8 C
Pécs
kedd, április 23, 2024
KezdőlapKorzóEgy szuper horvát nyaralás története, a koronajárvány idején!

Egy szuper horvát nyaralás története, a koronajárvány idején!

Vannak, akik olyannyira tartanak a koronavírus-járványtól, hogy semmiképpen sem indulnak el külföldre. Mások – mint a cikk írója és ismerősei – örömtáncot jártak, mikor megnyitották a magyar-horvát határt és kiderült, hogy mégis részt vehetnek a szinte már feladott nyaraláson. Élménybeszámoló következik.

Ugyan a pécsi virológusok is a külföldi üdülés ellen vannak, én és a családom, illetve barátaink mégis kitörő örömmel fogadtuk a hírt, mely szerint – nem lehet véletlen, hogy éppen június 12-én, a születésnapomon – eltörölték a kéthetes karantént. Hiszen ellenkező esetben, nyilván a koronavírus alatt kényszerből kivett szabadnapok hiányában, nem tudtuk volna megtartani a több mint 20 éves hagyományra visszatekintő utazásunkat a Vis-szigetre. Íme, itt az idei, kissé rendhagyó utazás összefoglalója.

A megszokottól kissé eltérő előkészületekre volt szükség

Normális esetben az ember már hónapokkal a nagy utazás előtt be van zsongva, sorra vásárolja a bikiniket, strandcuccokat, naptejeket, mindenféle – nyilván életbevágóan fontos – kelléket. Habár titkon reménykedtünk benne, hogy a minden év júniusában megejtett nyaralást idén sem kell kihagynunk, mégis az utolsó pillanatra hagytuk most ezeket a beszerzéseket, nem mertük beleélni magunkat semmibe. Mikor aztán megérkezett a hír a határok korlátozások nélküli megnyitásáról, mindannyian rohantunk megvenni a hiányzó dolgokat. Külön öröm volt, hogy az egészségügyi dolgozók is jöhettek, így senki sem maradt otthon.

Emellett rendkívül fontos lépés volt, hogy szinte mindannyian – Pécsről és Baranya megyéből több mint ötvenen, az országból körülbelül hetvenen – előre regisztráltunk a direkt ebből a célból létrehozott utazási szándékbejelentő oldalon. Ezzel elkerültük, hogy a határellenőrzésnél kelljen ugyanezt a procedúrát véghezvinnünk, és emiatt nem kellett sorba állással töltenünk az időt, más mögöttünk haladókkal is kibabrálva. A regisztráció egyébként csupán néhány percet vesz igénybe és a határátkelőknél másodpercek alatt ellenőrzik is azt, ahogy tapasztaltuk. Mi Barcsnál keltünk át egyik országból a másikba.

A Vis felé vezető úton nem kellett rettegnünk semmitől

Ahhoz, hogy a szigetre érjünk, Splitben kellett kompra szállnunk. Habár ebben a régióban viszonylag kevés fertőzöttről számoltak be a horvátok, azért nyilván óvatosak voltunk. Az elmúlt évekhez képest azt tapasztaltuk, hogy jóval kevesebben voltak a kikötőben, a piac és az árusok nagy része is zárva volt.

A hajón ügyeltünk rá, hogy ne fogdossunk feleslegesen olyan felületeket, mint a korlát, a padok, a kilincsek, ilyesmik. Emellett természetesen kerültük a túlzott kontaktust és fertőtlenítettük a kezünket. Maszkot odafelé nem kellett viselnünk, egy hét múlva a visszafelé úton – nyilván a horvátországi fertőzésszám növekedése miatt – már kötelezővé tették a komp zárt tereiben.

A szigeten továbbra is határtalan nyugalom uralkodik

A dalmátok, különösképpen a kis szigetek lakói híresen nyugodt népek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint mikor a kisbolti eladó még végigolvassa az elkezdett újságcikket, mielőtt kiszolgálja a kedves vásárlót. Igen, saját tapasztalat. Szerencsére a koronavírus-járvány alatt is megmaradt ez a viselkedési forma, itt-ott látni a személyzeten maszkot, de egyébként szinte semmi nem emlékeztet a veszélyre.

Egyetlen kellemetlenségként azt éltük meg, hogy a szokásos szállodában az étkezésekkor az étterem munkatársai porciózták ki számunkra az ételt, nem szedhettünk magunknak a megszokott módon.

A sziget élővilága is nagy változásokon ment keresztül

Ahogy egész Horvátországban, a járvány idején megcsappant hajó- és turistaforgalom miatt a Visen is találkoztunk olyan halakkal és más tengeri élőlényekkel, melyeket korábban sosem láttunk. Sajnos delfint még így sem találtunk, pedig a nem messze fekvő Šolta szigeten nemrég még egy bálna is megjelent.

A csoportból többen is beszámoltak viszont róla, hogy találkoztak úgynevezett tűzférgekkel, melyeket mi mindeddig sosem láttunk az Adriai-tengerben. Mint utólag kiderült, nagy szerencse, hogy mindenki kellő távolságból figyelte csak az állatokat, ugyanis a horvát lapok hazatérésünk után számoltak be róla, hogy egy nő lábával hozzáért egy ilyen mérgező féreghez, mire kórházban kötött ki.

Itthon pedig…

Hazatérve az ígértekhez híven nem kellett sem karanténba vonulnunk, sem kötelezően teszteltetni magunkat. Érdemes azonban pontosan megtervezni az útvonalat indulás előtt, hiszen azoknak, akik Szerbiából, Koszovóból, vagy Észak-Macedóniából érkeznek két hét kötelező karanténba kell vonulniuk, kivéve ha csak átutaznak Horvátországon.

Természetesen a tünetek még bárkinél jelentkezhetnek, de szerencsére egyelőre úgy tűnik, a nyaralásból csak csodás élményeket hoztunk haza, nem pedig a rettegett vírust.

Íme, itt van néhány képi bizonyíték is:

Még a hajókirándulást sem kellett kihagynunk
A tengeralattjáró-kikötő és a háborús időkből fennmaradt bunkerek idén is érdekes látványt nyújtottak