A tavaly júniusi városinfó után Péterffy Attila polgármester idén január 28-án újra válaszolt a pécsiek kérdéseire egy Facebook-oldalára feltöltött videóban. Az alábbiakban az új online városinfón elhangzottakat a megszokottak szerint témákra bontva, a lényeget pontokba szedve összegezzük.

https://www.facebook.com/peterffyattilapecs/videos/911597039723084

Bevezető

Péterffy Attila bevezetőjében először egy rövid áttekintést adott arról, hogy milyen gazdasági helyzetben működik jelenleg a pécsi önkormányzat. Mint mondta, ahhoz, hogy a válaszait a pécsiek el tudják fogadni, látniuk kell az önkormányzat működési feltételeit.

– Tavaly nagyjából ilyenkor azt mondtam, hogy nehéz év elé nézünk. Nem tévedtem, 2021-ben a költségvetést úgy fogadhattuk el, hogy 5,77 milliárd forintos kormányzati kompenzációt vártunk a koronavírus-járvány és a pandémia kezelésére hozott kormányzati intézkedések okozta bevételkiesés pótlására. Ebből a kormány az iparűzési adó mértékének változtatása miatt elszenvedett, mintegy 2 milliárd forintos árbevétel-kiesést kompenzálta, illetve több kisebb kiegészítő támogatást adott az önkormányzatnak. Így rendkívüli támogatásként 54 millió forintot, bizonyos célfeladatok ellátására pedig mintegy 370 millió forintot biztosított a városnak. Ezen felül a pogányi repülőtérben lévő tulajdoni hányadunk egy részének értékesítéséért 997 millió forintot fizetett az állam – mondta.

A fentiekhez azonban hozzátette, hogy

így is több mint 2,3 milliárd forintos hiányt kellett kezelnie az önkormányzatnak, miközben az előző évhez hasonlóan tavaly is kifizették az előző, fideszes városvezetés által felvett állami hitel éves törlesztőrészletét, ami 1,75 milliárd forint kiadást jelentett.

Úgy fogalmazott, hogy mindezek okán a költségvetés 2021-ben „nagyon feszes, és igen takarékos volt”.

A polgármester ezután a városvezetés tavalyi sikereiről számolt be:

Ugyanakkor – mint mondta – gazdasági szempontból idén sem számít könnyebb évre.

Az év végén elszabadult infláció, az energia- és üzemanyagárak drasztikus emelkedése, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum megemelése tovább súlyosbítja a koronavírus-járvány által még mindig fennálló, immár évek óta folyamatos önkormányzati bevételkiesést – hangsúlyozta a városvezető.

– Ebben a helyzetben a tavalyihoz közel hasonló mértékű, mintegy 6 milliárd forintos kormányzati kompenzációra számítunk, az erről szóló egyeztetéseket már kezdeményeztük a kormánynál – emelte ki.

Péterffy Attila ezután kijelentette, hogy a városvezetés céljai a következő időszakban továbbra is változatlanok: a város működőképességének fenntartása és az előző városvezetés felelőtlen gazdálkodása miatt felvett állami kölcsön éves törlesztőrészletének teljesítése mellett folytatni szeretnék az önkormányzat fejlesztéseit.

– Feszes, és takarékos gazdálkodást tervezünk, ez a mostani városinfóra küldött kérdéseikre adott válaszokból is kitűnik – mondta.

Mint mondta, a városinfóra összesen több mint félszáz kérdés érkezett, ezért azt két részre bontották: az alábbiakban is olvasható első részben a városfejlesztésre és az útfelújításokra vonatkozó kérdéseket válaszolja meg, míg a jövő héten várható második részben a többi kérdéssel foglalkozik majd.

Mielőtt a polgármester rátért a kérdésekre, felkérte Szakács László országgyűlési képviselőt, hogy válaszolja meg azokat a kérdéseket, amelyekben parlamenti képviselőként naprakész információi vannak.

Kérdések és válaszok – Szakács László

„Városfejlesztés témában kérdezném: a kormány előbb kitalálta, aztán „kukázta” a pécsi stadion ötletét. Mire készüljenek a pécsiek, ez lesz a sorsa az akvaparknak is?”

  • A kormány kommunikációja nem volt egyértelmű a stadion ügyében.
  • „Az egy furcsa helyzet, hogy Baranya megyében szinte minden városban van egy pihenést, rekreációt, feltöltődést segítő vizes létesítmény, ami Pécsett viszont nincs, ezért ez egy jogos követelés a pécsiek részről. Biztos vagyok abban, hogy a városvezetés és az országgyűlési lobbierő elegendő ahhoz, hogy a pécsiek akaratát beteljesítsük, és megépülhessen a Tüskésréten az akvapark.”

„Debrecenben lassan a második kifutópálya épül, a pogányi reptér meg még mindig nem tud rendes repülőgépeket fogadni. Gőzerővel építik az M60-as folytatását is, de még mindig csak Mohács meg Budapest felé lehet menni rajta. Mikor lesz rendes infrastruktúra?”

  • Ez egy nagyon fontos kérdés, ugyanis az infrastrukturális fejlesztések jelentik a térség számára a kitörési pontot.
  • Az M60-as befejezését 2016-ban megígérte Orbán Viktor, azt mondta, 2018-ra kész lesz. Aztán 2018-ban azt ígérte, hogy 2020-ra, de azóta sem sikerült a határig meghosszabbítani. A mai napig adós ezzel a kormány, ezt az adósságot be kell hajtani.
  • „Lemondott a kormány a térségről. A 19 megye közül Baranya a 19. helyen áll az ipari teljesítmény tekintetében. Én hiszem és tudom, hogy itt megvan a kellő számú munkaerő, a szükséges szürkeállomány, szorgalom és a tehetség is ami ahhoz szükséges, hogy újra felépüljön egy tisztességes ipar, ami el tudja tartani az itt élőket.”

„Rémes állapotban vannak Pécs kulturális intézményei, és most nem a lassan összedőlő volt bábszínházra gondolok. Mikor lesznek élhető körülmények a színházban, a többi kulturális intézményben?”

  • Nincsenek jó állapotban ezek az intézmények, mert az utóbbi tíz évben csak elvittek onnan. Emiatt nagyon sokat kellene rájuk költeni, de ezek a források járnak Pécsnek.
  • A kormányzati elvonások, átcsoportosítások miatt nincs forrás, ezért nagyon kemény lobbitevékenységet kell kifejteni, hogy a város kulturális intézményei megkapják ugyanazokat a forrásokat a kormányzattól, amelyet más városok megkapnak.

„Állandóan a kormányzati elvonásról lehet hallani, olvasni. Milyen állapotban van Pécs, a város anyagi helyzete? Mire számíthatnak a családok, a kisvállalkozások a városban?”

  • A város költségvetése annak ellenére is stabil, hogy rengeteg forrást vont el a kormány az utóbbi másfél-két évben.
  • „…sikerült egy olyan szigorú, feszes gazdálkodást a városban végrehajtani, amitől egyensúlyban maradt a város költségvetése. Jut mindenre, persze jobb lenne, ha mindenre több juthatna.”
  • Az előző városvezetés egy közel 10 milliárdos adósságot hagyott Pécsre, de ezt is rendben, pontosan tudják törleszteni.
  • A szűkös lehetőségei ellenére is sokat tudott segíteni az önkormányzat a helyi kisvállalkozásoknak abban, hogy növelni tudják bevételeiket a Covid okozta lezárások idején.

Mindezek után a polgármester rátért a kérdések megválaszolására.

Városfejlesztés

A városvezetőt többen kérdezték a fedett jégpályáról: mikorra készül el és mikortól lehet egész évben téli sportot űzni a városban?

  • Török Ottó sportfejlesztésekért felelős polgármesteri megbízott egyéves előkészítő munkájának eredményeként Pécs bekerült aközé a négy helyszín közé az országban, ahol a Magyar Jégkorong Szövetség intézményfejlesztési programja, a Hircsák-program keretében elsőként épülhet fedett jégpálya.
  • Pécsett áll a legjobban a projekt előkészítettsége, van szakmai, fenntarthatósági koncepciójuk, sőt engedélyes tervük is a jégcsarnokra, aminek a helyszínét is kijelölték a jelenlegi jégpálya mellett.
  • A szövetség elkészítette a kormánydöntéshez szükséges szakmai anyagot, amit a kormány befogadott. Jelenleg a kormánydöntésre várnak, hogy megkezdődhessen az építkezés.

„Mikor várható városunkban az évek óta tervezett akvapark létrehozása?”

  • Az előző városvezetés az előkészítésre 500 millió forintos támogatást kapott a kormánytól, ennek nagyrészét, 350 millió forintot elköltötték egy alkalmatlannak bizonyult helyszín vizsgálatára.
  • „Kiemelt célom, hogy a választási programban szereplő akvapark megvalósuljon. Ehhez teljesen új pályára kellett állítani a projektet. Az új városvezetésnek elsősorban Török Ottó sportfejlesztésekért felelős polgármesteri megbízott munkájának eredményeként sikerült elérni, hogy a megmaradt 150 millió forintot nem kellett visszafizetnünk, hanem egy új helyszín, a Tüskésrét vizsgálatára fordíthattuk.”
  • Elkészíttették a pécsi akvapark koncepciótervét és az előzetes megvalósíthatósági tanulmányát.
  • Jelenleg a részletes koncepcióterv, vagyis a konkrét funkciókat és helyiségméreteket tartalmazó tervezési program, illetve a talajmechanikai viszonyokat vizsgáló geodéziai tanulmány készítése folyik, ezek február végére lesznek készen.
  • Tavaly tavasszal egy nyílt tervpályázatot hirdettek, erre az eddig elkészült tanulmányok és a tervezési program alapján megadott műszaki paraméterek alapján részletes tervdokumentációkat várnak a tervezőirodáktól. A beérkezett pályázatokat szakértőkből álló zsűri értékeli majd, a győztes terv lehet a későbbi kiviteli terv alapja.
  • A reális forgatókönyv alapján ebben a ciklusban, 2024 őszéig a részletes kiviteli tervek készülhetnek el, és a projekt megkaphatja a jogerős építési engedélyt.
  • „Fontos látni, hogy eddig mindez tisztán állami forrásból valósulhatott meg, azért, mert az akvapark ügyét sikerült egy kilátástalan örökségből a megvalósítható útra terelnünk.„

„A Rétszél utca közvilágítása, aszfaltozása (200 méter) 20 éve aktuális lenne a forgalom miatt.„

  • „A Rétszél utca lakói nagyon kitartók, hiszen ezt a kérdést újra és újra felteszik. Én is kitartó vagyok, újra és újra elmondom, hogy ebben a témában nincs változás: sem az utca közvilágítása, sem az aszfaltozás nem szerepel a közeljövőben a terveink között.”

„Szeretném kérdezni mikor fog Vasasra úgy tekinteni, mint városrészre? Vannak-e konkrét tervei a településsel, a felújításra szoruló önkormányzati ingatlanokkal, az úthálózattal és a befedetlen buszmegállókkal kapcsolatban? Tervez személyes látogatást itt is?”

  • „A kérdés mögött Berényi Zoltán képviselőtársamat sejtem, ezért itt is jelzem, hogy Vasast eddig is fontos városrésznek tekintettem, a vasasiakat pedig ugyanolyan fontos pécsieknek gondolom, mint bárki mást a városban. El fogok menni Vasasra is, és jelzem képviselőtársamnak, hogy újra egyedül látogatok majd el a településrészre. Személyesen fogok meggyőződni arról, hogy a vasasiaknak milyen valós lakossági igényei vannak.”

„Tavaly tavasszal jelent meg a hír, hogy vizsgálják a régi, széntüzelésű erőmű egykori melléktermékeként lerakott zagyot. Érdeklődnék, hogy kiderült-e már, milyen lesz a sorsa az anyagnak?”

  • A Tüskésréten két ütemben történtek fúrásos mintavételek 2021-ben.
  • A minták laboratóriumi szilárdsági vizsgálata megtörtént, ami azt jelenti, hogy az anyag legfontosabb műszaki paramétereit felmérték.
  • Jelenleg több partner bevonásával azt vizsgálják, hogy mire lesz hasznosítható a Tüskésréten korábban letárolt pernye.
  • A vizsgálatok még tartanak, ennél több részletet most nem árulhat el, de optimista a hasznosítási lehetőségeket illetően.

„A közeljövőben van-e terv az Indóház tér felújítására? Az EKF projektben ez tervben volt, de elmaradt. A pár éve megszépült állomásépülethez (és a városhoz is) méltatlan állapotban van az egész tér, az itteni buszállomás az egyetlen a városban, ahol esőbeálló sincs. Várható-e ebben változás?”

  • Idén nem várható ebben változás.
  • Valóban, az Európa Kulturális Fővárosa-program keretében elkészült a tér felújításának terve, de már akkor sem fért bele a költségvetésbe a megvalósítása.
  • Az akkori tervek alapján a tér megújításának becsült költsége több mint egymilliárd forint, erre jelenleg nincs forrása a városnak.

„Érdeklődni szeretnék, hogy az Eszék utca, Malomvölgyi út, Felső utca kereszteződésében várható-e körforgalom létesítése? Szinte heti gyakorisággal karambol, illetve koccanásos balesetek történnek itt.”

  • Nincs napirenden körforgalom tervezése ebben a csomópontban.

„Mikor tervezik átadni az új vásárcsarnokot?”

  • Nyáron lakossági nyílt napon kaphattak képet a vásárcsarnok építéséről a pécsiek, azóta sokat lépett előre a projekt.
  • Az új vásárcsarnok készültségi foka decemberben meghaladta a 75 százalékot.
  • A szakipari szerelési munkák nagyságrendileg 70 százalékos készültségűek, a bezárt épületben folyamatosan készülnek el a burkolási és festési munkákkal az üzlethelyiségekben, továbbá a gépészeti szerelvényezések mellett a villamossági szerelési munkák elkészítésére is sor került.
  • Az épületnek és a szomszédos parkolónak márciusban, a fedett árusítóhelyeknek és az épület előtti térnek pedig áprilisban kell elkészülni.
  • Ha mindez teljesül, akkor legkorábban május végén lehet használatbavételi engedélye az új csarnoknak, ezután kezdhetik a beköltözést az árusok.
  • Az új csarnok így idén nyáron fogadhatja majd először a pécsieket.

„A Misina projekt jelenleg hol tart? Idén elkezdődik-e a munka?”

  • A lakossági ötletpályázat és az azok alapján tartott lakossági szavazás után, a „Családi” és az „Aktív Misina” koncepciótervét „összegyúrva”, 2021 őszére elkészítették a Misina-tető fejlesztését célzó engedélyezési és kiviteli terveket.
  • Ezek alapján december elején jogerős építési engedélyt kapott a projekt.
  • Nemrég elindult a kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzés, reális forgatókönyv szerint ősszel indulhat az építkezés, amelyre várhatóan nyolc hónap áll majd rendelkezésre.
  • Mindez azt jelenti, hogy a tervek szerint idén elindul a munka, átadás leghamarabb 2023 nyarán várható.
  • „Ezúton is köszönöm a pécsiek aktivitását, hiszen a projekt egészén érezhető volt, hogy a Misina milyen fontos a pécsieknek, és véleményüket meghallgatva tudjuk így valóban közös térré fejleszteni ezt a területet.”

„Tudom, hogy a közútkezelő hatásköre – de kérném, ha módjában áll karolja fel az ügyet: a közvilágítás az Eperfás úti „PÉCS” táblától Hirdig tartó 5 km-es szakaszon. A forgalom miatt ez az útszakasz különösen veszélyes.”

  • Köszöni a jelzését, valóban nem a pécsi önkormányzat az illetékes, de a felvetést a napokban továbbították az állami közútkezelőnek.

„A Jakováli Hasszán-mecset hosszú hónapok óta zárva tart, tudomásom szerint felújítás miatt. Szerintem fontos lenne, hogy a gazdag iszlám múlttal rendelkező városunk egyetlen, imahelyként működő mecsetje nyitott ajtókkal várja muszlim embertársainkat. A külföldi hallgatóknak is vonzóbb célpont lenne így Pécs. Mikorra várható a mecset újranyitása?”

