12 C
Pécs
kedd, április 23, 2024
KezdőlapInstagramTüke Busz: maradnak a bérletárak, emelkedik a sofőrök fizetése

Tüke Busz: maradnak a bérletárak, emelkedik a sofőrök fizetése

A városháza ma közleményt adott ki a pécsi közösségi közlekedést érintő néhány fontos változásról. A csökkenő bevételek és a megnövekedő kiadások miatt átalakításokat kellett eszközölni a Tüke Busznál, azonban a jegyek és bérletek árai nem fognak emelkedni. Mutatjuk a közleményt.

„Jelenlegi helyzet: elmaradó bevételek, növekvő költségek

Utasforgalmi adatok igazolják, hogy a koronavírus-járvány után sem tértek vissza a
pécsiek a közösségi közlekedéshez. Különösen délelőtt és kora délután csökkent a járatok utasszáma. A Tüke Busz Zrt. bérletértékesítésből származó bevétele a 2019-es évhez képest tavaly 40 %-kal csökkent. Ez azt jelenti, hogy a cég korábbi 2,5 milliárd forintos jegy- és bérletárbevételéből mintegy 1 milliárd forint esett ki.

Ugyanakkor a cég költségei jelentősen emelkedtek. A közösségi közlekedés autóbuszai piaci áron vásárolhatják az üzemanyagot, az elektromos buszok töltése megdrágult és a kamatok emelése miatt korábban a Volvo-flotta beszerzésére felvett hitel törlesztése is nőtt.

Átalakításra van szükség

A pécsi közösségi közlekedés jelenlegi modellje a fentiek miatt átalakításra szorul.
Pécs jelenlegi vezetése arra törekszik, hogy a város klímavédelmi törekvéseivel
összhangban felkészüljön arra az időszakra, amikor a közösségi közlekedés – a
gazdasági körülmények hatására – újra vonzó alternatíva lesz a nagyvárosok
lakóinak. Ezért a közösségi közlekedés átalakítása során három célt fogalmaztunk
meg:

1. A pécsiek munkába és iskolába járását folyamatosan biztosítani kell!
2. Vonzóvá kell tenni a bérletvásárlást, így stabil árbevételhez juthat a cég!
3. Nem drágulhatnak a bérletek!

Buszozásra ösztönözzük a pécsieket

A gazdasági indokok és a fenti célok mellett a pécsi önkormányzat három intézkedési
csomaggal tervezi átalakítani a város közösségi közlekedését szeptember 1-től.

  1. Megerősített nyári menetrend ősztől
  • Ahol sok az utas, növeljük a buszok kapacitását. A reggeli és a délutáni
    csúcsforgalmi időszakokban emelt járatszámokkal és a forgalmasabb
    vonalakon a szóló buszok helyet csuklósokkal segítjük a pécsiek
    közlekedését.
  • Ahol kevesebb az utas, kevesebb járatot indítunk. A kevésbé forgalmas
    napközbeni időszakokban, a kevésbé kihasznált vonalakon kevesebb járat
    közlekedik majd. Ez 10%-os járatcsökkentést jelent napközben.
  • Éjszaka csak a legszükségesebb járatok maradnak. Kizárólag a 0:10-es és a 3 óra utáni járatok közlekednek szeptember 1-jétől. Mivel még ezeknek a
    járatoknak a kihasználtsága is rendkívül alacsony, ezért ezek kiszolgálására
    olcsóbban fenntartható minibusz beszerzését tervezzük.
  • A tervezett menetrend egy évre szól. A menetrendet kéthavonta, az utazási igények tekintetében újra és újra felülvizsgáljuk, és ha szükséges, módosítjuk.

