Tényleg lehallgatnak, vagy csak a digitális ügynökségek hálóztak be?

Nemrég eljegyeztek, azóta gyanúsan sok esküvő témájú hirdetést látsz? Elromlott a mosógéped, azóta egyre több akciós ajánlatba futsz az interneten? Szó sincs összeesküvés-elméletről, vagy arról, hogy valaki lehallgat, egyszerűen a digitális ügynökségek roppant ügyesek és leleményesek. Utánajártunk pécsi szakemberrel, honnan lehet tudni, hogy egy cég éppen be akar hálózni minket.  

Legegyszerűbb, ha a tévéreklámokra gondolunk, ott is úgy próbálják alakítani a reklámokat, hogy mindig egy adott témához kapcsolódó tartalmakkal találkozzunk – mondta Fincza Gergely, a pécsi Y-collective és Y-shift digitális ügynökségek marketing üzletág vezetője. – Ha egy baba-mama magazinműsort nézünk, jó eséllyel fogunk valamilyen kismama témájú hirdetést látni, míg egy autóverseny mellé nem lesz meglepő egy férfi samponreklám.

Fincza Gergely

Mint mondja, az online világ is hasonlóan működik: a felhasználók beállításait, érdeklődéseit, szokásait és interakcióit figyelik, „profilozzák” az egyes eszközöket, például a Google-t és a Facebookot. Ezek alapján úgynevezett csoportokba osztják a látogatókat, amikhez hozzáférhetnek az egyes vállalatok.

Így válik lehetővé, hogy kor, nem, szokások, érdeklődési kör és még sok más tényező alapján hirdetni tudjanak a felhasználóknak a cégek. Innentől kezdve ne lepődjünk meg rajta, hogy ha Facebookon közzétesszük az eljegyzésünk, akkor a környékünkön lévő összes esküvői témákat feszegető hirdetés megpróbál elérni minket.

– Természetes, hogy amit nem ismerünk, attól félünk. De tudnunk kell, hogy ha a hirdetői és a befogadói oldal is jól használja, illetve értelmezi ezeket az eszközöket, akkor rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg, amellett, hogy olyan új dolgokkal találkozunk, amiről elképzelhető, hogy nem is hallottunk korábban még – mondja Fincza Gergely.

Például ha az autónk meghibásodik és ezért próbálunk a neten is utánajárni, akkor egyre több autós tartalommal és weboldallal találkozunk. Bekerülünk abba a virtuális kalapba, ahol az autókereskedések könnyen megtalálnak minket. Előbb-utóbb rákattintunk valamelyik hirdetésre, és pusztán kíváncsiságból megnézzük a lehetőségeket.

Hangsúlyozza, hogy azért egy autót ritkán veszünk első benyomásra, úgyhogy ismét keresünk, összehasonlítunk. Ekkor már egymással versenyeznek a nem fizetett, organikus találatok és a hirdetések.

– Az autógyártó vállalatok így megtudják, melyik autójukat kedveljük, s melyik oldalon láttuk, ekkor bekapcsolódik az úgynevezett remarketing is. Ekkor már nemcsak általános autóhirdetések fognak megjelenni a netezésnél, hanem a nekünk legjobban tetsző márkák reklámjai a kedvenc színünkben és esetleg még egyedi ajánlatra is felhívják a figyelmünket érzelmeinkre is hatva – magyarázza a szakember.

Ennek köszönhetően a nem is létező igényünktől eljuthatunk egy nagyobb kiadásról szóló döntéshelyzetig. Fincza Gergely szerint a probléma azzal van, ha ezt a folyamatot nem tudjuk megfelelően értékelni.

– A magam részéről kifejezetten szeretem – folytatja –, hogy ügyes reklámozók olyan termékekkel és szolgáltatásokkal is megtalálnak, amikről korábban nem is hallottam, viszont valamilyen módon kapcsolódik az érdeklődésemhez, vagy az igényeimhez. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egyből vásárlóvá is válok, viszont segít megismerni új lehetőségeket – mondta.