Pécsen egyre több az idegen ajkú egyetemi hallgató – a város célja is az, hogy számuk növekedjen. Fontos, hogy a városban minden szolgáltatás ugyanúgy elérhető legyen számukra, mint a honi fiataloknak. Mégis akad egy-két olyan terület, ahol szükség volna a kínálat növelésére. Ilyen a jogosítvány megszerzése idegen nyelven, amit csak egyetlen autósiskola biztosít Pécsett.

hirdetés

Nagy az igény Pécsett az angol nyelvű gépjárműoktatásra, mégis csak egy helyen van rá lehetőség.

Széder Ferenc, a Fair Autósiskola vezetője elmondta, a már tíz éve zajló idegen nyelvű oktatás egy norvég medikus csoporttal kezdődött, akik körbetelefonálták a helyi autós iskolákat, hogy hol van lehetőség idegen nyelvű oktatásra.

Az akkori iskola, ahol Széder Ferenc dolgozott, elvállalta a képzésüket. Ő már akkor saját iskola alapításában gondolkodott. Így amikor tíz éve sikerült elindítania a Fair Autósiskolát, már tudatosan erre alapozott.

– A kezdetekkor még körülbelül 80–20 százalék volt az arány a magyar tanulók javára, mára viszont megfordultak a számok. Ahogy a külföldi hallgatók száma növekszik az egyetemen – főleg az orvosi karon –, úgy nő a tanulóvezetők létszáma is.

A más-más kultúrákból érkezőkön meglátszik a különbség

Magyarországon angol nyelvű vizsgáztatás már több éve működik, azonban hivatalos angol nyelvű tananyag nincs. Ezért mindent, amit tanítanak, ők állítottak össze a már engedélyezett magyar nyelvű tananyag alapján.

– A tanulók teljesen más kultúrákból érkeztek, ahol a vezetési kultúra is más. Ez nagyon meglátszik nem csak a tanuláshoz való hozzáállásban, hanem a gyakorlati oktatásban is. Hozzánk zömével skandináv országból érkező fiatalok érkeznek. Náluk igen magas szintű a közlekedési kultúra, alapvetően a képzési rendszer is más. Ők nagyon céltudatosak, pontosak és együttműködőek – mondta Széder Ferenc. – Ezzel ellentétben a közel- és távol-keleti államokból származó hallgatókkal általában nehezebb a helyzet. Ők jellemzően másképp gondolkodnak. Többnyire az adott közlekedési szituációhoz képest döntenek, nem pedig a szabályok által behatárolt módon. Náluk a nagyvárosokban a közúti közlekedés a mi szemünkkel nézve egy nagy, működő káosz; kevésbé szabályosan, nagyon szabadosan vezetnek. Mivel a KRESZ által szigorúan szabályozott keret nem elsődleges náluk, a vezetés gyakorlati órái alatt – főként a városi vezetés első óráiban – rájuk minden egyes másodpercben nyomatékosabban oda kell figyelni. Például ha egyenes az út és közel-távol nincs autó vagy gyalogos, nem értik, hogy miért nem lehet gyorsabban hajtani a sebességkorlátozás ellenére sem. Az elméleti vizsgákkal is több gondjuk szokott akadni, főként a nyelvi nehézségek miatt – számolt be tapasztalatairól.

Széder Ferenc szerint ezek inkább a gyakorlatban derülnek ki igazán, az elméleti oktatásra vegyesen érkeznek mindenféle nációból. Érdekes az is, hogy a keletiek általában sokkal jobban izgulnak, stresszesek a vizsgákon.

hirdetés
Hirdetés