Hirdetés

Péterffy Attila a március 6-ai Városinfó első, városfejlesztéssel foglalkozó része után március 10-én osztotta meg Facebook-oldalán a második részt, amelyben városüzemeltetési kérdésekre adott választ. A videóban elhangzottakat a korábbiakhoz hasonlóan pontokba szedve összegezzük. A polgármester nem vesztegette az időt, egyből a kérdésekre tért, szóval nézzük is:

Második rész – Városüzemeltetés

A Komlói úton, a „Meszes” elnevezésű buszmegállónál lévő zebra kivilágítatlan. Az átkelőnél két villanypózna is van, azonban vagy nem működnek, vagy nem adnak elég fényt. Tavaly nagyon sok baleset történt itt, melynek sajnálatos módon halálos áldozata is volt. Tervezik az átkelő átalakítását okoszebrává, esetleg jelzőlámpák telepítését vagy az útszakasz erősebb megvilágítását?

  • A probléma nem újkeletű, dolgoznak a megoldásán.
  • „Ennél a gyalogátkelőhelynél az elmúlt egy évben összesen kettő darab baleset történt. Persze, egy is sok, ezért intézkedtünk, és a Biokom már megrendelte azt az új lámpatestet, amellyel a zebra megvilágítása erősebb lesz.”
  • Az új lámpát április végéig szerelik fel a szakemberek a helyszínen.

Érdeklődnék, hogy a Móra Ferenc utcában terveznek-e kijelölt gyalogátkelőhelyet létesíteni? Ha igen, akkor mikorra várható?

  • Az elmúlt években több mint három tucat gyalogátkelőhely kialakítását készítették elő, ezek megvalósítása idén kezdődik, és három ütemben valósul meg.
  • A Móra Ferenc utcai gyalogátkelőhely megtervezése és engedélyezése 2022-ben megtörtént, jelenleg a kivitelező kiválasztása tart.
  • A gyalogátkelőhely kialakítása várhatóan idén ősszel valósul meg.

Csúcsidőben szinte lehetetlen a Makay úti Tescóból kihajtani, mert a bevásárlóközpontok közötti körforgalom rendkívül túlterhelt. További gond, hogy a körforgalom és a rendőrlámpa közötti útszakasz nagyon rövid, ezért hamar bedugul. Kérem, tegyen lépéseket ezen áldatlan állapot feloldására.

  • „Ez egy valóban problémás kereszteződés, a forgalom kinőtte az évtizedekkel ezelőtt épített csomópontot. Megkérdeztem a szakembereket, a problémát a körforgalom és a jelzőlámpás csomópont egymáshoz való közelsége okozza, illetve az, hogy az áruszállítás is ezt a kereszteződést használja.”
  • A csomópont áteresztőképességének növelése érdekében gyors megoldásként a körforgalomnál lévő járdasziget méretét tudják csökkenteni. Ezzel gyorsulna a körforgalomból történő kihajtás és a jelzőlámpánál a balra kanyarodó sáv befogadó kapacitása is növekedne. Ezt az átalakítást a Biokom júniusig el fogja végezni.

A város 2004-ben elkészíttette Pécs digitális forrás, kút és rejtett vízfolyások alapnyilvántartásának I. ütemét, ami 152 forrást és 111 közhasznú kutat tartalmaz digitális formában. A munka tartalmazza a régi felméréseket (bakterológiai, fizikai-kémiai vizsgálatokat), többnél a lehetséges mostani felhasználhatóságot is. Bár ez a mintadokumentáció 2004-ben készült, talán vannak benne használható ötletek a parkok, közterületek öntözésére. 2022 nyarán olvastam, hogy egy ilyen víznyerési lehetőséget már használtak. Lehet ennek folytatás?

  • A felszíni vízfolyások és források vizét már régóta hasznosítják a városüzemeltetésben.
  • A csapadékvíz összegyűjtésére és tárolására a Lámpás-pataknál, illetve a Veress Endre utcában épült ki egy-egy tározó, ezek vizét a parkok locsolására, illetve a hőségben a betonfelületek hűtésére is használja a Biokom.
  • Emellett a Biokomnak a Tüskésréten is van egy városüzemeltetési célra kialakított kútja, illetve tározója.
  • Szeretnének további hasonló létesítményeket is építeni. A 2017-ben készült tanulmányterv alapján például a ma rejtetten a Hunyadi út alatt lévő, Kaposvár utcai-forrást használnák fel az Aradi vértanúk útja és a Belváros parkjainak öntözésére. Ehhez több száz méternyi vezetéket kellene építeni és szivattyút beszerelni, ami több millió forintba kerül.
  • „Vannak tehát konkrét terveink, de ezek akkor valósulhatnak csak meg, ha sikerül erre a célra pályázati támogatást szereznünk.”

Újfent szeretném kérni több lakos nevében, hogy a Tettye várrom mellett a főcsapáson a zúzott kövek helyett valami más megoldást használjanak, mivel baleset veszélyes. Az esőzések árkot mosnak és lemossák a lépcsőkre a zúzalékot, a kikopott köveken könnyen megcsúszik az ember. Másfelé mindenhol le van térkövezve, csak pont ott hagyták ki.

  • A Tettye-park felújítása során a várrom környékén ezt a zúzott köves burkolatot alakították ki, ezen nem terveznek változtatni. Azon viszont változtatnak, hogy a zúzalék nehezebben jusson le a lépcsőkre.
  • Ennek érdekében a Biokom április végéig elvégzi a lépcső tetején lévő térkövezés átalakítását: úgy bővítik ki a kövezést, hogy az apró kavicsok tovább gördülését megakadályozzák. Ezzel jelentősen csökken a csúszásveszély.

Már egyszer jeleztem, hogy Kertvárosban a Csontváry Sparnál évek óta iszonyatos bűz árasztja el a környéket az eldugult csatorna miatt. Próbálkozott a Biokom, de eredménytelenül. Mi pedig naponta szagoljuk azt a gyomorforgató csatornaszagot. Mivel nem a belváros, ezért ötödrendű probléma?

  • Kertvárost a város épp olyan fontos részének tartják, mint a belvárost.
  • A Csontváry-sétánynál lévő csapadékvíz-aknát tavaly is tisztította a Biokom.
  • A mostani jelzés nyomán február utolsó hetében előbb kézzel, majd gépi mosással újra kitisztították és átmosták az aknát.
  • A rossz szagot a csatornába dobált zöldség és gyümölcs bomlása idézi elő.
  • Azért, hogy megakadályozzák a csatorna további szemetelését, rögzítették a fedlapokat, ezzel ugyanis megelőzhető, hogy teleszórják hulladékkal.

Arra vagyok kíváncsi, hogy még meddig csúfítják a városképet az elhagyott, egyre romló állagú volt újságos bódék. Ha eddig nem kellettek senkinek, akkor most már biztosan nem lesz rájuk vevő.

  • Igyekeznek erre a témára több figyelmet fordítani a jövőben.
  • Az újságos pavilonokra még 2011-ben kötött határozatlan idejű megállapodást a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt. a tulajdonos Lapker Zrt.-vel.
  • A tulajdonos a használattól függetlenül minden évben közterület-használati díjat fizet a városnak, ez az önkormányzatnak évente 2,6 millió forintos bevételt jelent. Erről a bevételről nem szeretnének lemondani, ezért megkeresik a pavilonok tulajdonosát, hogy intézkedjen azok felújítását vagy elszállítását illetően.

A Konzum áruház déli részén több éve áll üresen egy nagy hajdani újságos pavilon. Rontja a városképet, és mivel egyes emberek ott végzik el szükségleteiket, büdös és fertőző. Mikor szállítják el onnan?

  • A Biokom köztisztasági csapatának munkatársai naponta négyszer takarítanak ebben a buszmegállóban, továbbá tavasztól őszig havonta kétszer végeznek fertőtlenítő takarítást a pavilon környékén.
  • Ugyanakkor a pavilon nem önkormányzati területen áll, ezért közvetlenül nem tudnak intézkedni a bódéval kapcsolatban.
  • Felveszik a kapcsolatot a terület és a bódé tulajdonosaival, hogy intézkedjenek a pavilon helyreállításával, illetve elszállításával kapcsolatban.

A Séta tér Barbakán kerti szakaszával párhuzamosan, vagyis a tér nyugati részén több éve ott áll egy volt Pécs Infopont pavilon, mely eléggé lepusztult állapotban van, össze van firkálva. A Barbakán felől érkező turistákat ez fogadja. Mikor fogják végre elszállítani?

  • A pavilon nem az önkormányzaté, hanem az Irány Pécs Nonprofit Kft.-é.
  • Felveszik a kapcsolatot a társasággal, hogy a tőlük elvárható gondossággal intézkedjenek a pavilon helyreállításáról, illetve elszállításáról.

