Erre figyeljünk, mielőtt feltesszük a nyári szettet

Bár a mögöttünk hagyott hetekben, márciushoz képest szokatlanul hideg volt, így is közeledik a jó idő – és ezzel együtt a téli gumik nyárira cserélésének ideje is. Egy pécsi szakembert segítségül hívva jártuk körbe a témát.

hirdetés
Uránia Mozi

Sokan hajlamosak azt hinni, hogy az autón lévő gumiabroncsok cseréje naptárfüggő, és bele is esnek abba a hibába, hogy mivel itt a Március, lejárt a téli gumik ideje. Pedig bizony az, hogy téli vagy nyári szettet érdemes-e használni, koránt sem a dátumon múlik.

– Amíg a napközbeni hőmérséklet tartósan 7 fok alatti, vagy a reggeli órákban mínuszok vannak, addig semmiképp sem javasolt a nyári gumiabroncsok felszerelése – szögezte le a PécsMa érdeklődésére Amrein Tamás, az Amreinracing Autószervíz ügyvezetője. – Mivel az elmúlt években az időjárás igen meglepő fordulatokat is hozott, ezért a megfelelő időpont kiválasztása egyre nehezebb. Éppen ezért érdemes a hosszú távú időjárás előrejelzéseket is figyelemmel kísérni. A csere megfelelő időpontja egyébként nem is feltétlenül a gumiabroncs korától függ, hiszen a használat körülményeiből adódóan számos más környezeti hatás is befolyásolhatja, így például a hőmérsékletváltozás, UV hatás, megtett kilométer, a használat körülményei, a használt utak minősége, stb. Ezért mindenképpen azt javaslom, hogy az évek száma helyett az állapotot vizsgáljuk meg: amennyiben a gumiabroncs felületén hajszálrepedések jelentkeznek, vagy elértük a kopásjelző bordákat, akkor feltétlenül cserélnünk kell.

Talán sokan nem is gondolnák, de bizony a helyesen megválasztott abroncs rengeteg dolgot képes befolyásolni. Nem csak jobb tapadást eredményezhet, hanem kényelmesebbé, csendesebbé is teheti vezetési élményünket. Arról nem is beszélve, hogy a megfelelő gumit használva a pénztárcánkban is több maradhat, hiszen az autó fogyasztásán is meglátszik az eredmény.

Amrein Tamás, az Amreinracing Autószervíz ügyvezetője, műszaki vizsgabiztos

– Az első és legfontosabb a tapadás – szögezte le a szakember. – Egy rosszul tapadó gumi emberéletekbe kerülhet. Gondoljunk csak bel: adott sebességgel haladó gépjárművünk – némi túlzással – kerekenként egy tenyérnyi felületen érintkezik az úttesttel. Ugyanilyen felületen is kell megállítanunk, bármilyen fékezésről is legyen szó.

Mivel sok esetben még a körülmények (utak minősége, vizes vagy jeges úttest, megolvadt aszfalt) is ellenünk dolgoznak, ezért roppant fontos a megfelelő típus használata. És bizony a kiválasztás így sem mindig egyszerű, ugyanis manapság már rengeteg fajta gumi közül választhatunk, ami a laikus autóvezetők dolgát kicsit sem könnyítik meg.

– Sajnos a piac nagyon felhígult – árulta el Amrein Tamás. – Tucatnyi silány minőségű gumi kerül forgalomba, nem megfelelő drótszövettel vagy gumianyaggal. Mindenképpen azt javaslom, hogy ne csak az ár döntsön, hanem a biztonságunkat első helyre sorolva válasszunk. Érdemes, legalább az első vásárlás előtt szakember véleményét is kikérni, hiszen rengeteg fajta gumi van már a piacon. Különböző súlyindexű, sebesség indexű, vannak kifejezetten defekttűrők, erősített kivitelűek is akadnak már.

A műszaki vizsgabiztos azt is hozzátette, hogy mivel a ma gyártott gépjárművek között egyre kevesebb az olyan, amiben felszereltség a pótkerék, ezért egy vastagabb oldalfalú, defekttűrő gumi sok bosszúságtól kímélheti meg az autótulajdonosokat.

Tippek otthoni gumiszereléshez
Ha bárki úgy döntene, hogy saját maga oldja meg a gumicserét, annak néhány hasznos gyakorlati tippel segít Amrein Tamás. – Ha valaki úgy dönt, hogy szeretné maga elvégezni a cserét, akkor lehetőség szerint egy vízszintes betonozott felületen kezdjen neki – magyarázta a szakember. – Biztonságosan rögzítse a gépjárművet: a sebességváltót hagyja sebességben vagy automata váltó esetén P állásban, húzza be a kéziféket, és használjon kerék éket. Ha ez megtörtént, akkor egy kerékkulccsal lazítsa meg az összes kerékcsavart, de semmiképpen se tekerje ki, amíg rajta van az autó súlya, vagyis amíg a kerekeken áll a gépjármű. Egyesével emelje fel a kerekeket. Az új kerék felhelyezése előtt ellenőrizze a felfekvő felületek „tisztaságát”, amennyiben szükséges, egy drótkefével takarítsa le. Lehetőség szerint használjon bronzpasztát a kerékcsavarokhoz: vigye rá a kerékcsavar menetére, illetve kenje be vele a kerékagyat. Ezután helyezze fel a kereket, kapassa be az összes kerékcsavart, a kerékcsavarokat pedig mindig egymással szemben rögzítse. Ha ezt mind a négy keréknél sikeresen elvégezte, és a gépjármű már a gumiabroncsokon áll, akkor lehetőség szerint nyomatékkulcs segítségével húzza meg a kerekeket- és inkább kétszer ellenőrizze vissza. Mindenképpen érdemes a keréknyomást beállítani. A legtöbb típus esetében a tankajtó belsejében jelzi a gyártó a gumiabroncs méreteket illetve a megfelelő nyomás-adatokat. Ha itt nem találja, keresse valamely B oszlopra illesztett adattáblán. Az ékek kivétele után érdemes egy próbakört tennie mérsékelt sebesség mellett, hogy az esetlegesen vétett hibák korrigálható körülmények között derüljenek ki.

Sokaknak kifejezett bosszúságot okoz a téli gumi, nyári gumi „mizéria”, éppen ezért a négy évszakos abroncsokra esküsznek. Korábban sok helyen azt olvashattuk, hogy ez kifejezetten veszélyes megoldás, azonban mostanra már változott valamelyest a négy évszakos kerekek szakmai megítélése is.

– Az autóipar szakmai véleménye hosszú éveken keresztül az volt, hogy a négy évszakos gumiabroncsok minőségben nem érik utol a téli-nyári szetteket – magyarázta Amrein Tamás. – Azonban a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően, leginkább a prémium márkáknál ez némiképp megváltozott. A szakértők általában azoknak javasolják ezt a megoldást, akik keveset használják a gépjárművüket, mivel költséghatékonyság szempontjából ez egy jó választás számukra.

Persze azt így sem árt tudni, hogy a négy évszakos abroncsok nem minden méretben érhetők el, illetve azért a két évszakos kialakítás sem véletlen. Az viszont biztos, hogy még a négy évszakos gumi is sokkal jobb megoldás, mintha használt abroncsokat vásárolnánk. Ez ugyanis rengeteg veszélyt rejt magában.

– Semmiképpen nem javasolok használt gumiabroncs felszerelést vásárolni – szögezte az Amreinracing ügyvezetője. – A legtöbbször nem ismerjük a gumik előéletét, rengeteg hibát rejthetnek magukban, amik csak a felszerelés vagy centrírozás során derülnek ki. A saját, tavalyi garnitúra felszerelésének azonban nincs akadálya, de csak abban az esetben, ha a bordamélység megfelelő és egyenletes a gumikopás.

A szakemberek azt azonban egyöntetűen hangsúlyozzák, hogy semmi esetre se cserélgessük a tengelyeken lévő kerekeket, a futómű geometriája ugyanis teljesen más az első tengelyen, mint a hátsón. Ha szemmel nem is érzékeljük feltétlenül, attól még a gumik felülete nem egyenletesen kopott.