Milliárdokból épül repülőgépgyár Pécsen

A Magnus Aircraft szeretné megvenni a pécs-pogányi repülőtér melletti területet, ahol egy repülőgépgyárat létesítenének – jelentette be Csizi Péter és Hoppál Péter pécsi országgyűlési képviselők, és a vállalat vezérigazgatója, Boros László szerdán. A cég gyártóközpontja lenne Pécsen.

A pécsi és a pogányi önkormányzat még a nyár közepén írt ki pályázatot a repülőtér melletti, mintegy három hektáros, négy és fél focipályányi területre, méghozzá úgy, hogy oda termelő beruházás települhessen, amelynek tevékenysége illeszkedik a pogányi reptér funkciójához.

A nettó 70 millió forintos kikiáltási áron meghirdetett terület nyilvános licitjére szerda délután négy óráig lehetett jelentkezni.

Csizi Péter, pécsi országgyűlési képviselő újságíróknak jelentette be, hogy a kétüléses kisgépeket gyártó Magnus Aircraft ezt a határidő előtt meg is tette. A jelenleg kecskeméti székhelyű vállalat, a Magnus Aircraft magyar tulajdonban van.

– Másfél éve tárgyalunk, egyeztetünk a céggel, ám ahogy máskor sem, a cég terveiről üzleti érdekek miatt menetközben nem beszélhettünk. Most azonban mérföldkőhöz érkezett a tárgyalási folyamat – mondta. – A befektetők több elképzelést is elemeznek, és csak azt a tervet valósítják meg, amelyik a legelőnyösebb.

A cég vezérigazgatója, Boros László a tervekről szólva elmondta, Pécsen, a most megvásárolandó reptéri telken összeszerelő üzemet hoznának létre, a későbbikben azonban egy kompozitgyárat is felhúznának. Pontos összeget még nem közölhet ugyan a beruházás volumenéről, de milliárdos nagyságrendű befektetésről van szó.

Mérnökökre, szakmunkásokra és betanított munkásokra is szükségük lesz, a létszámukról egyelőre még nem nyilatkozhatott, ugyanakkor kezdetben akár 100 ember is dolgozhat majd a vállalat pécsi üzemeiben.

Hoppál Péter, Boros László és Csizi Péter (balról jobbra) a cég terveit ismerteti

Mint mondta, a kormányzati támogatástól is függ, hogy megvalósulnak-e teljes mértékben az elképzeléseik, mindenesetre határozott céljuk, hogy egy olyan magyar multinacionális vállalatot hozzanak létre, melynek a gyártó- és irányítóközpontja Pécsen van.

Hoppál Péter pécsi országgyűlési képviselő, kulturális államtitkár hozzátette: egy befektető nem érzelmi, hanem racionális döntést hoz, és akkor hozza meg a végső döntést, ha minden feltétel teljesül – ezért van még a feltételes mód. Ám a kormány az elmúlt hét évben eddig is a pécsiek mellett állt, így bízhatnak abban, hogy új ipar, új kreatív ágazat jönne létre a városban, ami nemcsak Pécsnek, hanem a régiónak, hazánknak is jó.

Ez a cég alkotta meg a világ első teljesen elektromos, kétüléses repülőgépét. Az eFusion névre keresztelt és a Siemens által fejlesztett elektromos hajtással rendelkező jármű már most is fél órán keresztül képes a levegőben tartózkodni, ezt szeretnék a közeljövőben egy órával megtoldani.

Ilyen kisgépeket gyárt a vállalat

A vállalat ezek mellett egy másik kisgépet is épít: a Fusion 212-es repülőgép benzinmotoros, vagyis nem a repülőgépek által jellemzően használt kerozinnal megy. Ez a jármű 100 kilométeren csupán 8 liter 95-ös benzint fogyaszt, egy tankkal 1200 kilométert lehet vele megtenni. Mindössze 200 méteres kifutóra van szüksége a felszálláshoz. Ára nagyjából 30 millió forinttól indul, de felszereltségtől függően ez sok tízmillióval is megkönnyítheti a vevők pénztárcáját.

Mindkét gép kompozit technológiával készül, szén- és üvegszálakból. Emiatt jelentősen könnyebbek, mint a hagyományos, fémlemezekből készült légi járművek.

A társaság hosszú távú célja az, hogy 6-9 személyes repülőket építsenek, és elsősorban az amerikai és a kínai piacot céloznák meg.