  • Az épület nem az önkormányzaté, hanem az államé, kezelője pedig 2019 januárja óta a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
  • Megkeresésükre a társaság levélben arról tájékoztatta az önkormányzatot, hogy az épület külső és belső felújítása 2019 és 2021 között megtörtént.
  • A társaság egyúttal jelezte, hogy a dzsámi, mint turisztikai attrakció, múzeum és időszaki kiállítótér 2022. március végétől lesz újra látogatható a pécsiek és a városba érkező turisták számára.

„Ha a kormány is beruház a pogányi reptérbe, akkor mikorra várható a lakosság számára is kézzelfogható változás?”

  • A város befekető-vonzó képességét nagymértékben javíthatja a pogányi repülőtér fejlesztése, ezért jelentős sikernek könyveli el, hogy ezt a projektet sikerült az elmúlt évtized tetszhalott állapotából újra élővé tenni és az állam együttműködésével ismét fejlesztési pályára állítani.
  • Idén a tervek szerint elkészülnek a kifutópálya-hosszabbítás tervei és megtörténik azok engedélyeztetése, valamint a kivitelező kiválasztására várhatóan feltételes közbeszerzési pályázatot készítenek elő.
  • Ha a kormány biztosít forrást az építkezéshez, akkor a kifutópálya meghosszabbítása legkorábban 2024-re készülhet el. Addigra reálisan előkészíthető egy olyan járat üzemeltetése is, amely a pogányi repülőtérről valamelyik nagy nemzetközi repülőtérre biztosít majd utazási lehetőséget a pécsieknek és az idei látogatóknak.

Útfelújítás

Többen kérdezték a polgármestert különböző városrészekből, így például a keleti városrészből, Vasasról, Mecsekszabolcsról, Kertvárosból, hogy tervez-e a város átfogó útfelújítást, és ha igen, mikor.

  • „Választási programom része, hogy az évtizedek óta elhanyagolt és folyamatosan egyre rosszabb állapotba kerülő pécsi úthálózat felújítása végre megkezdődjön. Látom, és magam is tapasztalom, hogy ennek a problémának a kezelése egyre sürgetőbb feladat, ezért megkezdtük a munkát.”
  • Első lépésként a Biokom NKft. elvégezte a pécsi utak állapotfelmérését. Pontosan megvizsgálták, hogy hol, milyen mértékű útfelújításra van szükség a városban.
  • Már tudják, hogy mennyi pénz kellene a pécsi utak és járdák felújítására, de ismert az is, hogy kevés forrás áll rendelkezésükre erre a célra.
  • Ettől függetlenül idén terveik szerint egy 3 milliárd forintos feltételes közbeszerzést készítenek elő, hogy amikor megnyílnak hazai, vagy EU-s, kifejezetten út- és járdafelújításra kiírt pályázatok, akkor azonnal megkezdhessük a munkát.
  • Amikor lesz forrás, akkor a Biokom NKft. a legrosszabb állapotban lévő, ugyanakkor forgalmas útszakaszok felújítását kezdheti meg, de a programot szeretnék a ciklus végéig folytatni, és minél nagyobb útfelületre kiterjeszteni.

„Terveznek új körforgalmat építeni a városban? A forgalom miatt elkelne a városban. Illetve tervben van-e esetleg a kereszteződések modernizálása a rugalmas közlekedés érdekében?”

A választ két részre bontotta a polgármester:

  • Hosszabb távon egy új közlekedési koncepció elfogadása és végrehajtása orvosolhatja ezt a problémát. Folyamatosan dolgoznak azon, hogyan lehetne korszerűbbé tenni a város közlekedését. Ennek a munkának jelenleg az elején tartanak.
  • Rövid távon valóban jó megoldás lehet a körforgalmak építése: jelenleg egy helyen terveznek körforgalom-építést, méghozzá az Üszögi út – Palahegy utca kereszteződésében. Itt több új gyártóegység létesül (új munkahelyekkel), ami növeli a környék forgalmát. Ez indokolja a csomópont tervezett átalakítását.
  • Emellett további két kereszteződés körforgalommá alakítására rendelkeznek meglévő tervekkel: az Ágoston-téren és a Hunyadi úton létesülhetne körforgalom, ezek költsége azonban egyenként több 300 millió forintnál. Ekkora összeget jelenleg a város nem tud biztosítani körforgalom-építésre, ezért keresik, hogy nyílnak-e meg hazai vagy EU-s források erre a célra.