 

  1. Nem drágulnak a bérletek
  • Pécs más utat választ, mint a többi hazai nagyváros, és nem emeli a bérletek árát. A pécsiek munkába és iskolába járásának terhei így nem nőnek. A hasonló méretű városokhoz képest Pécsett lesz a legolcsóbb a buszbérlet.
város/bérletek összvonalas bérlet/hó diák/tanulóbérlet/hó
Debrecen elektronikusan váltható bérlet:7250 Ft

papír alapú bérlet:7500 Ft

elektronikusan váltható bérlet: 4200 Ft

papír alapú bérlet: 4400 Ft

Szeged általános havi bérlet: 7000 Ft 4000 Ft
Miskolc villamosra: 5200 Ft

villamos+autóbusz kombinált: 7700 Ft

villamosra: 3200 Ft

villamos+autóbusz kombinált: 4300 Ft

Kaposvár összvonalas: 8300 Ft

Kaposvár kártyával: 7470 Ft

4000 Ft

Kaposvár kártyával: 3600 Ft

Pécs összvonalas: 7300 Ft

Tüke kártya kedvezménnyel: 6940 Ft

havi bérlet: 3900 Ft

Tüke kártya kedvezménnyel: 3710 Ft

 

  • A menetjegyeknél az üzemanyagár-emelkedés és a sofőrök bérfejlesztésének szükségessége miatt elkerülhetetlen a minimális áremelés. Pécsett a tervek szerint a gyűjtőjegyek ára 380 forintra, az elővételben megváltott jegyeké 400 forintra emelkedik. A buszvezetőknél váltott menetjegy ára marad 500 Ft.
város/elővételi menetjegy ára menetjegy elővételben (Ft) autóbuszvezetőnél váltott menetjegy (Ft)
Debrecen 350 Ft 450 Ft
Szeged 320 Ft 370 Ft
Miskolc 350 Ft 500 Ft
Kaposvár 300 Ft 500 Ft
Pécs (2022.09. 01-től) 400 Ft 500 Ft

 

  1. Újabb béremelés a buszvezetőknek
  • A kialakult inflációs helyzetben idén második alkalommal emeljük meg a pécsi buszsofőrök bérét, a tavaszi 10,4%-os bérfejlesztés után most további 7 %-kal. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a buszvezetők alap órabére 1400-ról 1500 forintra nő, és megközelíti az ágazati átlagot.
Város Buszvezetők alap órabér
Miskolc 1495 Ft/óra
Debrecen 1695-1924 Ft/óra
Kaposvár 1548 Ft/óra
Szeged 1550 Ft/óra
Pécs (2022.09.01-től) 1500 Ft/óra

 

  • Kísérleti programot indítunk a fiatal buszvezetőknek. Az a 40 év alatti sofőr, aki 3 éves munkaszerződést ír alá, a próbaidőt követően egyszeri bruttó 300 ezer forintos bérpótlékot kap. Azoknak a jelentkezőknek pedig, aki még nem rendelkeznek D kategóriás jogosítvánnyal, de vállalják a hároméves munkaszerződés aláírását, a cég állja a jogosítvány költségeit.

  

Ha több a bérletes, több a bevétel

Kettős célunk van. A kialakult helyzetben növelni kell a Tüke Busz Zrt. bevételeit, ugyanakkor a pécsieknek nem akarjuk megdrágítani a közösségi közlekedést Pécsett. Emiatt nem változnak a bérletárak, csak a jegyárak. Így szeretnénk elérni, hogy mind többen vásároljanak bérletet és a pécsiek újra visszatérjenek a közösségi közlekedés használatához. Az intézkedésektől azt reméljük, hogy növekedni fog a cég bevétele, amit az emelkedő költségek mellett a buszvezetők fizetésének ismételt emelésére fordítunk. Fontosnak tartjuk ugyanakkor, hogy a pécsi árrendszer stabil, kiszámítható konstrukció maradjon. Ez alapfeltétele annak, hogy a város klímavédelmi törekvéseinek egyik alappillérét képező közösségi közlekedés újra fejlődő pályára állhasson a közeljövőben – mondta el Ruzsa Csaba, Pécs gazdaságért felelős alpolgármestere.

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő