárosa-projekt felelőse.

Elmondta, több szempontból is hasznos az e-buszok beszerzése.

– Elsősorban a zöld megközelítés a fontos – a leginkább szennyezett levegőjű belváros tisztábbá tétele és zajmentesítése, hiszen Pécs szívében ma a légszennyezettség esetenként meghaladja az egészségügyi határértéket. Ezzel párhuzamosan a közösségi közlekedés fejlesztésével az autók számát is jó volna csökkenteni. Az elektromos kerékpárok bevezetése is ezeket a célokat szolgálta.

Nemrég szolgálatba álltak a Pécsikék, a város elektromos bringái

Végül nem szabad megfeledkezni a gazdaságosságról sem: a szervizköltség sokkal alacsonyabb az e-buszoknál, hiszen egyfelől nincsenek kopó alkatrészek, másfelől garanciát is vállal rá a gyártó, üzemanyagköltségről pedig egyáltalán nem beszélhetünk. Élettartamuk többszöröse lehet a hagyományos járműveknek.

Hangsúlyozta, a megfelelő buszt sikerült kiválasztani Pécsre, több okból is: a gyártók nem ma kezdték a munkát, és a legújabb modellekből érkezhet a városba. A kínai-amerikai BYD (Bild Your Dream) vállalat buszai a kényelmi szolgáltatások tekintetében is első rangúak. A síkpadlós, 64 üléses, klimatizált és nyitható ablakokkal rendelkező járművek biztosan elnyerik a pécsiek tetszését.

Ilyen BYD-buszok érkezhetnek

– Előnye még a nagy vállalatokkal való együttműködésnek, hogy a későbbiekben is tér nyílhat további egyeztetésekre velük más zöldfejlesztések kapcsán – tette hozzá

Decsi István alpolgármester is arról beszélt, a világ egyik legnagyobb zöldfejlesztő cégével köttetett most megállapodás, de más óriásvállalatok is versenyeztek a pécsi megrendelésért.

– Ha megvalósul a későbbi években a teljes állomány cseréje – ez száz darab feletti járművet jelent –, a pécsi lehet a vidék legnagyobb elektromos buszflottája – mondta.
– Már több éve terveztük a beszerzést, de ebből sikerült előnyt is kovácsolni, hiszen most a legmodernebb modellekből vásárolhatunk.

Kitért arra is, elkészült a Tüke Busz telephelyén az új üzemcsarnok szintén a projekt keretén belül, ami direkt az e-buszokat szolgálja ki megfelelő tárolási és töltési kapacitásával.

– Ez is mutatja, hogy a város komolyan tervez, és hosszú távon gondolkodik, mikor az elektromos buszokról beszélünk.

Kiemelt képünkön a komáromi BYD-gyár busza láthatóak

Hirdetés