Pécsi ralisok voltak a legjobb magyarok

Tizennegyedik közös szezonjukat jegyzi idén a pécsi Kovács Antal – Istovics Gergely páros. 2013-ban az S csoport magyar bajnokai voltak, 2016-ban a Central Europe Zone harmadik helyén végeztek. Nemrég pedig az Opatija-ralin legjobb magyarként az abszolút 3. helyre autóztak Ford Focus R5-ös versenyautójukkal. A rali mellett mindketten főállásban dolgoznak, vallják, ez nekik még mindig csak hobbi. Ezúttal Gergőé, a navigátoré a szó.

– Melyek a legemlékezetesebb külföldi sikereik?

– A Santa Domenica-ralishow és Croatia-rali abszolút harmadik helye, a szarajevói Jahorina-rali abszolút első helye. Idén megnyertük a Covasna Winter-ralit. Külföldön hallgatni a himnuszunkat csodás érzés! Itthon nehézkesebb, több a gyors ellenfél, pályaversenyzésnek képzelik a ralit, edzés gyanánt végigmennek vagy húsz alkalommal. Na, tőlünk ez távol áll, ezért itthon az élmezőny kicsit messzebb is van előttünk. Külföldön más adottságú, jobb pályák vannak. Úgy érezzük, kint a rendezők értünk vannak, a hazainál sokkal olcsóbban, több versenyzési élményt kapunk. Itthon kevésbé versenyzőbarát a helyzet, s egyre drágábbak a ralik.

– A Ford Focus R5-ös szép és láthatóan félelmetesen gyors is.

– Ford Fiesta R5-ösünk egy M Sport által készített gyári versenygép. A nemzeti bajnokságok szabályzata miatt ez a csúcsmodell: ezerhatszáz köbcenti, háromszáz lóerő, szekvenciális váltó. A hangsúly a gyárin van, szemben az utcaiból alakítottal, az sosem éri el a gyári paramétereit. Évente jön fejlesztés az autóra, a legutolsó specifikáció szerint. Ebben már olyan erőhatások érnek, amire fel kell készülni fizikálisan és mentálisan is, egy-egy komoly verseny nagyon megterhelő. Igyekszünk is formában tartani magunkat, Anti személyi edzővel készül, én heti háromszor biciklizek.

Mi a legfontosabb a jó navigáláshoz?

– Elsősorban alázat a sport iránt, nem szabad azt hinnem, hogy mindent tudok, noha tizenöt éve ülök Anti mellett. Szerencsés vagyok! Az R5-ösben lerövidülnek az egyenesek, észnél kell lennem. A hazaiakhoz képest más vonalvezetésű külföldi pályák nagyobb kihívást jelentenek, igyekszem megbirkózni a feladattal, nagyobb hibát nem szoktam véteni. A szakaszok előtt és után én ellenőrzöm a guminyomást.

– Mutassuk be a szervizcsapatot!

– Katona Zoltán „Katica” a mérnöki pontosságú beállítások, az alkatrészbeszerzés, az autó versenyre felkészítése, a karbantartás mestere. Segítségére van testvére, Katona Robi, a versenyek között ők ketten foglalkoznak az autóval. Patkó Patrik is szerelőnk, egyben a szerelvényt vezeti, a legjobb sofőr, ha azt kérjük tőle, hogy legyen mondjuk Kolozsváron, a főtéren este nyolckor, biztosak lehetünk benne, ott lesz. Másik szerelőnk, Nagy Balázs, a sprintversenyeken neki is navigálok. A szakácsunk, Papp Gábor, feladata betömni az éhes szájakat. Ralik után sokszor nincs éttermi hely, várni kell, vele időt és felesleges macerákat spórolunk. Sokszor jön velünk egy-egy barát, valamint Anti párja és az én párom is.

– Emlékezetes esések?

– Elég szűk a repertoár, négy éve, még Mitsubishivel három egymást követő versenyen – Kassa, Porec, Ausztria – sikerült, azóta csak kisebb bakikról, árokjárásról tudnék beszámolni, de igazából nem bánjuk.