Íme a leggyakrabban felmerülő fogyasztói kérdések és válaszok gyűjteménye

Összegyűjtöttük a leggyakrabban felmerülő fogyasztói kérdésekkel kapcsolatos tippjeinket, melyek különböző témákhoz fűződnek.

hirdetés
Uránia Mozi

Téma: Használt autó vásárlása

Használt autó vásárlásakor a kívánt márkájú, típusú és évjáratú személygépkocsik hirdetéseinek áttekintését követően, az alábbiakat mindenképpen vegye figyelembe:

Abban az esetben beszélhetünk fogyasztói jogviszonyról, és akkor tartozik a fogyasztóvédelem területére az eladóval szemben felmerült probléma, ha kereskedőtől vásárolunk.

Amennyiben pedig kereskedőtől vásárol, minden esetben informálja le a kereskedőt – akár internetes fórumok segítségével is –, csak megbízható vállalkozásnál vásároljon.

Szerződéskötés előtt igyekezzen alaposan felmérni a kiszemelt autó állapotát. Minden esetben keressen fel egy megbízhatónak tartott szervizt, vagy akár egy márkaszervizt. A vásárlást megelőző, független átvizsgálás lehetőséget nyújt, hogy ne később derüljön fény az autó korábbi sérüléseire vagy éppen arra, hogy a kilométeróra visszatekerésre került, illetve annak segítségével felmérhető, hogy a közeljövőben várhatóan milyen egyéb költségek merülnek fel a gépjárművel kapcsolatban. Így elkerülheti, hogy csak a vásárlást követően szembesüljön egy laikus által nem, de egy szakember számára könnyedén felismerhető hibával.

Mindig vigye továbbá hosszabb próbaútra a megvásárolni kívánt autót, melynek során minden funkcióját próbálja ki – a klímától az elektromos ablakemelőkig.

A szerződéskötést megelőzően ellenőrizze a gépjármű okmányainak és tartozékainak meglétét. Alapesetben az eladónak rendelkeznie kell a forgalmi engedéllyel, törzskönyvvel, szervizkönyvvel és 2 gyári indítókulccsal.

Figyeljen oda, hogy a gépkocsi eredetiségvizsgálata még az adásvételi szerződés aláírását megelőzésen megtörténjen.

Használt autó vásárlását követően az alábbiakat vegye figyelembe:

– A használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén. Ennyi ideje van a fogyasztónak az esetleges rejtett hibák miatt (amit kellő gondosság ellenére sem vehetett észre a fogyasztó a vásárláskor) panasszal élni. Ennek az 1 évnek az első 6 hónapjában fordított a bizonyítás!

– Gyakori tévhit, hogy kellékszavatosság csak új gépjárművekre érvényes. Ez nem igaz, mivel a használt autó eladójának legalább egy éves szavatosságot kell vállalnia fogyasztóval kötött szerződés esetén. Bármit is írtak le a szerződésben, főszabály szerint a kereskedő felel minden olyan hibáért, ami (vagy aminek közvetlen oka) megvolt a vásárlás pillanatában, és arról a fogyasztót a kereskedő nem tájékoztatta, a fogyasztó pedig kellő gondosság ellenére nem vehette észre (rejtett hiba).

Az erre vonatkozó felelősség szerződéses kizárása semmis!

– Ha kiderül, hogy hibás az autó, haladéktalanul dokumentálni kell a hibát. Legjobb, ha egy – a felektől független – szakszervizben részletesen átvizsgáltatja, és írásba foglaltatja a hibákat, illetve árajánlatot kér a javításra. Csak a korábban nem ismert, vagy a vásárlás előtt kellő gondosság mellett fel nem ismerhető hiba miatt élhet szavatossági igénnyel!

Amennyiben kellékszavatossági időn belül hiba merül fel, haladéktalanul közölje azt/azokat írásban, hogy annak időpontja és tartalma később is bizonyítható legyen. Ne csak szóban reklamáljon!