Uránvárosban az utolsó hétemeletes, a 9-es számú épület alatti teremgarázs a Pécsi Vagyonhasznosítóhoz tartozott. Érdekes módon egy aukción pár hét alatt el is kelt egy befektetőnek. Az ott lakóknak nem is volt az egészbe beleszólása (elővásárlási jog). Pedig a környék parkolási problémáin részben javíthatott volna. De mivel a titokzatos befektető raktárakká alakította a parkolóhelyeket így erről is lemondhatunk. Majd a következő városvezetés talán ezt az ügyet fogja kivizsgálni.

  • „Az ügyben nincs semmi titokzatosság, sem szabálytalanság.”
  • Az Esztergár Lajos utca 9/C szám alatti teremgarázsról van szó, amit értékesíteni javasoltak a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt. vagyonhasznosítási szakértői.
  • Azért javasolták eladni, mert leromlott állapotú volt, és a szűk ráfordulási lehetőség miatt csak kevés gépkocsi tárolására lett volna alkalmas. Nagy mérete és a magas energiaköltsége miatt nem lehetett jól hasznosítani az ingatlant, ami így évente egymillió forint veszteséget hozott, ez is az értékesítés mellett szólt.
  • A teremgarázsban a PVH-nak kevesebb mint 9 százalékos tulajdonrésze volt, és sem nekik, sem a többi tulajdonostársnak, sem a társasház lakóinak nem volt elővásárlási joguk.
  • A tavaly nyári, nyilvánosan meghirdetett liciten két magánszemély indult (a tulajdoni lapon szerepel a neve, bárki megnézheti).
  • A licit egyébként sikeres volt, az előzetesen meghatározott, nettó 28,5 millió forintos forgalmi értéknél drágábban, nettó 37,9 millió forintért kelt el az ingatlan.
  • „Ha ezek után még vizsgálódni szeretne, tegye meg nyugodtan.”

A Móra Ferenc utcában található egy egyre kedveltebb cukrászda, állatorvosi rendelő és fogászat is. A fogászatnak van kialakított parkoló része, de a cukrászdának és az állatorvosi rendelőnek nincs, ezért akik a cukrászdába, állatorvosi rendelőbe érkeznek, a közeli kis utcákban elég gyakran szabálytalanul tudnak csak leparkolni. Sokszor az autósok a közeli Pannónia utcában parkolnak le, ami lakó-pihenő övezet és az utca elejére kihelyezett parkolást tiltó tábla se kedvez az ide érkezőknek. Sajnos sokszor egymásnak feszülnek az itt lakók és a különböző szolgáltatókhoz érkezők, de a környéken a parkolás igen korlátozott! Hogyan lehetne esetleg ezt a problémát megoldani?

  • A KRESZ egyértelműen fogalmaz: lakó-pihenő övezetbe csak az hajthat be, illetve ott csak az várakozhat, akinek az úticélja is az övezeten belül van. Így akik a cukrászdába, vagy az állatorvoshoz érkeznek, szabályosan nem hajthatnak be a Pannónia utcába.
  • A szabálytalanul parkoló autók tulajdonosaival szemben a rendőrség és a közterület-felügyelet is intézkedhet. A Biokom vezetése azt kérte a közterület-felügyelet vezetőjétől, hogy sűrűbben ellenőrizzék ezeket az utcákat.
  • A cukrászdába, illetve az állatorvosi rendelőbe érkező látogatók a közelben szabályosan is meg tudnak állni közterületen: a Szilva utca déli részén, illetve a Móra Ferenc utca 44-50 szám alatti társasházak északi oldalán lévő parkolókban.
  • A területen az önkormányzat megfelelő közterület hiányában további parkolóhelyeket nem tud kialakítani, erről tavaly ősszel tájékoztatták a cukrászda tulajdonosát is.
  • Azt kérte Auth Istvántól, a terület önkormányzati képviselőjétől, hogy egyeztessen a cukrászda és a rendelő tulajdonosaival arról, hogy saját udvaruk területén kialakított parkolókkal hogyan tudnák segíteni a környék parkolási helyzetének megoldását.

A Mecsek Áruháznál és a vele szembe levő Tom Market előtti buszmegállóban egyre több a hajléktalan és a rosszéletű fiatal. Esténként, aki arra sétál a legkevesebb, hogy belekötnek. A közbiztonság javítását és/vagy térfigyelőkamera-bővítést terveznek uránvárosban?

