Közel 10 kilométernyi új bicikliút Pécsen

Bár még a fejlesztések első fázisánál tartunk, ám egyre inkább látható, hogy Pécs elkötelezett a környezettudatos életszemlélet, a környezetbarát közlekedési formák mind szélesebb körű elterjedésében és így a Zöld Fővárosi cím elnyerésében. Mindezzel pedig mások mellett a pécsi kerékpárosok járhatnak jól, de a közösségi közlekedés elsődlegességére helyezik a hangsúlyt.

A baranyai megyeszékhely sajátos településszerkezete, a szűk belvárosi utcák, az észak–déli, valamint a kelet–nyugati közlekedési folyósok mind befolyásolják, nehezítik az alternatív közlekedési eszközök, így a biciklik elterjedését. Éppen ezért különösen fontos volt, hogy néhány éve megépült az Ifjúság útját a belvárossal, illetve a Zsolnay-negyeddel összekötő kerékpárút. Ám ez csak előszele volt a nagyobb, a mindennapi életünket is hamarosan meghatározó, gyökeresebb változásoknak.

Páva Zsolt, Pécs polgármestere lapunknak elmondta, a város 2016 tavaszán útjára indította azt a nagyszabású közlekedésfejlesztési programját, amely egyaránt tartalmazza a kerékpárhálózat bővítését, a közösségi közlekedési fejlesztését, valamint az úthálózat gazdasági, közlekedési fejlesztését.

A polgármester jelezte: az első látásra szerteágazó fejlesztési elképzelésekben nagyon is közös, hogy céljuk a környezetbarát, fenntartható fejlődés elősegítése, egy még inkább élhető város létrehozása, azaz egy olyan Pécs megteremtése, amelyet szívesen hagyunk gyermekeinkre, unokáinkra, a jövő generációjára.

Fellélegezhet a belváros

E körben az egyik legnagyobb volumenű projekt, a 759 millió forintos, száz százalékos támogatásból megvalósuló kelet–nyugati közösségi közlekedési tengely létrehozása. Ennek lényege, hogy a buszokat és a kerékpárosokat előnyben részesítik a belvárosban, akár buszfolyosót létrehozva a Hungária út – Rákóczi út bizonyos szakaszán. Ezzel csökkentik a kocsik károsanyag-kibocsátását, a belváros terhelését. Ennek érdekében biztonságos kerékpárutakat hoznak létre, gyors áthaladást biztosítanak bicikliseknek, miközben az autós forgalmat korlátozzák.

Buszfolyosó

Mindezek mellett a belvárosi behajtási és parkolási rendszert is felülvizsgálják.
A kerékpárosok számíthatnak arra, hogy a Kórház tér – Hungária út – Szigeti út közötti szakaszon biztonságosabban tekerhetnek majd a projekt 2018 őszi befejezését követően.

Összekötik a városrészeket

Ám nem csupán a belvárosra fókuszálnak a fejlesztésekkel, hiszen a nyugati városrésznek az Egyetemvárossal, míg a keleti városrésznek és Kertvárosnak a Zsolnay-negyeddel sincs összeköttetése. Így ezekre is áldoznak majd a fejlesztési forrásokból.

kerekpar

100 millió forintba kerül a Zsolnay-negyed és a Budai vám közötti szakaszon egy biztonságos kerékpáros útvonal létrehozása, ami 1300 métert érintene. Ennél is nagyobb összegből, 308 millió forintból építik meg azt a 4,3 kilométer hosszú bicikliutat, ami az egyetem orvosi karától indul majd és a Szigeti út – Rácvárosi út – Pellérdi út – Makay István út Állomás utcáig tartó szakaszát érinti.

A hálózatbővítés további részét képezi a 322 millió forintos déli irányú fejlesztés is. Már most is nagyon sokan ingáznak Kertvárosból a belváros irányába, így kézenfekvő, hogy a Zsolnay-negyed felé lévő szakaszon is legyen megfelelő sztrádájuk a kerekezőknek: a tervezett fő nyomvonal az Apáczai Csere János körtértől indul a Maléter P. út – Málomi út – Táncsics M. u. – Jegenyés u. – Északmegyer dűlő – Siklósi út (belső út) – Verseny utca érintésével éri el a belvárost. Az új kerékpárutak 2017 végére és 2018 első felére készülnek el az ütemtervek szerint.


Jönnek az e-biciklik

Nemsokára elektromos bicikliket is használhatunk városunkban, hiszen 180 milliós uniós forrásból áll neki Pécs az elektromos közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kialakításának.

A tervek szerint hét, a későbbiekben tovább bővíthető gyűjtőállomást alakítanak ki 107 dokkolóhellyel a Zsolnay-negyed és PTE Ifjúság úti tömbje közötti kerékpárút nyomvonalán: az egykori 400 ágyas klinikánál, a Barbakánnál, a Széchenyi téren, a Hal téren, a Búza téren, a 48-as téren, valamint a Zsolnay-negyedben. A tervek szerint összesen 70 PEDELEC típusú elektromos kerékpárt állítanak forgalomba.

A kerékpárokat előzetes regisztráció és azonosítás után lehet majd felvenni a gyűjtőhelyekről, és azokat bármelyik tetszőleges állomáson le lehet adni.

Mindez pedig még csak az első ütem, hiszen amennyiben beválnak a 2018 elejére kiépülő rendszerhez fűződő remények, akkor további e-biciklik kerülhetnek forgalomba Pécsen.

Nem csak így lesz Zöld Főváros Pécs

Konkrét fejlesztésekkel szeretné Pécs kiérdemelni az Európa Zöld Főváros címet. Az említett projekteken kívül eddig is számos környezettudatos intézkedést és fejlesztést hajtott végre a város, elég csak a buszcsereprogramra, a folyamatos fásítási és növényültetési akciókra, a szennyvíztisztító telep 5 milliárdos fejlesztésére vagy a napelempark létrehozására gondolni.

Hirdetés