“Ideológiától mentes” vírus a filmvásznon

Steven Soredbergh úgy érzi, a filmezésben elért egy határt, amelyet már nem tud átlépni, ezért némi időre van szüksége, hogy átgondolja, hogyan folytassa tovább pályafutását.

A 48 éves filmrendező erről a minap a The Guardian című brit napilapnak adott interjújában beszélt. Mint elmondta: azt sem bánja, ha később “nem engedik vissza” Hollywoodba, akkor majd “alacsony költségvetésű filmeket csinál, amelyek átbújnak a radar alatt”.

Szó sincs arról, hogy a filmbiznisztől vagy a filmezéstől csömörlött volna meg – hangsúlyozta. “Ugyanúgy érzek, mint 17 éves koromban – abban az életkorban, amikor az ember ‘a legjobb dolgot látja életében’ . Éppen így készítem most is a filmjeimet, annak a kamasznak a szellemében, aki annak idején tágra nyílt szemmel és lenyűgözve nézett meg olyan filmeket, mint az Egy nehéz nap éjszakája. Még mindig érzem, milyen libabőrös lettem azon a napon, amikor azt a filmet láttam. Egy ilyesmit manapság annyira nehéz jóváhagyatni, ez az ami feldühít. Nem fáradtam bele a filmezésbe, pusztán frusztrált vagyok” – fejtette ki.

Filmesként arra törekedett, hogy olyan módon meséljen el történeteket, amire más művészeti ág nem képes, “az elbeszélés zsarnoksága” azonban most akadályként tornyosul előtte. “Egyszerűen nem tudom, hogyan tovább, egy kis szünetre van szükségem” – fűzte hozzá.

Egy este spiccesen elmondta Matt Damonnak, hogy feltöltődésre van szüksége és nem akar olyan sok filmet forgatni. “Mióta Damon kikotyogta, mindenki úgy tekint rám, mintha elárultam volna a filmet” – mesélte Soderbergh. Pedig nem szakított a munkával: dolgozik a megkezdett projekteken, be is fejezi majd azokat, de kétségtelen, hogy a felszámolás fázisában tart. Egyelőre tetszik neki, hogy visszautasítja a neki szánt forgatókönyveket. Úgy vélte, akkor fogja úgy érezni, hogy ideje visszatérni, amikor elkezdenek neki hiányozni a filmek.

Soderbergh filmjei operatőri és vágói munkáit is maga végzi, csak más név alatt – emlékeztetett a guardian.co.uk. “Az operatőröm neve apám két keresztnevéből Peter Adrews lett, a vágóm pedig anyám lánykori neve után Ann Bernard” – árulta el a rendező.

Felidézte, hogy gyermekkorában sokat költözött a családja, de főleg Louisiana államban éltek. Édesanyja olasz, apja svéd származású volt. Egyetemi professzor apja a Mint a kámfor kasszasikerét már nem érhette meg, de arra nagyon büszke volt, amikor a Szex, hazugság, videó című filmje elnyerte az Arany Pálmát Cannes-ban.

Az elmúlt hetekben került a moziba új thrillere, a Fertőzés, amely egy halálos vírus globális terjedésének és következményeinek lehetséges forgatókönyvét vázolja fel. A vírust nem szánta metaforának, nem zombiszatírát akart forgatni a fogyasztói társadalom kifigurázására. “Ideológiától mentes” vírusról van szó a filmjében, egy olyan ellenségről, amellyel nem lehet beszélni, amellyel nem lehet zöld ágra vergődni – jelentette ki.

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés