Az „Okosturizmus európai fővárosa” cím elnyerése jelentős nemzetközi presztízsértékkel bírna, de Pécs csupán a pályázással is növelheti európai hírnevét.
Az Európai Bizottság idén is meghirdette az „Okosturizmus európai fővárosa” című pályázatot, amelyre – a közgyűlés rábólintásával – Pécs is nevezett. A kezdeményezés célja, hogy a pályázó városok bemutathassák turisztikai jó gyakorlataikat és terveiket a fenntarthatóság, a digitalizáció, a kulturális örökségek, a kreativitás és az akadálymentesség területén.
De mi is az okosturizmus? Rechnitzer Szilvia, az önkormányzat városmarketing osztályának vezetője elmondta, hogy az okosturizmust a fent említett tématerületek kibontásával lehet a legjobban megfogni. Tehát, hogy digitálisan mennyire elérhető a város turisztikai kínálata, hogy milyen fenntarthatósági törekvések történnek, hogy mennyire megközelíthető és hozzáférhető a város, valamint, hogy a turisztikai kínálatban miként, mennyire kreatívan használják fel a kulturális örökségeket. Az „Okosturizmus európai fővárosa” címet az a város nyeri el, amely ezeken a fent említett területeken a legokosabb, leginnovatívabb és leginkább inkluzív megoldásokat mutatja be. Minél nagyobb egyensúlyban van ez a négy „pillér” Pécsen, annál nagyobb az esély a pályázaton – mondta.
De miért éri meg Pécsnek részt vennie ezen a megmérettetésen? A cím elnyerésével egy éven át egy nemzetközi PR és kommunikációs cég áll a nyertes város rendelkezésére a célzott kommunikáció és a márkaépítés támogatásához. A széleskörű kommunikáció által a városok felkerülnek az okos turizmus térképére, így növelhetik ismertségüket.
Rechnitzer Szilvia megjegyezte, hogy a pályázat elnyerése jelentős presztízsértékkel bírna, növelné Pécs nemzetközi vonzerejét, továbbá hozzájárulna a turisztikai fejlesztések és befektetések ösztönzéséhez. Pécs ugyanakkor – folytatta – azzal is csak nyer, ha nem lesz az okosturizmus fővárosa 2026-ban, hiszen a pályázati anyagnak köszönhetően a szakemberek, az ágazat és a turisták így is értesülnek a város turisztikai kínálatáról. Pécs tehát már a pályázással is növelheti európai hírnevét.
Kiemelte: a sikeres pályázás érdekében már megindult a munka: egy kérdőívet küldtek a helyi turisztikai szolgáltatóknak, attrakciótulajdonosoknak, amelynek célja, hogy aktualizálják a fent említett pillérek állapotát. Mint mondta, folyamatosan tárgyalnak az érintett városi szereplőkkel, hiszen a pályázat benyújtása közös érdek, közös munka.
A fontosabb dátumok:
- Jelentkezési határidő: 2025. május 30.
- A döntőbe jutott résztvevők listájának kihirdetése: 2025. szeptember
- A győztes kihirdetése: 2025. november