Pécs sosem volt a biciklis közlekedés fellegvára: amellett, hogy kevés a kerékpárút, a város domborzata sem túl kedvező. 2021-re viszont egy teljes úthálózat létesülhet az önkormányzati fejlesztéseknek köszönhetően.

A város három uniós projekt keretében fejleszti a kerékpáros közlekedést. Vannak olyan beruházások, amik már megvalósultak (például az Egyetemváros – Zsolnay-negyed vonal), és vannak, amik jelenleg is zajlanak (Zsolnay-negyed – Budai Vám, Kertváros – Pellérd).

A város biciklis úthálózatának tervezése még az előző városvezetés idején zajlott. Jelenleg viszont azokban a projektekben, ahol még van lehetőség a változtatásra, elsődleges cél lett, hogy a kerékpárutak kialakítása a pécsiek mindennapjait minél kevésbé zavarja, minél kevesebb ideig. Az akadálymentesítés is fontos szempont a kivitelezésnél, akárcsak az, hogy minél kevesebb fa kivágásával történjen ez meg. És persze hosszú távon az is fontos, hogy az elkészült utak biztonságosan kapcsolódjanak egymáshoz.

A 400 ágyas klinikát a Zsolnay negyeddel összekötő út már régebben elkészült

A kerékpáros fejlesztések logikusan épülnek egymásra: a kiépülő vonalak kelet–nyugat irányba teszik majd átjárhatóvá a teljes várost, tovább csatlakozva a már meglévő orfűi bicikliúthoz. A szintén már meglévő pellérdi úthoz kapcsolódna a Nagy Imre úti fejlesztés, ami egy tervezett Kertváros–belváros vonallal alkotná az északi–déli tengelyt. A két fő tengely összekapcsolására keresik jelenleg a megoldást.

A belváros különleges helyzetben lesz: három keleti–nyugati irányú szakasz is átszelné majd, gondosan elkerülve a 6-os főút városi szakaszát. A kerékpárvonalak kialakítása összhangban van az egész pécsi úthálózat módosításaival – egy egységes koncepció mentén halad majd a kivitelezés.

Részletek

Az önkormányzat az alábbi fejlesztéseket végezte el és szeretné még megvalósítani:

Füzes dűlő és Nyugati ipari út összekötése (kivitelezés alatt)
A beruházás értéke 433.205.075 forint, hossza pedig 1,29 kilométer. A kerékpárút átadása 2020 nyarán várható.

E-közbringarendszer kialakítása I. ütem (megvalósult)
A fejlesztési beruházás értéke 155 056 840 forint, az út hossza 1,2 kilométer. Tavaly nyáron adták át a PécsiKe elektromos közösségi kerékpárkölcsönző rendszert. A 400 ágyas klinika és a Zsolnay-negyed közötti szakaszon hét dokkolóállomást alakítottak ki, hetven kerékpárt szereztek be.

Kertváros – Belváros kerékpárút megvalósítása (közbeszerzés folyamatban)
A fejlesztési beruházás értéke 322.000.000 forint, a kerékpárút hossza pedig 4,5 kilométer. Ez csatlakozna a Tüskésréti tóhoz is. Az építési engedély jogerős, ha a közbeszerzés eredményes, a megvalósítás 2020 nyarán el is indulhat.

Nyugati városrészi kerékpárút megvalósítása (a közbeszerzés folyamatban)
A beruházás értéke 308.000.000 forint, a kerékpárút hossza 4,1 kilométer lesz. A cél a nyugati városrész összekötése Egyetemvárossal. A tervek építési engedéllyel rendelkeznek, 2020 őszén indulhatnak a munkálatok, ha sikeres lesz a közbeszerzés.

Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása (a közbeszerzés folyamatban)
A fejlesztési 759.020.000 forintból valósulna meg, a kerékpárút tervezett hossza 2,9 kilométer. A cél ebben az esetben a belváros forgalmának csökkentése és a megközelíthetőség javítása.

Tavaly nyáron adták át a PécsiKe elektromos bicikliket

Pécs Megyei Jogú Város Fenntartható Városi Mobilitási Tervének elkészítése (megvalósult)
Ez 24 602 440 forintból valósult meg, 0,7 kilométeres kerékpárúttal. A projekt alapeleme ez volt, továbbá ezentúl pedig egy kerékpárforgalmi létesítmény kijelölése a Munkácsy Mihály utcában és a Fürdő utcában. Mindez 2019 év elején sikeresen megvalósult.

Zsolnay Negyed – Budai Vám kerékpárút megvalósítása (kivitelezés alatt)
A beruházás teljes értéke 221 943 993 forint, az út hossza 2 kilométer. A munkálatok 2019 májusában indultak el, körülbelül 75 százalékos a bicikliút állapota.

Nagy Imre út fejlesztése (kivitelezés alatt)
A fejlesztési beruházás teljes 323.648.706 forint, a kerékpárút hossza 1,48 kilométer. A Maléter Pál úti csomóponttól egészen az EXPO center csomópontig tart majd. A kivitelezési munkák 2019. szeptember 30-án indultak, tervezetten 2020 nyarán kerül sor az átadásra.

A belváros észak–déli tengelye közlekedésfejlesztése (kivitelezés alatt)
A fejlesztési beruházás teljes értéke 300.000.000 forint, a kerékpárút hossza 0,67 kilométer. A projekt keretében a Bajcsy Zsilinszky utca kerékpárosbarát fejlesztésre és az Ipar utca – Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződés átalakítására kerül sor. Ezentúl új burkolt járda készült a Bajcsy-Zsilinszky utca keleti oldalán a Czinderi utca és a Rákóczi út között. Az építési munkálatok 2020 márciusában indulnak. Forgalomba helyezés pedig 2020 őszén várható.

Zöldfelületi fejlesztések Uránvárosban a 6-os számú főút közlekedési terhelésének csökkentése és a városrész élhetősége érdekében (megvalósult)
A beruházás 311.150.000 forintból valósult meg, egy kilométer kerékpárutat adtak át a Hajnóczy út és Bihari János utcák mellett. Új parkolók, térburkolat, játszótér, kutyafuttató és közel 1 kilométer hosszú kerékpárút épült, rendezték a zöldterületeket is. A kivitelezési feladatok befejeződtek, a műszaki átadás-átvételi eljárás 2019. 01. 21-én lezárult.