Attól, hogy egy kereskedés udvarán áll, még nem biztos, hogy a kereskedő nevén van. Sokan csak a papírok kitöltésekor szembesülnek a ténnyel: az autó egy ismeretlen magánszemélyé, esetleg egy másik cég nevén van. Miért fontos ez? Magánszemély tulajdonos esetén a vásárlás nem tartozik a fogyasztóvédelem területére, (nem kereskedő) céges tulajdonos esetén pedig nagy baj lehet belőle, ha a cég felszámolás, végrehajtás alatt áll. Céges eladó esetén feltétlenül nézzen utána a vállalkozásnak az ingyenes
e-cegjegyzek.hu oldalon.

Téma: Vállalkozói szerződés

(például: nyílászáró-korszerűsítés, asztalosmunka, burkolómunka)

Ne hagyatkozzon a szóbeli tájékoztatásra! Alaposan tanulmányozza át a szerződést, mielőtt aláírja, és fordítson különös figyelmet arra, hogy a szerződésben rögzítésre kerültek-e a következő pontok:

– a szakember melyik vállalkozás nevében jár el, mi a vállalkozás pontos neve és székhelye,

– pontosan milyen munkálatokat fognak elvégezni (tételes felsorolás), és azok pontosan mennyibe fognak kerülni,

– a munkálatok elvégzésnek pontos határideje,

– tájékoztatás a fogyasztót megillető 14 napos elállási jogról, (a fogyasztó otthonában kötött szerződés esetén)

– a foglaló/ kiszállási és szerződéskötési költség/ felmérési díj a fogyasztó elállása esetén visszajár-e.

Kérjen pontosítást, amennyiben a szerződés egy-egy pontja nem lenne érthető!

A munka kivitelezési költségének számításakor vegye figyelembe, hogy egyes vállalkozások a munka felméréséért és a kiszállásért is felszámíthatnak díjakat, amely akár jelentősen megemelhetik a fizetendő végösszeget. Mindig alaposan tájékozódjon a költségek tekintetében, kérjen írásos, minden lehetséges költségre kiterjedő árajánlatot!

Ne adjon előleget, amíg szerződést nem kötöttek a munka kivitelezésére, mert nem szerződésszerű teljesítés esetén nehezen tudja azt visszaszerezni! Fordítson figyelmet arra, hogy az előleg és a kiszállási díj a megfelelő jogcímen kerüljön a számlán feltüntetésre!

Ha van olyan idős rokona, barátja, ismerőse, aki egyedül él, szintén hívjuk fel a figyelmét arra, hogy csak szerződés ellenében adjanak megbízást a különböző szakemberek számára, és csak azután, hogy meggyőződtek megbízhatóságukról!

Mindig kérjen számlát a vállalkozástól a munkálatokról, és a kivitelezés elvégzéséről is annak érdekében, hogy esetleges minőségi vagy egyéb reklamáció esetén igazolni tudjuk, hogy az adott vállalkozás végezte a munkát, és hogy jótállási és/vagy szavatossági jogait is megfelelően érvényesíteni tudja!

Amennyiben a vállalkozás a szerződésben meghatározott határidőre nem kezdi el a munkavégzést, első lépésben a munkát elvállaló vállalkozással vegye fel írásban a kapcsolatot, ha a határidő eredménytelen a Polgári Törvénykönyv értelmében késedelmes teljesítés miatt elállhat a szerződéstől.

Téma: Internetes vásárlás

A vásárlást megelőzően mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a honlapon szerepel-e a webáruházat üzemeltető vállalkozás teljes vagy rövidített cégneve, vagy az egyéni vállalkozó neve, székhelye, adószáma, valamint az elektronikus levelezési címe, illetve biztosított-e legalább egy további elérhetősége (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap).

Ezek az adatok ugyanis a későbbiekben elengedhetetlenek a kapcsolatfelvételhez, esetleges panaszügyintézéshez.

Amennyiben a vállalkozás pontosan nem azonosítható, tehát hivatalos cégnév, székhely cím nem látható, akkor inkább ne rendeljünk!

Mindenki számára javasoljuk, hogy a megrendelést megelőzően szánjon az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) tartalmának megismerésére néhány percet, hisz az lényeges és fontos információkat tartalmaz a megrendelésünk folyamatára, annak teljesítésének feltételeire, határidejére, kiszállítására/személyes átvételére és az esetlegesen felmerülő hibás teljesítés esetén a fogyasztó jogaira, továbbá a szerződéstől való elállás feltételeire és módjára vonatkozóan.

A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik. Az utólagos igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben nehezebb lehet.

Ennek fényében mérlegeljünk!

A szolgáltatók a bankkártyás fizetést részesítik előnyben, ezért az utánvétes fizetés esetén a legtöbbször többletköltséget számítanak fel, ennek ellenére elvitathatatlanul ez a fizetési mód a legbiztonságosabb a vásárlók számára, hisz lehetőségük van arra, hogy ha nem a megrendelt termék és/vagy nem a megrendelt minőségben kerül kiszállításra/átadásra a megjelölt átvételi ponton, az ellenértékének kifizetését megtagadhatják, az elállási nyilatkozat egyidejű közlésével. Ezt célszerű írásban is megtenni a bizonyíthatóság érdekében!

Érdemes tehát az utánvétes fizetési mód választásával járó minimális többletköltséget megfizetni, hogy kevésbé legyen kockázatos az internetes vásárlás.

Ha bármely oknál fogva mégsem szeretnénk megtartani a megvásárolt terméket, úgy annak kézhezvételétől számítva 14 naptári napunk van arra, hogy az elállási szándékunkat írásban közöljük a webáruházzal.

Ezt követően a webáruháznak az elállási nyilatkozatról való tudomásszerzését követően szintén 14 napja van arra, hogy a vételárat és az esetleges szállítási költséget visszafizesse, illetve Önnek is ugyanezen határidőn belül kell visszaküldenie a terméket.

Abban az esetben, ha már a rendelést követően meggondolta magát, valamilyen oknál fogva még sincs szüksége az adott termékre, akkor elállási jogát akár a termék kézhezvétele előtt is gyakorolhatja.

Kipróbálhatjuk a terméket a 14 napos elállási idő alatt?

A csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez, néhány jogszabályi kivételtől eltekintve (például: higiéniai termékek, mint egy borotva esetében).
Amint azonban eldöntöttük, hogy nincs szükségünk a termékre, már ne használjuk, hogy azt sérülésmentesen, az eredeti állapotában tudjuk visszaküldeni a webáruháznak.

Az internetes vásárlások legnagyobb kockázata, ha a termék nem érkezik meg annak ellenére, hogy előre kifizettük, vagy visszaküldés esetén az eladó nem téríti vissza a kifizetett ellenértéket. Ilyen esetben több szervhez is fordulhatunk: a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, Békéltető Testülethez, kezdeményezhetünk közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárást. Ezekhez természetesen ismernünk kell a vállalkozás minimum adatait, tehát a nevét és székhelyét.

A külföldi, de uniós vállalkozásokkal szemben felmerülő jogviták esetén a fogyasztók – jogaik érvényesítéséhez (tanácsadás, idegen nyelvű levelezés stb.) – a bírósági eljárás előtt a Békéltető Testületek mellett, az Európai Fogyasztói Központ segítségét is igénybe vehetik, melynek tevékenységéről és elérhetőségéről a magyarefk.hu honlapon érhető el információ.

Téma: Jótállás

Az eddigi egységes 1 év kötelező jótállás helyett egy sávos rendszer került bevezetésre 2021. január 1-től, ami azt jelenti, hogy a 10-100 ezer forint értékű, kötelező jótállás alá eső termékek esetében a jótállási idő egy év marad, a 100-250 ezer forint értékűeké két év, a drágábbaké három év.

