Pozitív gondolatok útján: a pécsi nő, aki több száz gyermek sikeréhez járult hozzá agykontrollal

Az agykontroll pontosan azt jelenti, mint amire a nevéből következtetni lehet: a technika segítségével gondolatainkat tudatosan irányítjuk, ezzel pedig ideális esetben pozitív eredményt érünk el életünk különböző területein. A módszert már 1989-ben honosították Magyarországon, de ma is rengetegen tanítják. Közöttük is különleges a pécsi Hoffbauerné Sinkó Csilla, hiszen ő a legfiatalabb korosztályra specializálódott. Állítása szerint az általános iskolás gyerekek mindenféle problémájukat meg tudják oldani, ha elvégzik az általa tartott kurzust. Több százan fordultak már meg népszerű tanfolyamain. 

Mint az interjú során kiderült, Hoffbauerné Sinkó Csilla egész szakmai életében gyerekekkel foglalkozott: óvónőként kezdte, majd egy rövid kitekintés után a fiatal felnőttek felé az általános iskolás korosztállyal kezdett dolgozni, munkáját pedig a mai napig is imádja. Lapunknak elmondta, az agykontrollal már a hazánkba történő berobbanásakor találkozott, azonban akkoriban még nem tudta óvónői fizetése mellett megengedni magának, hogy részt vegyen az oktatói tanfolyamon, így José Silva könyvéből ismerkedett a technikával. Komoly betegsége miatt kezdte el saját magán alkalmazni a tanultakat, majd miután úgy látta, hogy a pozitív gondolkodás segíti a gyógyulásban, 2006-ban dr. Domján Lászlónál elvégezte a felnőtt-, majd 2008-ban a gyermekagykontroll-kurzust, hogy másoknak is támogatást nyújtson a sikeresebb élethez. Arról kérdeztük, mi is ez az egész.

– Mi az a gyermekagykontroll? A név nem hangzik túl bizalomgerjesztően…

– Mondják rá, hogy „agymosás”, ami tulajdonképpen fedi is a valóságot, de csakis pozitív értelemben. A jó gondolatokra és megoldásokra való hangolódást jelenti. Véleményem szerint mindenkinek jó lenne elvégezni egy ilyen tanfolyamot, hiszen nincs olyan ember, legyen az felnőtt vagy gyerek, akit a negatív hozzáállása ne hátráltatna valamilyen formában. Gondoljunk csak bele: ha reggel elkutyuljuk a lakáskulcsunkat, és egyre csak azt hajtogatjuk magunkban, hogy nem találjuk meg, biztosan így is lesz. Majd jön valaki és rámutat, hogy végig ott volt a helyén, az előszobaszekrényen. Amennyiben megfordítjuk a dolgot és arra gondolunk, hogy biztosan rá fogunk akadni, nagy eséllyel ez meg is történik. A gyerekek esetében rengeteg problémával segít megküzdeni az agykontroll:

bizonytalan, szorongó, figyelemzavaros, önbizalomhiányos, stresszes, a tanulást nem szerető fiatalokkal találkozom nap mint nap, akik mind úgy mennek haza, hogy aztán sikeresebbek lesznek.

Egyszerűen azon kell változtatni, hogy viszonyulnak magukhoz és a feladataikhoz. Ha úgy ülnek le a lecke elé, hogy arra koncentrálnak, menni fog, így is lesz. Ezt tanulják meg tőlem, játékos és számukra érthető formában.

– Pontosan hogyan segít ez a módszer?

– Vannak az életben kemény helyzetek, amikre az agykontroll segít önállóan megoldást találni. Egy gyereknek még nagyobb siker, ha a szülei vagy tanárai nélkül képes erre. Lehet szó tanulási nehézségről, otthoni problémákról, stresszről, betegségekről, gyakorlatilag bármiről. Volt olyan gyerek nálam táborban, aki az elsajátított technikának hála szabadult meg az allergiától. Más így jutott be egy televíziós tehetségkutatóba, vagy egyszerűen jobb teljesítményt ért el az iskolában. A lényeg, hogy ha valamire sokat gondolunk, az meg fog valósulni, így egyáltalán nem mindegy, hogy sikerként vagy kudarcként képzeljük el a végeredményt. Fontos továbbá, hogy rövid-, közép-, és hosszú távú célokat fogalmazzunk meg, amiket aztán pozitív gondolatokkal meg is valósítunk. Az emberek természetüknél fogva hajlamosak panaszkodni, holott inkább a diadalokra kellene koncentrálnunk.

Hoffbauerné Sinkó Csilla szerint a tanulással kapcsolatban rengeteg negatív gondolata van a gyerekeknek

– Adja magát a kérdés: ha segít a gyógyulásban a technika, a koronavírus miatt többen jelentkeznek?

– Nem is a betegség következtében, sokkal inkább a közösség hiánya és a bizonytalanság miatt jöttek ezzel összefüggésben. Egyébként a járvány kissé megnehezíti a tanfolyamok szervezését, hiszen a felnőtteknek szánt kurzusokkal ellentétben gyerekeknek nem tartunk online oktatást, náluk még fontosabb a személyes találkozás. Többször előfordult, hogy valaki karanténba került vagy megbetegedett, ezért végül nem tudott eljönni.

– Mit kell tudni a tanfolyamokról?

– Felnőtteknél akár több százan is részt vesznek, gyerekek esetében én maximum 20 fős foglalkozásokat tartok, mert lényeges, hogy mindenkire jusson elég idő. Az elején mindig megkérem őket, hogy meséljenek magukról és arról, miért jöttek. Az is rendben van, ha valaki elmondja, hogy az anyukája szerette volna, ha kipróbálja. A végére általában ők is hálásak ezért a szülőnek. A bemutatkozás után a „gondolatnagytakarítás” jön, mikor a kimondott szavakra figyelünk oda, vagyis megtanuljuk alkalmazni a különböző kontrolláló technikákat, ellazulunk.

Azt is tudni kell, hogy az agyunk mindkét féltekéjét, tehát az iskolában kevesebb hangsúlyt kapó, kreativitásért, fantáziáért, humorért, képekben való gondolkodásért felelős jobb felét is használjuk.

Egyébként ugyanúgy zajlik minden, mint a felnőtt korosztálynál, de mégis gyerekeknek szánt, játékos feladatok mentén. A nemek aránya abszolút vegyes szokott lenni, általános iskolásokkal foglalkozom. A tanfolyam két napot vesz igénybe és fejenként 28 ezer forintba kerül, testvérek kapnak kedvezményt, ha együtt jönnek. Jellemző, hogy kezdetben meg vannak kissé szeppenve a résztvevők, de a végére megnyílnak.