23 C
Pécs
szerda, július 24, 2024
KezdőlapKultZónaBeszédes Schumann és költőien improvizatív Chopin

Beszédes Schumann és költőien improvizatív Chopin

 

Hatalmas szenvedélyek képesek megszólalni Király Csaba ujjai alól, ám ez az érzékeny, finom lírát sem szorítja háttérbe. Mindezt a tavalyi Haydn-sorozatot követő idei, tavaszi Schumann-Chopin zongoraciklusának hétfői zárókoncertjén is megtapasztalhattuk.

 

A koncerten a zongoraművész előadásában Robert Schumann 1838-ban írott nyolc kis kalandos történetének három remek darabja a „beszédesen daloló” Schumannt állította elénk. A szerző jellemzésével „Tréfák, Egmont-történetek, családi jelenetek szülőkkel, lakodalom, egyszóval sok kedves dolog” zenei ábrázolását fölvállaló programból Király mind a földhözragadt tánckaraktereket, mind a Chopint megidéző légies éterieket elénk varázsolta. A művész nem maradt adós a humor megnyilatkozásaival és a záródarab drámai feszültségének kibontásával sem.

Király Csaba Frederic Chopin négy rövid, lélekrajznak is felfogható, 1834-42 között írt impromtujét is megszólaltatta. Közülük leginkább a Fisz-dúr balladaian komoly, valamint a népszerű cisz-moll (1834) Lisztet idéző bravúros, mégis „költőien improvizatív” előadása volt magával ragadó.

A koncert második felét az f-moll fantázia rendkívül összefogott, mégis ihletett előadása nyitotta, s a népdalszerű Bölcsődal átvezetése után a zenekarkíséretes formában is rendkívül népszerű Andante spianato és nagy polonéz zárta.

Az előadó e részben felmutatta Schumann-Chopin sorozatának minden eddig erényét: a költőien megfogalmazott, túlzásoktól mentes líraiságot és a „hegyeket mozdítani képes” drámaiságot, magától értetődő virtuozitást.

Ezek miatt is várhatjuk érdeklődéssel a tervezett őszi folytatást, mellyel e két, „Liszt felől megközelített”, 200 éve született zongoraművész-zeneszerzőt, a nem eléggé ismert Schumannt és a sokszor félreismert Chopint igyekszik bemutatni a zongorista. Aki ugyan kottából játszik, de lélekből.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő