22 C
Pécs
hétfő, április 29, 2024
KezdőlapPécs Aktuál1,5 milliárdot költ bérekre a Tüke Busz

1,5 milliárdot költ bérekre a Tüke Busz

A buszos vadsztrájk szervezése miatt elbocsátott szakszervezeti vezető bocsánatkérést vár a Tüke Busz vezérétől, amiért ő azt állította, béremelésre ment ki a december 21-i munkabeszüntetés, a cég azonban nem tud többet emelni a sofőrök juttatásain. Kiderült, egy sofőr átlagosan 363 ezer forintjába kerül a cégnek, a Tüke Busz pedig havi szinten csaknem 70-108 millió forintot költ a pilóták bérére – béren felüli juttatások nélkül.

Nem csitulnak a kedélyek a december 21-i vadsztrájk óta a Tüke Busznál. Bár nem romlottak el akkora számban, ráadásul egyszerre a buszok, a színfalak mögött tovább folytatódik a harc az elbocsátott szakszervezeti vezető és a cég vezetése között.

Előbbi azt szeretné, ha Árki Sándor bocsánatot kérne, amiért azt nyilatkozta a december végi „puccs” napján, hogy az egész a bérekről és béren felüli juttatásokról szól, de a Tüke Busz nincs abban a helyzetben, hogy további emelésekre lehessen számítani. Akkor 200 ezres fizetésekről és 20-30 százalékos béremelésről volt szó a cégvezető közleményében. Ez azonban a szakszervezeti vezető szerint nem igaz, közel sem keres ennyit egy átlagos sofőr.

Hofekker bocsánatkérést vár!

Bár Hofekker Ferenc korábban maga is elismerte, hogy vannak olyan pilóták, akik ennyit keresnek a cégnél, de csak nagyon kevesen tudják ezt a pénzt hazavinni. Az átlag nettó 150 ezer forint havonta.

– A cégünknek egy átlagos sofőri fizetés 363.164 forintba kerül havonta, havi szinten  pedig mintegy 70-108 millió forintot költünk a pilóták bérére – magyarázza Árki Sándor, aki megismételte, a Tüke Busz jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy ezen érdemben emelni tudna.

Bár a Tüke Busznál nem voltak túl közlékenyek, lapunk megtudta, az autóbuszvezetők nettó keresete minden hónapban változik. A kézhez kapott fizetésüket nagy mértékben befolyásolja  a ledolgozott munkanapok száma és egyben függ a különböző pótlékoktól (pl. műszakpótlék, túlóra, pihenőnapi pótlék, jegyeladási jutalék stb.).

A cégnél valamivel több, mint 300 sofőr dolgozik. Köztük a decemberi kifizetett nettó átlagbér 154.067 forint volt és csak négy pilóta nettó keresett többet 200 ezernél.

A nettó fizetés mellé azonban számos juttatást kapnak a buszvezetők. Ilyen például a ruhapénz, vagy formaruha (20.500 forint értékben), a hűségjutalom (ez 114.200 forinttól 571.000 forintig terjedhet a ledolgozott évek száma alapján), a GKI igazolvány (80.000 Ft./fő 2013-tól), a havi cafetéria (16.666 forint jelenleg), önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás (átlagosan 8500 forintot jelent a cégnek sofőrönként), és a családi bérlet, amelynek értéke kb. 20.000 forint havonta (2 felnőtt és 2 gyerek után számolva).

A béren felüli juttatások is pénzbe kerülnek a cégnek – mondja Árki.

Mint minden normális munkahelyen, a Tüke Busznál is fizetnek túlórapénzt az alapfizetés mellé. A kollektív szerződésben rögzített munkaidő kereten felül minden ledolgozott óra túlórának számít, de egy évben ez – a szerződés szerint – nem haladhatja meg a 300 órát. A túlóra minden órájára 50%-os bérpótlék jár, ha ez pihenőnapra esik, akkor a bérpótlék mértéke 100%. Ez számításaink szerint 1125 és 1687,5 forint között mozog óránként.

Úgy tudjuk, a Tüke Busz éves szinten körülbelül 1,5 milliárd forintot költ a pilóták bérére és egyéb, béren felüli juttatásaira összesen, miközben a teljes költségvetése 3,8 milliárd forint.

Az ügyben kerestük Hofekker Ferencet is, hogy mi a véleménye a számokról, de írásban eljuttatott kérdéseinkre sem válaszolt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő