A legnagyobb sztárok szerint a színpadról is lehengerlő a 10 éves Kodály Központ

A mai napon ünnepli fennállásának 10. évfordulóját a pécsi Kodály Központ, mely az ország egyik legjobb akusztikájú és legszebb koncertterme, világszínvonalú építmény. A könnyű- és komolyzenei élet legnagyobbjai is felléptek itt, nem csak hazai, de külföldi sztárok is megtöltötték már a nézőteret. A jubileumi gála a járvány miatt ugyan elmarad, de a csodálatos Pannon Filharmonikusok különleges online koncerttel kedveskedik a közönségnek. Mi pedig összegyűjtöttünk néhány, a nem mindennapi épületet méltató gondolatot, a legnagyobbaktól. Mutatjuk. 

hirdetés
Uránia Mozi

Szinte lehetetlen felsorolni minden világhírű művészt, aki az első évtizedben közreműködött abban, hogy a Kodály Központ hírnevét öregbítse. Többek között elbűvölhette már a Pécsett összejött közösséget a világot jelentő deszkákon Al di Meola, Richard Bona, Maxim Vengerov, Hiromi, Pat Metheny, Tommy Emmanuel, Jan Garbarek, Kenny Garrett, a The King’s Singers, Mike Stern és Dave Weckl, a London Community Gospel Choir, a The Real Group, a Cadence, Michel Camilo & Tomatito, Erik Truffaz, Snétberger Ferenc, Avishai Cohen, a Voca People, a Chanticleer, Trilok Gurtu és a Harlem Gospel Choir is.

A jubileum alkalmával most megosztjuk, milyen gondolatokat is fogalmaztak meg a hírességek a Kodály Központtal kapcsolatban:

Maxim Vengerov hegedűművész, Oroszország

„Csodás a terem, de ez a csoda nem csak Pécsé és Magyarországé, hanem a világ kulturális életének része. Sok helyen játszottam már, s kijelenthetem, ez a koncertközpont az élvonalba tartozik. A szépségén túl a logisztikája is kitűnő, az atmoszférája pedig meleg és kellemes. Azt mondják, az építészet a megkövült zene. Nos, itt létrehoztak egy építészeti Stradivarit, amelyen mostantól mindenki játszhat a Pannon Filharmonikusokkal közösen, csak jól kell ezt az összetartozó hangszert megszólaltatni.”

Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester

„Alapvető tévedésnek tartom azt a nézetet, amely az akusztikára úgy tekint, mint ami a hangzást feljavítja. Az akusztikának az összecsengések és a felhangrendszerek továbbélése nyomán olyan inspirációt kell nyújtania az előadónak, hogy az illetőnek öröm legyen játszania abban a teremben. A Kodály Központ a Művészetek Palotájával szemben nemhogy kiállja az összehasonlítás próbáját, hanem talán még felül is múlja a MüPa nagytermének hangzásvilágát. A Kodály Központ emberléptékű, a hangzás még a terem végéből is jóval közelebbinek tűnik. Mind a magas, mind a mély hangtartományban nagyon jól kivehetők a hangok, sőt, megkockáztatom: a mély hangok sokkal szebben szólnak Pécsett, mint a MüPában. A Kodály Központ kiváló átmenet a Zeneakadémia nagyterme és a Művészetek Palotája között.”

Krzysztof Penderecki zeneszerző, karmester, Lengyelország

„Nagyon szerencsések, hogy ilyen koncertközpontjuk van. Sok helyen csak építik a
hangversenytermeket, de nem kellő gonddal, és talán a fele az, ami valóban jó lesz. Mindig kiderül valami gond, aztán változtatni kell az akusztikán, és egyéb problémákat foltozgatni. Itt Pécsett viszont már az elejétől kiváló a hangzás, és nagyon szép is a ház. A mérete is elegendő a város lakosságához viszonyítva… Az EKF-cím nélkül valószínűleg egy viszonylag kicsi városnak, mint Pécs, nem lett volna lehetősége ilyen fantasztikus központot építeni. Lengyelországban jelenleg sok hasonló beruházás folyik EU pénzből, de Krakkó annak idején például nem épített új hangversenytermet.”

Rolla János hegedűművész

„Nagyon boldog vagyok, hogy van egy olyan koncertterem Magyarországon, mindent beleértve, ahol nekünk mindig fantasztikus dolog fellépni. Nem azt mondom, hogy irigylem, mert inkább örülök, hogy Pécsett végre van egy koncertterem a Liszt-terem és a POTE Aula után, ezt már rég megérdemelte a pécsi publikum. Nyugodtan ki tudom jelenteni, hogy ez a legjobb akusztikájú terem Magyarországon. Például azért, mert nagyon jó a visszajelzés, amit a zenész kap a teremtől – hiszen az akusztikához ez is hozzátartozik, hogy mi zenészek mit hallunk vissza. A Kodályban a terem mérete és elrendezése olyan, hogy a pódiumon is körülbelül azt lehet érzékelni, amit a publikum hall. Ez fontos dolog. És ami különösen szimpatikus, hogy magával a közönséggel való kapcsolat épp ezért különös módon ér össze. A modern termek ilyen szempontból általában nem tökéletesek, alig van
kapcsolat a közönséggel. Jó érzés ott játszani, inspiráló, hiszen a jó akusztika még a hangszerkezelést is befolyásolja, nem kell külön effektusokat „bedobni”.”

