Napi Gazdaság: kritikussá vált a BKV finanszírozása

Ideális esetben a BKV változatlan működés mellett négy-hatévenkénti adósságkonszolidáció révén működtethető, de ez csak akkor igaz, ha a bankok továbbra is hajlandóak hitelt nyújtani a vállalatnak, miközben lényegében állami kockázatúként kezelik azt, és az is elengedhetetlen, hogy kritikus időpontban az állam átvállalja az adósságot – írta a Napi Gazdaság szerdai számában a Boston Consulting Group (BCG) tavaly készült felmérése alapján, amelyet most tett hozzáférhetővé a főváros.

hirdetés

A bankok számára aggasztó lehet, hogy a BKV bankképességi mutatója – ez az adósságállomány és az üzemi eredmény hányadosa – már tavaly is meghaladta az elfogadható szintet.

Elfogadható, ha ez az arány öt alatt van, ehhez képest tavaly 12-re becsülte a BCG, az idén pedig húsz lehet. Ezen az is csak időlegesen változtatna, ha a BKV megkapná a remélt 30 milliárd forint pótlólagos állami juttatást, ami mindössze egy-másfél évvel odázná el a bankképesség elvesztését – írta a lap.

A megoldás nem lehet más, csak a teljes és strukturális átalakítás, aminek révén ideális esetben az állam, a főváros és a BKV megfelelő arányban járulna hozzá a működtetéshez.

A BKV felelőssége abban áll, hogy végrehajtsák a hatékonyabb működéshez szükséges intézkedéseket, így a kollektív szerződés racionalizálását, a központi létszám 300 fős csökkentését, a hatékonyabb munkaszervezést.

A fővárosnak a paraméterkönyv felülvizsgálata mellett tízmilliárd forinttal kellene javítania a közösségi közlekedés finanszírozásának egyenlegét, az államnak pedig együtt kellene működnie a fővárossal és formálisan is felelősséget kellene vállalnia a finanszírozásért – írta a Napi Gazdaság.