Kötelező jótállás alá eső termék meghibásodása esetében, ha a vásárlástól számított 3 munkanapon belül érvényesítjük a csere iránti igényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket csak javítani tudja, hanem köteles azt kicserélni, feltéve, hogy a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A 2021. január 1-től hatályos rendelkezések értelmében a vállalkozás köteles a terméket a jótállási igény bejelentésétől számított legfeljebb 30 napon belül javítani. Ha a termék javíthatatlan vagy a 30 napot a vállalkozás átlépi, úgy köteles a terméket 8 napon belül cserélni, vagy amennyiben ez nem áll módjában, a termék vételárát visszafizetni.

Téma: Kellékszavatosság

Jó, ha tudja, hogy a 10 ezer forintos vételár alatti tartós fogyasztási cikkekre, valamint egyéb, a kötelező jótállás körébe nem eső termékekre 2 éves kellékszavatosság terjed ki, melynek első hat hónapjában a jótálláshoz hasonló helyzet áll fenn, tehát a vállalkozást terheli a bizonyítás, ha mentesülni szeretne a szavatossági igényünk teljesítése alól.
Kellékszavatosság vonatkozik többek között a lábbelikre és a ruházati termékekre is!

Téma: Akció

Az akciós nem egyenlő a leértékelttel! Az akció indoka általában készletcsökkenés, készlet kisöprés, kereskedelempolitikai döntés. Ezzel szemben a leértékelt terméknek leginkább valamilyen minőségi vagy esztétikai hibája van (például: behorpadt a hűtő oldala, karcos az edény). Ha leértékelésre okot adó hiba tudatában vásárolunk, azon hiba miatt jótállási, vagy szavatossági igénnyel később nem élhetünk, viszont a leértékelt terméknek is alkalmasnak kell lennie a rendeltetésszerű használatra! A leértékelés okát adó hibától eltérő, később felmerülő hibára vonatkozóan viszont élhetünk minőségi kifogásunkkal.

A 14 napos indokolás nélküli elállási jog, valamint a jótállás és a kellékszavatosság természetesen az akciósan vásárolt termékekre is vonatkozik!

Téma: Csodaszerek

Legyen elővigyázatos, amennyiben betegek számára szánt termék – amely nem gyógyszer – vonatkozásában gyógyhatás, prevenciós hatás kerül megjelenítésre egy reklámban.

Fokozott körültekintéssel járjon el, amikor teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak Önnek. Könnyen csalás áldozatává válhat!

Téma: Hogyan fordulhat a GVH-hoz?

Amennyiben olyan piaci magatartást vagy problémát észlel, amely valószínűleg a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik, észrevételeit írásban panasz, illetve bejelentés formájában küldheti meg a GVH részére. Mind a panasz, mind a bejelentés benyújtása illetékmentes.

Beadványát eljuttathatja postai úton (1391 Budapest 62. Pf.: 211.) vagy e-mail formájában (bejelentés esetén elektronikus úton csak abban az esetben, ha rendelkezik fokozott biztonságú elektronikus aláírással), illetve ügyfélkapun keresztül, valamint átadhatja személyesen hétfőtől-csütörtökig 8.30-tól 16 óráig, pénteken 8.30-tól 13.30-ig (1054 Budapest, Alkotmány u. 5.) a Gazdasági Versenyhivatal munkatársainak.


Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Pécsen

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a pécsieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó – a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.

Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.

Elérhetőségek:

7621 Pécs, Rákóczi út 17. II. em. 213.

Tel: +36 30 748 9147

E-mail: pecs@versenyugyi-tanacsadoiroda.hu

Nyitvatartás:

Hétfő: 12.00–16.00

Kedd: 9.00–13.00

Szerda: 12.00–16.00

Csütörtök: 9.00–13.00

Péntek: Zárva

fogyasztovedok.hu

(x)