Hirdetés

A kerékpározás az egyik leghatékonyabb, legfrissítőbb, legszórakoztatóbb és legolcsóbb módja testünk, lelkünk, elménk karbantartásának. Egy aerob, ciklikus mozgásforma, ugyanazt a mozdulatsort ismételjük intenzíven biciklizés közben és emiatt egyike a legegészségesebb sportoknak.

Nézzük sorra, hogyan is hat testünkre és elménkre a biciklizés! Aki munkába kerékpárral közlekedik, az biztosan tapasztalja, hogy sokat segít a reggeli és a délutáni stressz elkerülésében és levezetésében. Mivel kerékpározás közben kénytelenek vagyunk a környezetünkre fokozottan figyelni, ezért gondolataink elterelődnek és kitisztulnak, az útra fókuszálunk, továbbá a stressz is csökken. De vigyázat, hagyjunk elég időt a munkába tekerésre, mert ha késve sietünk, fejvesztve kell versenyeznünk és szlalomoznunk a kocsik között; akkor minden hiába, oda az eredmény. Sőt, fokozódik a stressz!

A kerékpározás kiválóan edzi a szívet és a vérkeringést. Kerékpározás közben nő a légzésszám, nő a pulzus, emelkedik a vérnyomás, a vérkeringés élénkül, a szív tempója fokozódik, nő a légzésmélység ezáltal több oxigén jut a szervezet sejtjeihez. Javul a szervek vérellátása, a légzőrendszer munkája és az anyagcsere is. Nem véletlen, hogy a kerékpározás jó rehabilitációs eszköz szívinfarktuson átesett betegek számára is.

A szív- és érrendszerre gyakorolt pozitív hatások mellett jótékonyan hat az izomzatra is. Zsírégető mozgásforma, így ha rendszeresen bringázunk, jobban kirajzolódnak izmaink és a vérbőségtől szebb lesz az izomtónusunk. Jó hír a kezdők számára, hogy biciklizéssel már rövid idő alatt is látható eredményeket érhetünk el. A combok és a vádli mellett a farizom és a csípő környéke is fokozatosan átalakul a biciklizés során, hiszen a kerékpár hajtásakor nemcsak a lábak, hanem az egész test mozgásban van. Tulajdonképpen az egész testünk erősödik, ahogy testsúlyunkkal hol az egyik, hol a mások oldalunkra terhelünk, ezáltal létrehozva egy hullámzó mozgást a gerincben, illetve apró nyújtásokat a hátizomzatban. Ráadásként még a vállak és a karok is mozognak. Míg erősítjük izmainkat, a szervezetünket szerencsére csak kis mértékben terheljük meg. Ráadásul az ízületeinket is kíméli szemben más típusú, hasonló mozgásformákkal. Súlycsökkentéshez és az elhízás megelőzéséhez is kiváló.

Ki ne tudná, hogy az izmaink sok feszültséget tárolnak el nap mint nap? A mindennapi stressz hatására a lelki feszültség az izmainkra is átterjed, szinte beleég azokba. Ez egy ördögi kör, mivel visszahat lelkiállapotunkra is. Azonban pozitív, hogy a biciklizés kis erőfeszítéssel járó ritmikus mozgása oldja e megkövült feszültségeinket. Már 10 perces tekerés után is elkezdődik az endorfin-termelődés a szervezetünkben. Elindul a megkönnyebbülés és a felszabadulás élménye. A kerékpározás rövid idő alatt oldja a szorongást, megnyugtat, kikapcsol és az endorfin által a boldogságban fürdőzhetünk.

Végül, de nem utolsó sorban ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a fentiek hatására a szervezet állóképessége és a szellemi tűrőképességünk is nő. A kerékpározástól erősödik az immunrendszer, ellenállóvá tesz a fertőzésekkel szemben, sőt a kutatások eredményei azt mutatják, hogy még a rák megelőzésében is hatékony. Mindazonáltal nemcsak szervezetünket, de környezetünket is nagymértékben védjük, ha az autó helyett a biciklinkre pattanunk. Következő cikkünkben arról is szó lesz, hogyan is tudjuk a kerékpározással tudatosan óvni a környezetet.

Hirdetés

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!