  • A területet jelenleg négy darab, forgatható térfigyelő kamerával ellenőrzi a közterület-felügyelet, kiemelt figyelmet fordítanak ennek a területnek az ellenőrzésére.
  • Azt kérte a közterület-felügyelet vezetőjétől, hogy rendszeres helyszíni járőrözéssel biztosítsák a közrendet a környéken.

Az Irgalmasok utcájában az esti,- késő esti órákban gyakran nagy sebességgel mennek a taxisok a Széchenyi téri elejéig fuvarért. A Király utcában az elektromos rolleresek, a biciklisek, de főleg az ételfutáros biciklisek és robogósok száguldoznak nagy sebességgel. Én ezeket a kora esti, késő esti időszakban tapasztalom. Ez ügyben lesz-e valami megoldás?

  • Mind a Király utcában, mind az Irgalmasok utcájában, hasonlóan más történelmi belvárosi utcákhoz, 10 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség az oda behajtható járművek számára, amelyet közlekedési táblák jeleznek.
  • Az ellenőrzésre, valamint szükség esetén a szankcionálásra a rendőrségnek és közterület-felügyeletnek van hatásköre.
  • Azt kérte a közterület-felügyelet vezetőjétől, hogy az említett esti időszakokban is sűrűbben ellenőrizzék a belvárosi sétálóutcák járműforgalmát. A Biokom vezetése, mint az érintett közutak kezelője, ugyanezzel a kéréssel fordult a rendőrséghez is.
  • Az elektromos közlekedési eszközök használatával kapcsolatos önkormányzati szabályozást most készítik elő. Ebben az intézményesített formában igénybe vehető egyéni közlekedési eszközök használatát ösztönzik majd. A rendeletről rövidesen, akár már a márciusban dönthet a közgyűlés.

Mikor várható az igen rossz állapotban lévő Aidinger János út felújítása, valamint a Tüzér utcai felüljáró felújítása? Sikerült-e forrásokat, eu-s támogatást szerezni, pályázni valamelyikre vagy mindkettőre?

  • 2021 végén a Tüzér utcai felüljáró járdafelületét és úthibáit kijavították, ez a munka 6 millió forintba került. A felüljáró teljes felújításának becsült költsége bruttó 200 millió forint, ezt pályázati forrásból tudná csak fedezni az önkormányzat. Ilyen műszaki tartalmakra vonatkozó pályázati lehetőségeket az elmúlt években nem hirdettek meg.
  • A Tettye Forrásház elfogadott Gördülő Felújítási és Fejlesztési Tervében 2024 és 2028 közötti időszakban szerepel az Aidinger János utcai víz- és szennyvízvezeték felújítása a középtávú tervek között. A teljes út felújításának becsült költsége ma bruttó 100 millió forint.
  • Az út teljeskörű felújításával célszerű megvárni a közmű rekonstrukcióját. Egy pályázati lehetőség megnyílásával csökkenthetőek a kiadások mind a közmű, mind az útfelújítás esetében. Bíznak benne, hogy erre nyílnak uniós források.
  • Mindaddig a Biokom szakemberei által legkritikusabbnak tartott pontok felújítása történhet meg. Így az Aidinger János-Sztáray Mihály-Nagy Imre utak csomópontjának javítása, illetve az aknafedlapok szintbe emelése. Mindkét feladatot még idén elvégzi a Biokom.

Az Esztergár Lajos út jelenleg már olyan, mint egy hullámvasút. Sok városi busz és rengeteg vidéki busz is használja ezt az útszakaszt. Tervezik ennek az útszakasznak a javítását, felújítását?

  • „Ez az útszakasz az önkormányzat fenntartásában van, és magam is gyakran tapasztalatom, hogy valóban rossz állapotban van. A tavalyi árak alapján a burkolat felújításának költsége bruttó 390 millió forint lenne.”
  • A Biokom folyamatosan monitorozza a városi utakat és állapotuktól függően egy fontossági sorrendet felállítva határozza meg az útfelújítási ütemtervet. Ez alapján az Esztergár Lajos út felújítása 2025 után valósulhat meg.

– Bízom benne, hogy látják, ahol lehet, igyekszünk megoldani a felvetett problémákat, ezért arra bíztatom Önöket, hogy a továbbiakban is forduljanak hozzánk bizalommal hasonló ügyekben – zárta a Városinfó második részét a polgármester.

A harmadik részben a közösségi közlekedésről és egyéb kérdésekről lesz szó.

Hirdetés