„Mikor vizsgálják meg a Mártírok útja közmű felújítás utáni helyreállitását? Több helyen ismét megsüllyedt az út a csatornafedelek közelében. Indokolt lenne az egész útszakasz felülvizsgálata és garanciában történő javítása.”

  • Ez a szakasz egy nehéz örökség: az útfelújítást még az előző városvezetés végezte el, 2019 őszén már nem lehetett érdemben beavatkozni az átadás előtt álló szakasz műszaki megoldásaiba.
  • A kivitelező által vállalt, 36 hónapos garancia keretében a kirívó hibákat egyszer már javíttatták, és egy hasonló javítássorozat várható idén is, hiszen újra garanciális karbantartást kértek az útra.
  • „Ennyi, amit jelenleg tehetünk. A Mártírok útjának felújítása több százmillió forintba került, és nem tudom, hogy mikor lesz a városnak újra ennyi pénze egy néhány éve egyszer már felújított útszakasz ismételt felújítására. Az újonnan indított rekonstrukciók során tartós és minőségi munkát várok el. A Mártírok útja folytatásaként, a Veress Endre utcában zajló csapadékcsatorna-építést követő burkolat-felújítás erre mutat majd példát. Ott jól össze lehet majd hasonlítani, hogy milyen útfelújítást végeztek elődeink és mi milyen minőségre törekszünk. Szigorú elvárásom, hogy a Mártírok útjához hasonló, alacsony minőségű munkavégzés ne történhessen meg újra.”

„A Nagy Imre utat a Malomvölgyi csomóponttól a Fema-buszpályaudvarig mikor szándékoznak teljes szélességben aszfaltozni? Katasztrofális kátyúk vannak és teljes hosszban nyomvályús! Pozitívan tapasztaltam, hogy a Nagy Imre út első szakaszát szépen helyreállították, és külön örülök, hogy a gyalogátkelőhelyeknél alacsonyabbra lett rakva a közvilágítás, máshol is így kellene!”

  • A gyalogátkelőhelyek biztonságának növelése a választási programjának része.
  • Ennek egyik eszköze a megvilágítás javítása, aminek kapcsán a Biokom NKft. 20 darab olyan zebra megvilágítását fejleszti a következő hetekben, amelyeknél a szakértői felmérések alapján ez szükséges.
  • A kiegészítő lámpatesteket, kandelábereket már megrendelték, leszállításuk után haladéktalanul felszerelik őket.
  • Az útfelújítással kapcsolatban megismételte a korábbiakban elhangzottakat: előkészítették egy 3 milliárd forintos feltételes közbeszerzési eljárást, ha pedig megtalálják az útfelújításra a forrást, akkor annak nagysága határozza majd meg a rekonstrukciók sorrendjét. A Nagy Imre út is szerepel a listán.

„Tavaly júniusban azt mondta, hogy a Móra Ferenc utca és a Szilva utca kereszteződésébe tervezett gyalogátkelőhelyről év végére tanulmányterv készül, és idén megkezdődhet a kivitelezés. Az ősszel közzétett zebra-létesítési helyszínek között nem szerepel ez a helyszín, levették a programról?”

  • Szó sincs erről, az ígért gyalogátkelőhely megépül.
  • A ciklus végéig – a választási ígérete teljesítéseként – 37 új helyszínen szeretnének zebrát létesíteni, ebből az első 11 helyszínt tették közzé.
  • A Szilva utcánál kialakítandó gyalogátkelőhely a második ütemben létesül, a közgyűlés kommunális bizottsága által elfogadott ütemterv alapján, szándékaik szerint leghamarabb idén, a második félévben történhet ez meg.

Az első idei városinfó ezzel véget ért, a második részben Péterffy Attila a városüzemeltetéssel, a közösségi közlekedéssel és az egyéb témákkal foglalkozó kérdésekre ad majd választ.

Szöveg: Pernecker Dávid, Szakács Miklós

Hirdetés