Biciklisek, autósok, gyalogosok: az együttközlekedés szabályairól

Ahhoz, hogy a bicikliseket elfogadják a közlekedés egyenrangú résztvevőiként, egy pár fontos szabály betartását a gyalogosoknak, az autósoknak, és bizony a bringásoknak is meg kellene fontolnia.

hirdetés

A biciklizés mint környezetbarát közlekedési alternatíva jelentős mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy Pécs egy fenntarthatóbb, tisztább, zöldebb város legyen a jövőben. Emellett pedig nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az egyik legegészségesebb közlekedési módról van szó. Ezért épült meg nemrég – többek között – az a két kilométeres, a Zsolnay-negyedet a Budai vámmal összekötő új bicikliút is, mely összekapcsolja a meglévő egyetemvárosi kerékpárutat a Zsolnay-negyeden keresztül a keleti városrésszel. A cél az új kerékpárutakkal az, hogy minden pécsinek legyen lehetősége a biciklizést választani, hogy erősítsék a városban a környezettudatos bringás kultúrát.

A Budai vámtól a Zsolnay-negyedig is elbringázhatunk

Ahhoz azonban, hogy a biciklizés egy minden téren, minden körben elismert és megbecsült közlekedési forma legyen, a bicajozóknak, az autósoknak, valamint a gyalogosoknak is érdemes tudnia, hogy a kerékpározók a közlekedésben egyenrangú felek. Ezért hangsúlyosan fel kell hívni a figyelmet mindazokra a fontos szabályokra, melyeket tudni kell ahhoz, hogy az autósok, gyalogosok és a bringások biztonságosan együtt tudjanak működni az utakon. A következőkben ennek az egyenrangúságnak és együttműködésnek pár sarkalatos pontját mutatjuk be.


Járdán bringázni, járókelők között: a gyalogosok és a biciklisek együttélésének egyik leginkább problematikus témája ez. Nem nehéz belátni – főleg személyes tapasztalatok alapján – hogy a járdán biciklizés komoly konfliktusokat szül, hiszen igencsak balesetveszélyes. Ahhoz, hogy a bicikliseket elfogadják, le kell tenni erről a gyakorlatról, hiszen épp ez az egyik fő oka annak, hogy a kerékpárosokat nem tekintik a közlekedés egyenrangú tagjainak. Ehhez hozzátartozik, hogy jogilag régóta tilos járdán bicajozni. Ha a biciklis mégis a járdára „kényszerül”, a következőket kell tudnia: vendégként kell viselkedni, óvatosan és lassan tekerni, a sétálók között nem szlalomozva, nem „lecsengetve őket”, udvariasan.

Ha van bringaút, azon kell tekerni

Ugyanakkor meg kell említeni, hogy sok kezdő biciklis joggal nem mer az úttestre menni, az autók, kamionok között kerékpározni, ha pedig ezeket a bringásokat a szabályok betartatása okán lekényszerítenék a járdákról, az sokukat lehet, hogy elrettentené a további kerékpározástól. Ezért is van szükség olyan kerékpárutakra, melyek kizárólag nekik készültek és melyeken nagyobb biztonságérzettel tekerhetnek, nem zavarva a gyalogosokat, nem félve az autóktól.

Mivel a kerékpárosok járművezetőként vesznek részt a közlekedésben, a KRESZ ismerete és betartása ehhez nyilván elengedhetetlen. Ha van kerékpárút vagy kijelölt kerékpárútvonal, annak használata egyértelműen kötelező. Amennyiben nincs, és az úttest bringázásra alkalmatlan, a biciklisek a gyalogosok közlekedésének zavarása nélkül – meghatározott sebességgel – közlekedhetnek a járdán is.

Tavaly kezdték el a keleti városrész bicikliútját, már használható is

Ugyanakkor nem árt felkészülni arra, hogy mások nem minden esetben tartják be a szabályokat, a biciklisekkel az autósok és gyalogosok gyakran nem is számolnak. Ezért, ha megvan hozzá a gyakorlatunk, tekerjünk minél határozottabban, és az autósok felé is mindig jól láthatóan kommunikáljuk, hogy mi a szándékunk. Ezzel nagyot nőhetünk a közlekedők szemében. A világítás a biztonságos bringás közlekedés elengedhetetlen feltétele, az autósok a kivilágított – és láthatósági mellényt viselő – kerékpárosokat pedig sokkal inkább tekintik a közlekedés egyenrangú résztvevőjének.

Itt kell megemlíteni, hogy bizony a kerékpárosok között voltak és lesznek is olyanok, akik nem tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat: nem szállnak le a zebráknál a bringáról, száguldoznak a gyalogosoknak fenntartott sétálóutcákon, cikáznak az úttesteken. Tehát ez egy többtényezős szituáció, melynek megoldása a közlekedők – autósok, biciklisek, járókelők – közös akaratában rejlik. Csak így érhető el a biztonságos, egyenrangúságon alapuló „együttközlekedés”.

Biciklivel a Zsolnay-negyedtől a Budai vámig
A város keleti része eddig nem rendelkezett olyan kerékpárúttal, amelyen biztonságosan eltekerhettünk volna a belvárosig, ezért indult el tavaly a hiánypótló “Zsolnay Negyed – Budai Vám kerékpárút megvalósítása” névre hallgató TOP-os projekt, melyre az önkormányzat még az előző városvezetés idején 215 millió forintos támogatást nyert el. A két kilométeres, a Zsolnay-negyedet a Budai vámmal összekötő bicikliút kivitelezése 2019 őszén kezdődött meg. A kerékpárút összekapcsolja a meglévő egyetemvárosi kerékpárutat a Zsolnay-negyeden keresztül a keleti városrésszel, így a város kelet-nyugati irányú kerékpáros átjárhatósága jelentős mértékben javult. A fejlesztés során többek között valamennyi útcsatlakozás biztonságos kiépítését is megoldották, valamint a meglévő lépcsőket, rámpákat és támfalakat is az új úthoz igazították. A műszaki átadás-átvételi eljárás idén áprilisban indult, a jogerős forgalomba helyezési engedélyt pedig július 13-án adta ki a Pécsi Járási Hivatal.

A cikk a TOP-6.4.1-16-PC1-2017-00001 „Zsolnay Negyed – Budai vám kerékpárút megvalósítása” projekthez kapcsolódó szemléletformálási kampány keretében készült.

Hirdetés