Az alkotás öröme a járványhelyzetben: elismerést hozott Pécsnek a tojásíró művész

Forrás: Nemzetünk Hímes Tojásai / Facebook

Mosonyi Éva pécsi tojásíró népi iparművész Nemzetünk Hímes Tojásai című felhívására több száz jelentkező – profik és amatőrök egyaránt – küldött fotókat a hagyományos vagy szabadon választott technikával készült húsvéti tojásaikról. Városmarketing-díjjal kitüntetett kezdeményezése a hímes tojás készítés hagyományának megőrzésén és népszerűsítésén túl azonban másról is szólt.

Ahogy azt korábban megírtuk, az önkormányzat városmarketing osztálya tarolt a Marketing Summit Hungary konferencián szervezett szeptemberi szakmai díjátadón, ahol a Gazdaságfejlesztési Főosztály által koordinált osztály tevékenységét minden kategóriában elismerték. Kimagasló eredmény ez annak ismeretében, hogy az elmúlt 6 évben a város mindössze 2 díjat kapott a rendezvényen. A díjak jelentős többségét a városvezetés saját kezdeményezései mellett olyan önkormányzati irányítású cégek projektjei kapták, mint például a Janus Pannonius Múzeum, a Biokom, de persze meg kell említeni a Zsolnay Örökségkezelő NKft-t is.

Mosonyi Éva és férje, Mosonyi Csaba a Csoko-Ládában

Azt azonban kevesen tudják, hogy a díjdömpingből egy országszerte több száz embert megmozgató, egyénileg szervezett – nem mellesleg több szempontból igazán példás – program is jócskán kivette a részét. Ez volt a februárban meghirdetett Nemzetünk Hímes Tojásai felhívása, amelyet Mosonyi Éva tojásíró népi iparművész – aki nem mellesleg a Csoko-Láda csokibolt vezetője is – indított el, óriási sikerrel (a projekt számára a ZSÖK biztosított helyszínt és online felületet).

A koncepció egyszerűségében volt nagyszerű: Mosonyi Éva olyan hímes tojásokról készült fotókat várt az ország minden pontjáról és a határon túlról is, amelyeket hagyományos, illetve szabadon választott díszítési módok alkalmazásával készítettek a jelentkezők. Végül összesen 9 országból érkeztek fényképek, összesen 379 darab, a Nemzetünk Hímes Tojásai Facebook-oldalára is feltöltött tojásképeket pedig több ezren kedvelték már.

A meghökkentően népszerű felhívás mögött azonban fontos üzenet bújt meg, amit a városmarketing-díjakat kiosztó szakmai zsűri méltán el is ismert.

Közel 400 képet küldtek a felhívásra (Forrás: Nemzetünk Hímes Tojásai / Facebook)

– Évtizedek óta foglalkozom a hímes tojások készítésével, történetével, hagyományával, ezért számomra természetes volt, hogy nekem ezzel kell kezdenem valamit. Meg akartam ismertetni a magyar népművészet ezen ágát az emberekkel. A pandémia erre alkalmat adott, a kiírással ugyanis négy fal közé kényszerült embereket, családokat, közösségeket szerettem volna megszólítani azzal a céllal, hogy a hímes tojások készítésében egy kicsit találják meg a kreativitás és az alkotás örömét, valamint a társas kapcsolatok erejét egy közel sem ideális, elszigetelt és bizonytalan időszakban – fogalmazott Mosonyi Éva.

Összehozta az embereket a pandémiában

Kérdésünkre elmondta, hogy a Nemzetünk Hímes Tojásainak egyedisége abban rejlik, hogy nem csak a profi tojásfestőket-tojásírókat szólítja meg, hanem a lelkes amatőröket és kezdőket is összefogja, korosztályoktól függetlenül.

Mint mondta, a felhívás másik fontos célja épp ezért az volt, hogy a hímestojás-készítés évszázados hagyományát megőrizzék és népszerűsítsék.

– Nagy örömmel tölt el, hogy erre a felhívásra, ami úgymond az én gyermekem, ilyen sokan neveztek. Hálával tartozom azoknak a pécsieknek és minden résztvevőnek, akiket megmozgatott a projekt, hiszen ez a városmarketing-díj nekik is szól. Azt pedig megígérhetem, hogy jövőre újra megrendezem a Nemzetünk Hímes Tojásait, az viszont egyelőre nem eldöntött, hogy milyen formában – mondta Mosonyi Éva, majd hozzátette, hogy addig is a Zsolnay-negyedben működő tojásírás-klubjában várja a hímes tojások művészete iránt érdeklődőket.

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés