A túlzott alkoholfogyasztás rendkívül káros – a kellemetlen macskajajról nem is beszélve – mégis megesik egy-egy buli alkalmával. Viszont van néhány jó trükk, amivel egyrészt kevésbé leszünk másnaposak, másrészt csökkentjük a szervezetünkben lezajló káros folyamatokat. Pécsi dietetikusok segítségével mutatunk 5 életmentő trükköt.

hirdetés

Fontos megemlíteni, hogy egy-egy görbe este nem csak a másnaposság miatt kellemetlen: a szervezetünk ilyenkor kap egy jó nagy pofont, amit szintén érdemes szem előtt tartanunk, és az alkohol érezhető hatásain túl arra is fordítunk egy kis figyelmet, hogy a belül lejátszódó káros folyamatokat is minimalizáljuk. Az alkohol ugyanis még azután is vándorol a testünk szöveteiben, miután befejeztük az italozást, egészen addig, amíg a májunk fel nem dolgozza, és ki nem üríti magából a mérget – mert bizony méregnek érzi.

Erre adunk néhány hasznos tippet.

Ivással készüljünk fel

A legtöbb kellemetlen következményt az okozza másnap, hogy az alkohol serkenti a víz kiválasztását a szervezetből. Ezért száradunk ki, ezért sajog a fejünk és szédülünk egy hosszúra nyúlt este után. Ezért az első és legfontosabb, hogy hidratáltan vágjunk neki az éjszakának. A hidratáltságot pedig vízzel, és csakis vízzel érdemes elérnünk, (ilyenkor is) kerüljük a cukros löttyöket.

A mértékletesség nagyon fontos…

Válasszunk ki egyfajta italt, és ahhoz ragaszkodjunk

Biztosan hallottuk már a tapasztalt szülőktől, nagyszülőktől, hogy ne az alkoholon spóroljunk! Érdemes megfogadni a tanácsukat, a minőség ugyanis rendkívül fontos, ami a rövid és hosszú távú káros hatásokat illeti. A piák keverése nem kedvez a gyomornak, és ahogy a tapasztalat mutatja, kevésbé is lehet bírni. Ha lehet, akkor olyan alkoholos italt válasszunk, ami nincs tele cukorral, inkább tiszta szeszt igyunk.

Az este folyamán rendszeresen igyunk vizet

Borbély Bianka pécsi dietetikus szerint, amikor iszunk, egy-egy pohár vizet mindig iktassunk be az italok közé. Ennek értelmében talán a legjobbak a szódás italok, így például a fröccs, vagy a vodkaszóda, de ha rövidezünk, akkor is érdemes egy-egy feles után meginni egy pohár vizet.

via GIPHY

Ne essünk bűnbe

A buli előtt érdemes zsíros és laktató étellel „kibélelni” a gyomrunkat, hiszen ez segít abban, hogy lassabban szívódjon fel az alkohol. Amikor elrúgtuk a pöttyöst, hiába esszük tele magunkat – a hajnali gíroszozás ugye mindenkinek ismerős? –, ha már felszívódott az alkohol, „eső után köpönyeg” bármilyen étel elfogyasztása.

Másnap aludjunk sokat, és pótoljunk minden fontosat

– Elsősorban a dehidráltság és a kialvatlanság okozza a másnaposságot, ugyanis a leptin – egy „fő” zsírégető hormon – és a ghrelin – melynek fő funkciója az éhségérzet kiváltása – termelése felborul. Ezért enne az ember egész nap egy jól átitalozott este után, a szűnni nem akaró fejfájásról nem is beszélve, melyet mindenekelőtt a vízhiány okoz – mondja Jermendi Éva pécsi dietetikus.

Így ha megfogadjuk az első és harmadik tanácsot, és hidratálunk az este előtt és alatt is, jó eséllyel csökkenthetjük ezt a kellemetlen tünetet, de az alvás fontosságát se becsüljük alá.

Borbély Bianka hozzáteszi, hogy a rehidratáción túl másnap nagyon fontos az ásványianyag-pótlás is, mert az alkohol sokat kivon a szervezetünkből. Erre jó megoldás a multivitamin, illetve érdemes az ételünket egy-két csipet ásványi anyagokban gazdag sóval, például Himalája sóval, tengeri sóval, vagy parajdi sóval meghinteni. De a legjobb talán, ha eszünk egy nagy tállal nagymama húsleveséből!

Hirdetés