Sass Sylvia operaénekes

„Már korábban is sok szépet halottam a Kodály Központról, de meg kell mondjam, minden
elképzelésemet felülmúlta. Elég sok híres koncertteremben énekeltem a pályám során, de biztos, hogy ez egyike a legjobbaknak. Gratulálok hozzá a pécsieknek. Az akusztika a kulcskérdés. Egy száraz teremben még a legszebb hangok is elvésznek, nincs körülötte az az atmoszféra, amitől a hang varázsa megszületik. Ez igaz a hangszereseknél is, de az énekeseknek nagyon fontos a visszajelzés, a visszatérő, pici echó. Ha nem tér vissza a hang, az ember rögtön elkezd változtatni a dolgokon, mert azt hiszi, kifelé nem valósul meg szépen, amit szeretne. Ez a terem ideális, nem túl hosszú az visszhang, hiszen az sem jó, mert akkor meg összekavarodnak a hangok.”

Baráti Kristóf hegedűművész

„Ez a harmadik CD, amit a Kodály Központban rögzítettünk, az eddigiekkel nagyon elégedettek voltunk. A zongora – ami hallható a felvételen – egészen kivételes hangzású. Ez hatalmas pluszt adott, Magyarországon kevés ilyen minőségű hangszer van. A terem hangzása is kivételes, ez Magyarország egyik legjobb, ha nem legjobb akusztikája. Inspiráló ilyen feltételek mellett dolgozni, mindenképpen pozitívan befolyásolja az előadást.”

Trilok Gurtu ütőhangszerművész, India

„Minden bizonnyal az fog történni Pécsett, hogy az emberek szívesen járnak majd ide, és nemes célokból. Amikor a koncert vagy egyéb kulturális esemény véget ér, az érzés még hosszú időre megmaradhat, és az emberek emlékezni fognak rá, hogy összejöttek itt, és valahogy mindenki eggyé vált egy picit. Ez a közösségi élmény pedig segít a gonosz elleni harcban.”

Geert Robberechts zenei szervező, Belgium

„Most első alkalommal látom ezt a kívül-belül gyönyörű épületet, a nagytermet kiemelten
különlegesnek tartom. Persze nagyon szeretném egyszer nem napközben meglátogatni a Központot, hanem egy koncerten meghallgatni annak páratlan akusztikáját. Remélem, erre is nyílik majd lehetőségem. De az már most is feltűnő, hogy az intézmény technikai adottságai egyedülállóak. Már volt módom megcsodálni Luxemburg, Amszterdam és Newcastle koncerttermeit, azonban semelyik nem kínál annyi lehetőséget, mint a pécsi, még a londoni South Bank Centre hangversenyterme sem! Építészeti szempontból pedig a pécsi épület egyértelműen az oslói operaházra emlékeztet… Mivel Leuven nemcsak egyetemi város, hanem tartományi főváros is , jelentős igény mutatkozik a nagyobb
volumenű események megrendezésére. Ezért született meg az ötlet, hogy Leuvenben is épüljön egy nagy hangversenyterem. Tapasztalatgyűjtés céljából olyan helyszíneket vizsgálunk meg, amelyeket kitűnően működtetnek, ezért jöttünk Pécsre is. A realitások jelenleg azt mutatják, hogy 2016-ban kezdünk hozzá az építkezéshez.”

Kircsi László fuvolaművész

„Nagyon sajnálom, hogy már nem játszom a zenekarban, és a színpadról nem élvezhetem a terem kitűnő akusztikai adottságait. Imádok ide járni, és végre megérhettem azt, hogy a zenei hang él, kiteljesedik és nemcsak egy távolból szóló hangszer. Mivel a Kodály Központ építészeti szempontból is kitűnően sikerült, a nagyterem bármely pontján ülve a csodálatos hangzásvilág részévé válhatunk.”

Varnus Xavér orgonaművész

„Nagyon régóta reménykedtem abban, hogy Pécs egyszer elindul a jó irányú, nagyszerű változások útján. Azért is, mert kevés olyan magyar város van, amihez olyan régi szálak kötnének, mint Pécshez. Sokáig egyfajta gúnyolódás céltáblája is volt Pécs az EKF címmel kapcsolatban, és ehhez képest pillanatok alatt történt meg a varázslat. Amilyen szép lett a főtér, amilyen fantasztikusak az új épületek… A Kodály Központ egészen elképesztő. Hogy ennyire megtalálják a színek tökéletes harmóniáját, azt a kicsit vöröses színt, amitől az embernek a jó öreg angol viszkis hordók jutnak eszébe, rögtön egyfajta patinát kölcsönöz az épületnek. Kitűnően sikerült az egész, kiváló, Európa-szintű szakemberek dolgoznak benne, ez a próbák alatt kiderült. A nagy építkezések pillanatában persze mindenki úgy érzi, hogy ez itt és most a világ közepe. Az égető kérdés azonban mindig az, hogy a „világ közepe”- érzést sikerül-e majd izgalmas programokkal, haladó szellemű, interaktív
közönségneveléssel prolongálni, mint ahogy az orgona prolongálja önmagát az életemben idestova negyven esztendeje, nem is hagyva kétséget a felől, hogy a hangszer iránti szerelmem halálomig kitart majd.”

A Kodály Központot üzemeltető Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. a vírus miatt elhalasztotta a 10 éves jubileumi programokat, de bíznak benne, hogy 2021. májusában lehetőségük lesz méltó módon megünnepelni az évfordulót.