Egy hónapja rendezték meg az 54. Mecsek Rallye-t, amely a Covid miatti egy éves szünet után tért vissza. Máté János, a verseny licencét birtokló PSN Zrt. vezérigazgatója, és Bernáth Miklós főszervező (a PSN vezérigazgató-helyettese) értékelte a rendezvényt a PécsMa.hu-nak.

– Amióta önök irányítják a PSN Zrt.-t, most először szervezték a Mecsek Rallye-t. Hogy sikerült?

Máté János: – Összességében sikeresnek ítélem, visszaszereztük a szakma, a versenyzők és a nézők előtt is a Mecsek Rallye rangját. Ebben a koronavírusos helyzetben az első nagy rendezvény volt ez Pécsett. Úgy látom, jól tettük, hogy sok energiát fektettünk bele, és biztató a jövőkép is.

Bernáth Miklós: – Sokan kérdezték tőlem, hogyan boldogultam ezzel, az eddig számomra is ismeretlen területtel. Igazából amikor elkezdtük a verseny előkészítését, valahogy rám ragadt, hogy a szervező bizottságban én koordinálom az elsősorban nem sportszakmai feladatokat. Bár eleinte bennem is volt egy kis félsz, de a rajtceremónián már leesett a nagy kő a szívemről. Aztán a verseny után a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség vezetése, a versenyzők és a szurkolók részéről is pozitív visszajelzések érkeztek, úgyhogy egyértelmű, hogy sikeres versenyen vagyunk túl.

Bernáth Miklósnak is újdonság volt autóversenyt szervezni, de élvezte az első Mecsek Rallye-ját

– Azt mondta, hogy a sportszakmán kívül koordinált mindent. Azt a részt ki felügyelte?

B. M.: – A sportszakmai oldalra sikerült megnyernünk Lakatos Róbertet, aki a Veszprém Rallye-t is szervezi. Ő és a csapata felelt a szakmáért, és bizony hatalmas segítségünkre voltak.

M. J.: – Illetve azért nagyon sok, a ralisportban jártas szakemberrel egyeztettünk az elején. Ennek is köszönhető az, hogy egy nagyon jól működő szervezőbizottság állt össze, melynek hála a sportszakmai oldala is szépen összeállt a Mecsek Rallye-nak.

– Tavaly a vírus miatt elmaradt a verseny. Kérdéses volt, hogy idén meg lehet-e tartani?

M. J.: Sok minden miatt nagyon nehéz volt nekiállni. Elég, ha csak a pandémiát említem, de például a korábban a Mecsek Rallye-t hosszú éveken át rendező Jelen István halála is óriási veszteség volt. Ezzel együtt is úgy gondoltuk, hogy meg kell csinálni. Amikor az első találkozásaink megvoltak az MNASZ vezetőivel, gyorsan kiderült, hogy a korábbi Mecsek Rallye-k kapcsán azért akadtak olyan dolgok, amik miatt sokakban tüske maradt. Ezért is volt nagyon fontos, hogy átláthatóan szervezzük meg a viadalt.

B. M.: – Azt se felejtsük el, hogy szerencsére Pécsett mindenki egy kicsit a magáénak érezte az 54. Mecsek Rallye-t. Példaértékű volt például, ahogyan a városi cégek együtt dolgoztak a rendezvény sikeréért. Illetve önkormányzati támogatást is kaptunk. Nemcsak anyagit, hanem azt is végig érezhettük, hogy a városvezetők bíznak a munkánkban.

Máté János boldog, hogy visszaszerezték a Mecsek Rallye rangját

– Hogyan alakult a Mecsek Rallye költségvetése?

B. M.: – A szervezés során végig az volt a cél, hogy legalább nullásra hozzuk ki a végső egyenleget. Ez nagy örömünkre meg is valósult. Azonban miközben a kiadási oldal itt nagyon jól látható, a bevételi már kevésbé. Itt volt például fontos az, hogy a Tettye Forrásházon keresztül, a Vagyonhasznosítón át egészen a Biokomig valóban minden önkormányzati cég segített. Mert ha 5 nevező van, a szervezési munka kis túlzással akkor is ugyanannyi, mintha 150 lenne. Nyilván a nevezési díjakból érkezik bevétel, de például a szponzori támogatásokkal már sokkal nehezebb kalkulálni. Itt ragadnám meg a alkalmat, hogy mindazoknak, akik támogatták a versenyt, köszönetet mondjunk.

– Kevés volt a szponzor?

M. J.: – Illetve idén nem volt névadó szponzorunk. Azonban hála az idei sikernek, a következő esztendőben már egy nagyon jó tárgyalási alappal tudunk nekiindulni a keresésnek. Egyfelől persze természetes, hogy ebben a Covidos időben kevesebb olyan cég van, amely akar és tud is áldozni egy ilyen rendezvényre. Másfelől pedig bizony most nekünk kellett szembesülnünk azzal, hogy a korábbi Mecsek Rallye-k körüli tisztázatlan dolgok bizony sokakat elijesztettek.

– A vírus milyen pluszfeladatokat jelentett a lebonyolítás során?

B. M.: – A nemzetközi szövetség szabályait kellett alkalmaznunk, amelyek bizony a verseny idején szigorúbbak voltak, mint a hazai szabályozások. A versenyközpontunkban külön kellett választanunk például a magyar és a külföldi versenyzőket, nem lehetett egy helyen a hazai és külföldi sajtó sem. Ki kellett jelölnünk olyan „buborékot” is, ahova csak védettségi igazolvánnyal, a határon túlról érkezők esetében pedig két negatív PC- teszttel lehetett belépni. Nem volt egyszerű ezt összehozni, de vettük az akadályt.

Pihenésre nem marad sok idő, hamarosan kezdődik a jövő évi verseny szervezése

– Azt mindenki láthatta, hogy idén egy nappal rövidebb volt a verseny a megszokottnál. A nevezői létszám azonban még így is nagyon magas volt. Miben volt még más az 54. Mecsek Rallye, mint a korábbiak?

B. M.: – A hagyományok megtartása mellett is volt egy olyan célunk, hogy megújuljunk. Ennek a jelképe volt az idén markánsan megjelenő zöldgondolat. Picit talán furcsa lehet ez sokaknak, akik rajonganak a benzingőzért, de ez a jövő. Az első lépés az volt, hogy egy elektromos autókból álló flotta több gyorsasági szakaszon is végigment, még a hivatalos futamok előtt. De nagyon nagy hangsúlyt fektettünk arra is, hogy ne hagyjunk magunk után szemetet a Mecsekben. A verseny után mindent összeszedtünk, szelektíven. Hiszen a környezetünkre vigyázni kell. Az nagy élmény volt, hogy a kicsit lerövidített versenyhétvégére is összesen 119 páros nevezett. Ez is jelzi a sikert. Igyekeztünk nagy hangsúlyt helyezni a kommunikációra, több csatornán is már hetekkel korábban elkezdtük a verseny beharangozását, különböző információk közlését. Újdonság volt még, hogy kicsit fesztivállá is próbáltuk alakítani a versenyt: volt könnyűzenei program, veteránautó-kiállítás és gyermekprogram is.

– Gazdasági szempontból is fenntartható a Mecsek Rallye?

M. J.: – Az önkormányzati támogatással együtt ki lehet hozni nullszaldósra az eseményt. Éppen ezért kell azon dolgoznunk, hogy több szponzort, például névadó szponzort találjunk. Ebben az esetben ugyanis nem csak a fenntarthatóság, hanem akár gazdasági haszon is realizálható lenne. Az azonban nem kérdés, hogy bevételtől függetlenül egy ekkorra sportrendezvényben a PSN-nek benne kell lennie. Hiszen a Mecsek Rallye a város legnagyobb sporteseménye.

– Mennyi szurkolót vonzott az idei?

B. M.: – Raliverseny esetében nehéz kalkulálni, hiszen itt nincsen belépő. A tapasztalatainkra tudunk hagyatkozni. Úgy becsüljük, hogy nagyjából 10 ezer ember szurkolt a gyorsaságikon és volt jelen a Széchenyi téren a rajt- és célceremónián.

M. J.: – Szerencsére a város vendéglátósainak nagy részével jó kapcsolatban vagyunk, így azért már igyekeztünk felmérni azt, hogy mennyivel nőtt meg a forgalmuk, hány plusz vendégéjszakát jelentett a Mecsek Rallye Pécsnek. A legtöbb szálláshelyen azokban a napokban 90-95 százalékos kihasználtsággal mentek, ami magasabb az átlagnál. Ebből értelemszerűen haszna származik a szállásadóknak, de közvetve a város, és végeredményben maga a Mecsek Rallye is profitál belőle.

– Jövőre vannak már új tervek?

M. J.: – Hamarosan minden értelemben le tudjuk zárni az idei versenyt, szeptemberben pedig már neki is állunk a jövő évi szervezésnek. Sok ötletünk van. Azt például látjuk, hogy a kommunikáción még tovább kell javítani. Ha nem is 2022-ben, de a jövőre nézve vannak már ötleteink, akár egy városi prológ. Persze ez sok kérdést vet fel. Ugyanakkor az vitathatatlan, hogy hatalmasat dobhatna a verseny presztízsén, és nagyon sok szponzornak csábító lenne.

B. M.: – A jövő évi szervezéssel én azért kicsit még várnék, előbb kipihenném az ideit valamelyest. De a viccet félretéve, most már egy kis rutinnal tudok majd én is nekiállni. Nem lesz annyi izgalom, mint amennyi azért most még az elején akadt. Az azonban biztos, hogy a hagyományaihoz méltó módon tudtuk megszervezni az idei viadalt. Jövőre sem adjuk alább.