Hongkongi milliárdok a buszbotrány mögött?

A Pécsi Közlekedési Zrt. buszainak eladása kapcsán Keczer László ex-vezérigazgató elleni büntetőperben nem derült fény arra, hogy kinek a pénzéből emelt tőkét a cég kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz Kft. 2008-ban és 2009-ben közel 1,56 milliárd forint értékben. Kedden a társaság szeptemberben leváltott ügyvezetője, Janh Péter tanúskodott.
A PK Zrt. volt vezérigazgatóját, Keczer Lászlót jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezeléssel vádolják. A járművek birtokosa a PK Zrt. és az LL Bus Kft. közös cége, a PK Busrent Kft. lett. Az LL Bus Jahn Péter gyermekkori barátja, Lukács László, valamint a máltai Limatec Holding Zrt. tulajdonában van.

A buszok eladására 2009 januárjában azután került sor, hogy a társaság egymilliárd forintos tőkeemeléssel 32 százalékos részesedést szerzett a PK Zrt.-ben, hónapok múlva pedig újabb 562 millióval már a 49 százalékát birtokolhatták.

Jahn Péter a Keczer elleni per keddi tárgyalásán elmondta: a Mecsekbusz és a máltai Limatec is egy bizonyos, buszos berkekben jól ismert milliárdos, Rehus Ernő érdekeltségi körébe tartozik, így a Limatec 90 százalékát birtokolja, a fennmaradó rész pedig az ő tulajdona. Elmondása szerint a Mecsekbusz korábbi tulajdonosa, a Hungarian Bus Zrt. mögött álló gibraltári Barack International Ltd. is Rehusé volt.

A tárgyaláson elhangzott az is: a PK Zrt.-ben megvalósított tőkeemelés a Hungarian Bus Zrt. által létrehozott hongkongi cégtől kapott hitelből valósulhatott meg – bár némi luxemburgi és gibraltári kitérőt is tett a közel 1,56 milliárd. Jahn csak sejti, hogy ez is Rehus pénze lehetett, akit egyébként hónapok óta nem látott, s a telefonján sem éri már el. A rejtélyes milliárdos barátai is rajta keresztül érdeklődnek holléte felől – mondta.

Jahn Péter nem tudott arra a bírói kérdésre pontosan válaszolni, miért volt szükség arra, hogy a PK Busrent Kft. kilencmillió eurót utaljon át a Limatecnek, miközben még szó sem volt arról, hogy sikerül megállapodni a bankokkal buszok beszerzésére. Jahn szerint ez előleg lett volna az egyébként 9,5 milliárdba kerülő beszerzésekre, de arról már nem tudott, hogy mi lett a pénzzel.

A Mecsekbusz volt vezetője arra sem tudott válaszolni, hogy miért ő és Keczer tárgyalt a buszok beszerzéséről a gyártókkal, holott éppen erre a célra hozták létre a PK Busrent Kft.-t.

Elmondta ugyanakkor azt is, hogy Tóth Bertalan volt MSZP-s alpolgármester és Kőhegyi István szocialista vagyonpolitikai tanácsnok 2009 februárjában, még a buszeladási botrány májusi kirobbanása előtt tudomást szerzett az ügyletről, s az ellen nem emeltek kifogást. Mint mondta, 2008 novemberében Keczer László tájékoztatta Varga Pétert, a Pécs Holding Zrt. akkori vezérigazgatóját, valamint őt is arról, hogy egy vagyonkezelő cégbe szervezik ki a buszokat, ahonnan majd azokat visszabérlik. Akkor viszont a részletekről nem beszéltek.

Jahn nem tudott pontos magyarázatot adni arra sem, hogy vajon miképpen emelhettek úgy egymilliárd forintnyi tőkét a cégben, hogy valójában csak a „főbb pénzügyi paraméterekkel” voltak tisztában, így csak a befektetés után derült fény arra, milyen súlyos helyzetben van a cég. Így a buszbeszerzés lebonyolításához egy külön, „tiszta”, adósságoktól mentes vállalatot hoznak létre.

Az ügyben várták volna Rehus Ernőt is, aki azonban nem jelent meg a tárgyaláson, amelyet novemberben folytatnak majd.

Egyébként Jahn alakja felbukkant még a 2009 év elején a Zsolnay-gyárra meghirdetett befektetői tender kapcsán is. Akkor az általa vezetett Teclima Magyarország Kft. – melyet a máltai bejegyzésű Limatec International Holding Ltd. birtokolt – is indult a pályázaton, de aztán visszalépett.

Az elektronikus cégjegyzék adatbázisa szerint a Hungarian Bus Zrt. – melyet jelenleg a svájci MCB Holding & Management AG birtokol – azóta kiszállt a Mecsekbusz mögül, helyét a Közösségi Közlekedésért Zrt. vette át. Ugyanakkor a Mecsekbusz mostani fővárosi székhelye a Hungarianbus-M Kft. székhelye is, melyet a Hungarian Bus Zrt. tulajdonol.

Mint ismert, az ügyben Páva Zsolt, Pécs polgármestere 2009 nyarán tett feljelentést, miután a sajtóban napvilágot látott, hogy a PK Zrt. buszait értékesítették. Idén tavasszal pedig az önkormányzat visszavette a kétharmados tulajdont a cégben, ezzel pedig az irányítás is a város kezébe került.

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés

1 hozzászólás

Comments are closed.