Jelentősen spóroltak az állandó ügyvédi díjakon a pécsi önkormányzat cégeinél

Állandó jogi képviseletre körülbelül ötven százalékkal kevesebb pénzt fizetnek ki a cégek, mint az előző városvezetés idején.

hirdetés
Uránia Mozi

Bevett gyakorlat az önkormányzatoknál és önkormányzati cégeknél szerte az országban, hogy jogi szolgáltatásokat vesznek igénybe, külsős ügyvédeket, ügyvédi irodákat bíznak meg különböző munkákkal. Ha mindez korrekt, tisztességes keretek között történik, magyarán nincsenek túlárazva a megbízások, akkor a megbízók is jól járnak, mert mindez olcsóbb, rugalmasabb és hatékonyabb munkavégzést biztosít.

Péterffy Attila polgármester tavaly őszi hivatalba lépése után kezdeményezte az önkormányzat, annak intézményei és az önkormányzat tulajdonában álló cégek átvilágítását, egy átfogó jogi audit lefolytatását. Amint arról december elején sajtótájékoztatón beszámolt, az addig beszerzett adatok szerint az előző önkormányzati ciklusban 1,3 milliárd forintot fizettek ki ügyvédi megbízásokra. Az összeg irreálisan magas voltára figyelemmel megvizsgálták, hogy az egyes ügyvédi szerződések és kifizetések okoztak e vagyoni hátrányt az egyes városi szervezeteknél. 

Mivel az elmúlt napokban jelentős helyi sajtóérdeklődés mutatkozott az ügyvédi díjakat illetően, az önkormányzat cégei (többek között a lapunkat kiadó Pécsi Kommunikációs Központ) elküldték lapunknak a 2014 és 2020 közötti időszakra vonatkozó adatokat, melyeket nyilvánossá teszünk.

Bár a cikkünk végén található linkekről letölthető táblázatokban külön sorokban szerepelnek, érdemes külön is hangsúlyozni, hogy a cégek átvilágításáért és a folyamatos jogi képviseletért kifizetett megbízási díjakat külön kell kezelni és számolni, hiszen az átvilágítás egyszeri folyamat, nem lesz minden évben, egyszer kell elvégezni. Két célja van: 

  • a felelős közpénzgazdálkodás ellenőrzése, a hibák, szabálytalanságok feltárása, azok megszüntetése,
  • iránymutatás a jövőre nézve a legjobb gyakorlatok kialakítása érdekében.

Az átvilágításért kifizetett pénz ideális esetben közép- és hosszú távon megtérül, hiszen olcsóbb és hatékonyabb működést eredményezhet.

Az önkormányzat cégeinél tehát új alapokra helyezték az ügyvédi megbízások rendszerét. Mutatjuk a régi és az új gyakorlatot.

A korábbi városvezetés idején alkalmazott gyakorlat:

  • többnyire átalánydíjas szerződésekkel dolgoztak az ügyvédek; 
  • ellenőrizhetetlen és átláthatatlan volt, hogy mely munkáért mennyi pénzt tesznek zsebre;
  • nem volt teljesítményarányos a rendszer;
  • egy szűk ügyvédi kör dolgozott az önkormányzat cégeinek, közülük többen semmilyen pécsi kötődéssel nem rendelkeztek.

A jelenlegi városvezetés által bevezetett gyakorlat:

  • óradíjas elszámolásra álltak át az átalánydíjról minden önkormányzati cégnél (ugyan az összes átalánydíjas szerződést felmondták, de néhány ezek közül átcsúszott még erre az évre, ezért szerepelnek még a 2020-as táblázatokban);
  • mindenhol maximálták a havonta elszámolható óraszámokat és óradíjplafont vezettek be;
  • ügyvédi óradíjat kizárólag elvégzett munka után, a teljesítés leigazolását követően fizetnek;
  • kizárólag pécsi ügyvédek dolgoznak az önkormányzat cégeinek;
  • az ügyvédek kiválasztása minden esetben beszerzési eljárás lefolytatásával történik.

A bevezetett változásoknak köszönhetően összességében jelentősen csökkentek a jogi kiadások, állandó jogi képviseletre körülbelül ötven százalékkal kevesebb pénzt fizetnek ki a cégek. 

Ha a Pécsi Kommunikációs Központ (PKK) példáját nézzük, egyértelműen látszik a megtakarítás a korábbi évekhez képest. A Litter&Bíró Ügyvédi Iroda 2018-ig havonta nettó 300.000 + 250.000 forintot kapott a cégtől átalányban, azt követően pedig 2019 végéig nettó 300.000-et. Ha utóbbi díjat nézzük (tehát az évekig számlázott havi 250 ezerrel nem számolunk), akkor nettó 3,6 millió forint éves ügyvédi munkadíj jön ki. Ugyanezért a munkáért dr. Bodnár Emese 2020 első hat hónapjában összesen nettó 910.000 forintot kapott, óradíjas alapon, nem átalányban. Ha nagyjából ugyanennyi marad a díja az év második felében is, akkor elmondható, hogy a tavalyi évhez képest a PKK feleannyit fizetett ki állandó ügyvédi képviseletre, mint 2019-ben. Ha viszont mondjuk 2017-tel vetjük össze, akkor a spórolás még jelentősebb. A PKK-ra vonatkozó táblázatban – ahogy a többi cég esetében is – szerepel az átvilágítási költség is. A PKK-nál ezt a munkát dr. Martin Zoltán pécsi ügyvéd végezte el. Ez a költség – ahogy feljebb írtuk – egyszeri, a következő években nem fog megint megjelenni a cég gazdálkodásában, ahogy a többiében sem. Az átvilágítás költségeit kizárólag úgy lehet értékelni, ha összevetjük a feltárt közpénzgazdálkodási szabálytalanságokból eredő vagyoni hátrány mértékével. A tetten ért szabálytalanságok okozta vagyoni hátrány többszöröse, esetenként sokszorosa az átvilágítás költségének.

Ugyan a Tüke Busz, és a Pécsi Városfejlesztési Zrt. (PVF) ügyvédi költségei után valamiért nem érdeklődtek az elmúlt napokban, a Pécsi Városfejlesztés szemléletes példával szolgálhat a változásra. Míg két év alatt (2018-2019) a cég két ügyvédjéhez összesen több mint 43 millió, öt év alatt (2015- 2019) pedig 120 millió forint vándorolt, október óta a PVF új ügyvédje mindössze 15 ezer forintot számlázott, ennyi munkát tudtak neki adni.

A Tüke Busznak dolgozott többek között dr. Szalay Ferenc, Szalay Ferenc szolnoki fideszes polgármester fia, akinek az irodája a pécsi Fidesz-éra utolsó öt évében az ügyvédek közül messze a legtöbb megbízási díjat vette fel, 226 millió forintot.

Az önkormányzati cégekre vonatkozó táblázatokat a cég nevére kattintva tölthetik le.

Pécsi Kommunikációs Központ Kft.

Pécsi Vagyonhasznosító Zrt.

Biokom Nkft.

Pétáv Kft.

Tettye Forrásház Zrt.

Zsolnay Örökségkezelő Nkft.