Pécsről hódít az elektromos motorcsoda

Bizonyára sok pécsi látta már a városban cirkálni azt a furcsa, fémvázas elektromos motort, melynek oldalába a „Big Boy” feliratot marták. Ez az elektromos hajtású motorok közül teljesítményében és megjelenésében is bőven kiemelkedő járműcsoda pedig Pécs újabb büszkesége, hisz a városban készül, manufaktúra-jelleggel, és bizony már egész Európa rápörgött.

hirdetés

Mostanában egyre gyakrabban látni azt a meglepő külsejű, fémvázas, méretes kerekeken hangtalanul guruló nagymotort, melyet a városlakók, és a turisták is rendszeresen tágra nyílt szemekkel bámulnak. De mit is lehet tudni erről a remek gépről?

A dögös motorra pörög a világ
A dögös motorra pörög a világ

A „Big Boy Bike” Tukora András agyszüleménye, aki egy pécsi elektromos átépítésekkel és építésekkel foglalkozó cég tulajdonosa. Fő profiljuk az a középkategóriás benzines autók elektromossá alakítása, a motor ötlete pedig érdekes módon onnan ered, hogy Tukoráéknak a céges dolgok intézéshez jól jött volna egy olyan jármű, mellyel a városban is könnyen, kellemesen tudnak furikázni. Ha pedig már úgyis elektromos autókat készítenek, miért ne építettek volna maguknak egy elektromos motort?

Elkészült hát a Big Boy motor, amit aztán rendesen meg is csodáltak itthon, és világszerte is, mivel Tukoráék különböző autós kiállításokon, eseményeken is ezzel mozogtak. A láthatóan népszerű motort pedig értelemszerűen elkezdték gyártani is.

Közel 2 millió, de megéri a külföldieknek
Közel 2 millió, de megéri a külföldieknek

A vagány külsejű járgány hátsó kerekében egy szénkefe nélküli villanymotor duruzsol, legnagyobb nyomatéka 150 Nm. Mindössze 4 kopó alkatrész van benne (2-2 csapágy elől és hátul), így tehát karbantartási költsége lényegében alig van. A teljesítménye 1500 töltési cikluson belül nem csökken, erre a cég garanciát is vállal. Egy töltéssel egyébként 200 kilométert meg lehet tenni (a töltési idő maximum 2 óra), ez tehát azt jelenti, hogy ez a motor szervizelés nélkül 300 ezer kilométert is meg tud tenni jó esetben. Mindez pedig eddig elektromos motorral nem volt lehetséges.

A tervezőasztalon így nézett ki
A tervezőasztalon így nézett ki

A maximális sebessége 140 km/h, de Tukora hangsúlyozta, hogy ezt a sebességet nem érdemes kihozni a járgányból, mert a gumik sem és a rugózás nélküli váz sem bírják, épp ezért gyárilag le is korlátozzák a sebességet, itthon például 70-80 km/h-ra.

A lakatfal és a motor, Pécs két jellegzetessége
A lakatfal és a motor, Pécs két jellegzetessége

A speciális, mesterségesen öregített, repülőgépiparban használt alumínium vázas gép formáját magas nyomású vízzel vágják ki (erre egy pécsi céget szerződtettek), és mindössze 50-55 kilót nyom. Az 5 főt számláló cég egyébként manufaktúra-jelleggel készíti a motorokat, egyszerre mindig csak egyet. Egy ilyen kétkerekűt 3-4 nap alatt dobnak össze, havi szinten 4-5 darabot adnak el, és általában 8 hónapra előre be vannak táblázva. Ennél a pontnál pedig már bizonyára mindenki azt akarja tudni, hogy mégis mennyibe fáj egy ilyen remek motor? Nos, 6000 euró, azaz nagyjából 1 millió 800 ezer forint.

Tukora és a gép
Tukora és a gép

Többek között Tukora ezért sem ad el Magyarországon a „nagyfiúkból”. Svájc, Norvégia, és Oroszország viszont viszi őket. A másik probléma a hazai forgalmazással az, hogy ugyan nagy nehezen be tudták soroltatni robogó-kategóriába, ez a motor azonban egy kismotornál jóval többet tud és többet bír. Épp ezért nem feltétlenül éri meg neki itthon eladni pár darabot azoknak, akik egyáltalán meg tudják maguknak engedni a csúcsjárgányt.

  • endrődi béla

    van valahol valami konkrétabb leírás is a felhasznált technológiáról (akkumulátor/villanymotor/vezérlés)?
    gondolom, hogy a motorépítés, autóátépítés mellett nincs egy akkumulátor üzem, meg egy villanymotor gyártó üzem is a srácok vezetése alatt, hanem valamelyik erre specializálódott gyártó vállalattól vásárolnak részegységeket. legfőképpen az érdekelne, hogy melyik gyártási technológia biztosít 1500 ciklust (ráadásul 100% körüli hatásfok megőrzése mellett!!!!) az akksikra! és csodálatosnak tartom, hogy ezt már olyan mennyiségben gyártják, hogy egy európai kisváros motormanufaktúrája is bármikor elérheti, amikor szüksége van rá!

    gyönyörű a moci! dagad a mellem a büszkeségtől, hogy ilyet tudnak kortárs-honfitársaim….
    de nyilvánvaló, hogy a motor műszaki tartalma nem a fejlesztési tapasztalataiknak/találmányaiknak köszönhetően ennyire szuperek, hanem a beszerzésben IS megmutatkozó igényességüknek.
    Szívesen olvasnék a beszállítóikról is ezt-azt! csodálatos eredmények birtokába került ez az ügyes és tehetséges csapat! szeretnék legalább egy ezredrészben annyit tudni erről az új világról, mint amit ők már tudnak…..

  • Juhász Péter Nikopol

    Töröltétek a hozzászólásokat? De gázok vagytok! Akkor ne írjatok ilyet,hogy “Légy Te az első hozzászóló” !!! Mivan gyökerek? Nem tetszett a realitás,hogy az emberek nem újjonganak egy ilyen többszörösen túlárazott,veszélyes szarkupac tákolmánynak!!! Hát ennyire hiteles a pecsma.hu !!!
    Ezzel csakis a saját szegénységi bizonyítványotokat írtátok alá!! GRATULA!!!