Azt hiszed, hogy egészségesen táplálkozol, mert a cukormentes és a zsírszegény termékek mellett teszed le a voksod? Mi van, ha azt mondjuk, hogy ezzel többet ártasz a szervezetednek, mint használsz? Mi van, ha az általad hitt „mentes” ételek, alapanyagok pont, hogy rontanak a helyzeten? Perjes Kinga, életmód- és táplálkozási tanácsadó segítségével mondunk 5 olyan tételt, amiről tutira azt hitted, hogy egészséges.

Zöldségchips

Zöldségalapú – tehát egészséges – ropogós, és még finom is. A tökéletes délutáni snack – gondolnánk. Azonban sajnos a bolti zöldségchips semmivel sem egészségesebb, mint a hagyományos krumplichips, sőt, a szakember szerint egyes zöldségek még a krumplinál is több olajat képesek magukba szívni.

– A bolti zöldségchipsek nagyon zsírosak, tele vannak sóval (a napi ajánlott limit sokszorosa), nem tartalmaznak se vitaminokat, se ásványi anyagokat, se antioxidánsokat! Ráadásul a zsírtartalmuk nagy része gyulladást keltő Omega6 zsírsavakból áll – magyarázza Perjes Kinga.

Inkább sütőben süssünk szeletelt cukkinit!

Mint mondja, ha mindenképpen hasonlóra vágyunk, akkor készítsük el házilag. Még ennél is jobb megoldás, ha kerüljük az olajban sütést és a tartósan magas hőmérsékleten való hőkezelést zöldségeknél és gyümölcsöknél is, és helyettük előnyben részesítjük a friss, nyers változatot, a párolást vagy a rövidebb ideig sütést.

Cukormentes termékek

Egy másik ilyen becsapós kategória a cukormentes termékek lehetnek, amik az esetek nagy részében ugyanúgy feldolgozott termékek, mint a cukros változatok, tehát ettől még nem válnak egészségessé. Nem is beszélve arról, hogy a cukrot általában mesterséges édesítőkkel helyettesítik, amik puffadást, gázosodást, hasmenést okozhatnak.

– Ezek helyett inkább természetes édesítőt tartalmazó opciókat kellene választani vagy sokkal inkább otthon, maguknak elkészíteni ezeket a nasikat – avat be a táplálkozási tanácsadó.

Zsírszegény termékek

Szintén félrevezető lehet a zsírszegény termékek csoportja, melyeknél fennáll, hogy a zsírtartalmat cukorral helyettesítik (például joghurtoknál ez mindig így van). Perjes Kinga szerint vannak ugyan „jó” zsírszegény termékek is, de nem árt résen lenni, mert sokszor rosszabbul járhatunk, mint ha az „eredeti” változatot választottuk volna.

Barnakenyér, magvas pékáruk

Szintén egészségesnek marketingelt termékek a barnakenyerek, barna színű pékáruk, amiket csak a színűk miatt kötnek össze az emberek azzal, hogy egészségesebbek, holott ez nem így van.

– Ezek ugyanúgy finomított búzalisztből készülnek, és se tápanyagtartalom, se makronutriensek szempontjából nem kedvezőbbek a fehér társaiknál – mondja a szakember. Ha már a pékárukról beszéltem – folytatja – attól, hogy valaminek magok vannak a tetején vagy a belsejében, attól szintén nem lesz az alaptermék jobb, csupán megemeli a zsírtartalmát. Ráadásul a pékárukhoz hozzáadott magvak legtöbbször Omega6-ban (vagyis egy gyulladáskeltő zsírsavban) gazdag magvak, amiknek az arányát pont csökkenteni kellene az étrendben az Omega3 zsírsavakban gazdag ételek javára.

Barnacukor

A barnakenyérhez hasonlatosan, a barnacukor–fehércukor páros esetén is, a barnacukor sem egészségesebb fehér társánál. Csupán benne hagyták a cukorgyártás melléktermékeként keletkező melaszt (ami amúgy szintén cukor) és attól lesz barna a színe.

– Összességében azt javaslom, hogy nem szabad bedőlni a trendi, „mentes” hívószavaknak, se az ilyen-olyan marketingcímkéknek, és nem kellene a színe alapján megítélni a termékeket. Helyette az összetevők listáját kell böngészni, az esetlegesen ismeretlen anyagoknak utánanézni és az alapján eldönteni, hogy szeretnénk-e az adott termékkel táplálni a testünket vagy nem. Ez persze tanulást, információszerzést és időt igényel, de megéri – zárja a szakember.

hirdetés
Hirdetés